Článek
Škoda Auto přehodnocuje své podnikání v Číně a zvažuje stažení výroby z tohoto asijského trhu. V rozhovoru pro německý server Automobilwoche to řekl šéf Škody Auto Klaus Zellmer.
Šéf automobilky, která je součástí koncernu Volkswagen, se v německém magazínu rozhovořil o tom, že Volkswagen nyní potřebuje sjednotit síly a koncentrace automobilové výroby leží v současné chvíli jinde. Nejistá je i budoucnost v Rusku.
Na čínském trhu probíhá podle Zellmera velmi tvrdý konkurenční boj. „Konkurence je tam velmi silná. Budeme spolu s našimi čínskými partnery v rámci společného podniku rozvažovat, co budeme dělat dál,“ uvedl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě a automobily bude jenom prodávat, uvedla agentura Reuters.
Mezi perspektivní asijské trhy patří podle šéfa automobilky nyní Indie. „Když chceme koncentrovat naše síly, vyplatí se prozkoumat různé scénáře a teprve pak se rozhodnout,“ uvedl Zellmer. O případné stažení z čínského trhu se tak podle Reuters rozhodne až v příštím roce.
Podle vedoucího komunikace Škoda Auto Tomáše Kotery společnost průběžně přezkoumává své postavení na mezinárodních trzích a přizpůsobuje své obchodní strategie místnímu vývoji. „To samozřejmě platí i pro Čínu,“ uvedl Kotera.
„Za tímto účelem vedeme pravidelnou konstruktivní diskuzi s naším joint venture partnerem SAIC Volkswagen, abychom vyhodnotili, jak nejlépe umístit značku na čínském trhu na pozadí transformace Číny směrem směrem k elektromobilitě. O tom, zda bude nutné strategii pro čínský trh upravit, zatím rozhodnuto nebylo,“ dodal.
Úvahami o stažení z čínského trhu vysílá Škoda Auto podle hlavního ekonoma Trinity Bank vysoce nepříznivý signál o tom, že nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci a že nedokáže vyjít vstříc preferencím stále náročnějšího čínského zákazníka.
„Je to však nepříznivý signál také pro celý evropský autoprůmysl, který zejména kvůli přeregulovanému prostředí nedokázal včas zachytit nové trendy, včetně elektromobility,“ říká Lukáš Kovanda.
Krátkodobě však podle něj stažení z čínského trhu, o němž se spekuluje už přes rok, neznamená fatální ránu. Loni Škoda v Číně prodala jen osm procent svých celosvětově prodaných vozů a jede dál. „Zatím,“ podotýká Kovanda. Střednědobě a dlouhodobě však podle něj zaměstnanost v jejích tuzemských závodech zcela zásadně ohrožena je, a to v nemalé míře.
„Odchod z Číny bude moci částečně nahradit vyššími prodeji jinde v Asii, třeba v Indii, jenže když připočteme letošní fatální propad prodejů v Rusku a stažení z tamního, rovněž klíčového trhu, a právě neschopnost plně zachytit nové trendy, je toho najednou až příliš moc, aby to na tváři dominující tuzemské automobilky, a její možnosti zaměstnávat a vytvářet nová pracovní místa, střednědobě až dlouhodobě nezanechalo závažný šrám,“ dodává hlavní ekonom Trinity Bank.
Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71 tisíc vozů, což byl její čtvrtý největší trh. Znamenalo to meziroční pokles o 60 procent.
V letech 2018 a 2019 byla Čína největším trhem pro Škoda Auto. V roce 2018 tam prodala zhruba 341 tisíc vozů a v roce 2019 zhruba 282 tisíc vozů, připomněla ČTK. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19. Letos však tamější trh zaznamenává oživení.
Skupina Volkswagen výroky nekomentovala, píše Reuters. Další vyjádření firmy SZ Byznys zjišťují.
Doplnili jsme vyjádření Škody Auto.