Hlavní obsah

Selfie tyčím se smáli. Dnes je doplňky k telefonům živí

„Cílíme na Apple, je to stabilní byznys. Nové telefony vyjdou jednou ročně a dědí se v rodinách,“ říká spoluzakladatel Fixed Daniel Havner.

Na prodeji mobilního příslušenství se dá dobře vydělat, ukazuje příběh české firmy Fixed.zone. Těží i z toho, že Apple přestal ke svým iPhonům přibalovat nabíječky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Český prodejce mobilního příslušenství Fixed.zone plánuje letos pokořit obrat půl miliardy korun. Loni rostl téměř o pětinu na 445 milionů korun. Akcie firmy se od roku 2021 obchodují na pražské burze.

„Jsme v poslední fázi příprav na implementaci nového IT systému, více se věnujeme posílení exportu a skladové logistiky,“ říká spoluzakladatel Daniel Havner v rozhovoru pro SZ Byznys. Firma je na trhu 23 let, cestu si zatím našla do sedmnácti zemí včetně Německa, Francie a Skandinávie.

Podnik Havner rozjížděl se svým bratrem na přelomu milénia v době, kdy světu vládly tlačítkové telefony Nokia. V době, kdy měli svůj mobil čtyři z deseti Čechů a za rok jejich počet vzrostl na 70 procent, vsadili na rychlý boom přenosných telefonů. Začali objíždět světové veletrhy a přesvědčovat ke spolupráci výrobce příslušenství.

„Začínali jsme v době, kdy ne každý měl telefon,“ vzpomíná Havner na rok 2001, kdy firma vznikla pod původním názvem Recall. Do nabídky postupně přidala digitální fotoaparáty, navigace a další zařízení, ty se však s nástupem smartphonů přestaly prodávat.

„S příchodem chytrých telefonů jsme si uvědomili, jak jsme měli na začátku šťastnou ruku, protože příslušenství k mobilním telefonům se začalo prodávat všude – na čerpacích stanicích, u operátorů, v obchodech…,“ líčí a dodává: „A to si pamatuji, jak jsme se smáli, když jsme dřív přiletěli z Číny, kde tehdy prezentovali jako novinku selfie tyče.“

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

V závodě v Prostějově pracují samé ženy. Denně vyrobí až 400 kusů pouzder, klíčenek nebo peněženek z kůže a koženky.

Dnes firma zaměstnává 114 zaměstnanců, většinu z více než dvou tisíc produktů si nechává vyrábět v Číně, má vlastní výzkum a vývoj a také vlastní kožedělnou fabriku v Prostějově. Zaměstnanci čerpají benefity, jako jsou neomezená dovolená, neomezená práce z domu a mají bonusy navázané na firemní výsledky.

Mzdy navázané na kurz

„Každý zaměstnanec dostává nějaký počet takzvaných ‚fixíků‘. Na základě výsledků hospodaření firmy vypisujeme jejich kurz. Když se nám daří, kurz jde nahoru a zaměstnanec dostává vyšší výplatu, ale může to jít i opačným směrem,“ popsal Havner.

Obrat firmy se od roku 2019 zdvojnásobil. Růst pohání stabilní zájem zákazníků o vybavení pro mobilní telefony, notebooky a potřeby pro počítačové hráče. Mezi kategorie patří prostředky pro ochranu displeje, nabíječky, audio, držáky na mobily, kabely, příslušenství pro chytré hodinky, power banky. Firma si je nechává vyrábět v Číně a prodává je přes vlastní e-shop i partnerské obchody. Konkuruje privátním značkám největších prodejců, jako jsou Alza, Datart, ale také internetovým tržištím. V kožedělné výrobě částečně například Brašnářství Tlustý.

Nejlépe se prodávají kryty, pouzdra i doplňky pro ochranu displeje. Také díky obchodní politice výrobců chytrých telefonů zároveň rostou prodeje příslušenství, jako jsou sluchátka a nabíječky, které výrobci v čele se společností Apple přestali dodávat k novým produktům.

„Zájem zákazníků o nabíječky mobilních telefonů od minulého roku díky sjednocení standardu na USB-C roste o padesát procent,“ říká Havner.

Apple přestal příslušenství k novým iPhonům automaticky dodávat už v roce 2020, mělo jít o ekologicky motivovaný krok. Od loňského roku, s modelem 15, nahradil svůj unikátní konektor Lightning na trhu obecně rozšířeným standardem USB-C. O rok tak předběhl účinnost nařízení Evropské unie, která tento typ konektoru od prosince 2024 vyžaduje u všech elektrospotřebičů v EU.

Foto: Shutterstock.com

V roce 2023 Apple nahradil svůj konektor lightning univerzální nabíječkou USB-C.

„Před dvaceti lety bylo přes deset typů nabíječek různých výrobců, ale postupně se jejich počet redukoval,“ vzpomíná Havner. Apple na jednotný standard přešel jako poslední.

Česká firma se nabídkou zaměřila především na společnost Apple, která s velkou slávou každý podzim přichází s novým modelem telefonu s vylepšenými vlastnostmi a designem. Originální doplňky jsou však velmi drahé a zákazníci hledají levnější alternativy.

Na podzim začíná souboj s časem. Výrobci pouzder rychle shánějí 3D data k novým telefonům, aby drželi krok s nově vydanou verzí iPhonu. Podle Havnera se pouzdra do Evropy zasílají letecky, na rozdíl od selfie tyčí, pásků či náramků na hodinky a jiného příslušenství, které putuje týdny po moři.

Před dvěma měsíci však Fixed.zone začala pouzdra vyrábět v Česku z recyklovaného materiálu. Vlastními silami vyvinula materiál, systém sběru i následné recyklace. Část obalů putuje do vlastní kožedělné výroby v Prostějově. V malé manufaktuře vznikají prémiové obaly na telefony, notebooky a peněženky.

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

„Loni jsme zpracovali 1500 metrů čtverečních kůže,“ říká vedoucí závodu v Prostějově Eva Otevřelová.

„Naše měsíční výrobní kapacita je šest až osm tisíc kusů měsíčně, tedy 60 až 80 tisíc kusů různých pouzder a obalů ročně,“ říká vedoucí provozu Eva Otevřelová. Závod zpracovává především kůže ze Španělska, zipy dováží z Japonska apod., protože kvalitní česká výroba v tomto odvětví téměř vymizela. Fabrika zatím generuje přibližně čtyři procenta celkových tržeb Fixed.

Doporučované