Hlavní obsah

Šéfové VW představili vizi: Levnější baterie, méně lidí a vyšší marže

Foto: fotokaleinar, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Vedení Volkswagenu označilo loňský rok za nejtěžší v historii značky a představilo vizi společnosti pro následující roky. Posílí elektrifikaci a sníží náklady na baterie. Uvnitř automobilky budou pokračovat personální škrty.

Článek

Manažeři „VW Brand Group Core“ neboli skupiny klíčových značek koncernu zahrnující Škodu, Volkswagen, užitkové vozy Volkswagen, Seat a Cupra představili na tiskové konferenci výsledky loňského roku a vize pro rok 2025. Ten je pro evropský automotive bojující s vícero překážkami nejen na domácí půdě klíčový.

„Naše vize je jasná. Budeme nabízet zákazníkům značky s nejmodernějšími technologiemi za konkurenceschopné ceny. Dosáhneme toho budováním silných značek s jasnou tržní pozicí a efektivním systémem řízení na pozadí,“ řekl na úvod konference ředitel značky Volkswagen Thomas Schäfer.

Výše zmíněné značky podle něj představují srdce koncernu. Provozují přes 20 výrobních závodů po celém světě a zaměstnávají více než 200 tisíc lidí.

Schäfer rok 2024 označil za jeden z nejtěžších v historii VW. Za důvody uvedl stupňování geopolitických konfliktů a novou éru protekcionismu, jíž čelí celý automobilový průmysl. V důsledku těchto překážek klesl celému koncernu – zahrnujícímu kromě výše zmíněných značek například PorscheAudi – čistý zisk o více než 30 procent a provozní zisk o 15 procent. Schäfer si na tiskové konferenci přesto pochvaloval, že navzdory překážkám dokázaly klíčové značky VW dodat stabilní výsledky. V roce 2025 bude podle něj jádro koncernu cílit na vyšší elektrifikaci.

„V roce 2025 se zaměříme na rozvoj elektromobility a zefektivnění výroby. Přineseme  zákazníkům cenově dostupnější elektromobily, které budou stát od 25 tisíc eur (627 tisíc korun). Díky spolupráci mezi značkami v rámci Brand Group Core můžeme výrazně ušetřit. V průběhu životního cyklu těchto modelů uspoříme 650 milionů eur (16,3 miliardy korun). Tento projekt ukazuje, jak efektivně dokážeme spolupracovat a inovovat,“ vysvětlil Schäfer.

„Přestože čelíme výzvám, jako jsou rostoucí náklady na elektromobilitu a tvrdší konkurence z Číny, jsme si jisti, že díky našemu výkonnostnímu programu se nám podaří tyto překážky překonat. Rok 2025 bude klíčovým obdobím, kdy budeme pokračovat ve snižování nákladů a zvyšování efektivity, což nám pomůže dosáhnout dlouhodobého cíle – 6,5procentní marže do roku 2029,“ doplnil Schäfera finanční ředitel VW David Powels. Pro srovnání – marže ve Škodě Auto činí 8,3 procenta.

Volkswagen si chce podle šéfů udržet pozici lídra v Evropě a posílit svou přítomnost na trzích mimo starý kontinent.

„V Číně si udržujeme vedoucí pozici na trhu se spalovacími motory s podílem 16 procent a nyní se zaměřujeme na posílení naší pozice v oblasti elektromobilů. V Severní a Jižní Americe plánujeme dále posilovat naši přítomnost a pokračovat v růstu i v dalších regionech, včetně Afriky a Indie. Také v Evropě zrychlujeme tempo. Do roku 2027 představíme devět nových modelů, včetně cenově dostupných elektromobilů, abychom si udrželi vedoucí postavení na trhu,“ řekl generální ředitel značky Volkswagen a člen představenstva Brand Group Core.

Mezi plány na následující roky pak zmínili šéfové značky snížení nákladů na baterie o polovinu. Stejně tak chce skupina zkrátit vývojový cyklus nových modelů na 36 měsíců. To podle šéfa značky Volkswagen pomůže jejich konkurenceschopnosti.

Překážky na cestě

Právě s konkurenceschopností koncern zápolí v Evropě i mimo ni. Mezi negativní faktory, které ji ovlivňují, patří rostoucí konkurence na poli elektromobilů především z Číny, vysoké ceny energií a emisní limity Evropské unie, která nutí automobilky přecházet na elektromobily pod hrozbou vysokých pokut.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v tomto kontextu na začátku měsíce uvedla, že evropské automobilky nebudou muset vykazovat plnění emisních cílů každý rok, jak bylo původně v plánu, ale jednou za tři roky. Získají tak více času na splnění uhlíkové neutrality. V důsledku všech těchto faktorů vedení koncernu Volkswagen na podzim zahájilo sérii masivních škrtů, která vedla k několikaměsíčním protestům ze strany německých odborů.

„Po náročných jednáních s odbory jsme stanovili jasný plán. Jeho součástí je snížit kapacity v německých továrnách, snížit výrobní náklady a dosáhnout konkurenceschopných nákladů. Do roku 2029 plánujeme dosáhnout návratnosti prodeje 6,5 procenta a stát se technologickým lídrem mezi objemovými výrobci,“ vysvětlil Schäfer. Finanční ředitel VW jeho slova potvrdil.

„Abychom zůstali konkurenceschopní, musíme neustále snižovat náklady a zefektivňovat provoz. V roce 2024 jsme například snížili výrobní náklady na jedno vozidlo o tři procenta. Celý automobilový průmysl čelí obtížným tržním podmínkám – nižší poptávka, zpomalující přechod na elektromobilitu a silná konkurence, zejména z Číny. Přesto Volkswagen v roce 2024 přijal historicky největší opatření ke zlepšení efektivity, což nám dává silnou pozici pro budoucnost. Náš cíl 6,5 procenta marže do roku 2029 stále platí.“

Jedním z klíčových úsporných opatření strategie VW je podle šéfů snížení personálních nákladů. V roce 2024 klesl počet zaměstnanců o 4200 míst. Z toho bylo 40 procent ve výrobě, 35 procent v administrativě a čtvrtina v zámořských regionech. Do roku 2030 plánuje automobilka další redukci o 23 tisíc pozic. Změny mají být provedeny „sociálně odpovědným způsobem“ tedy prostřednictvím částečných odchodů do důchodu, odstupného a přirozené fluktuace. Díky těmto krokům sníží VW náklady podle svých propočtů o 700 milionů eur ročně.

Český šampion

Oproti zápolení evropských výrobců aut, česká Škoda spadající do koncernu VW vykázala v roce 2024 nejlepší tržby v historii. Počtem prodaných kusů se posunula ze sedmého místa v Evropě na čtvrté a zákazníkům dodala přes 926 tisíc aut, což meziročně představuje nárůst o 6,9 procenta. Nejprodávanějším modelem zůstala Octavia.

„Rok 2024 byl nejlepším rokem v historii Škoda Auto. Naše produktová strategie je založena na poskytování svobody volby. Zákazníci si mohou vybrat mezi vysoce efektivními spalovacími motory, mild-hybridy, plug-in hybridy nebo plně elektrickými modely,“ řekl během konference šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

České značce meziročně vzrostly v roce 2024 tržby o 4,7 procenta na rekordních 27,8 miliardy eur. Zvýšila i provozní zisk o 30 procent na 2,3 miliardy eur.

Doporučované