Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Investiční skupina PPF pod novým šéfem Jiřím Šmejcem neztrácí dravost pronikat do sfér podnikání, kde chce zvyšovat hodnotu impéria, které svým dědicům po sobě zanechal před dvěma lety tragicky zesnulý zakladatel Petr Kellner.
„Výrazně jsme navýšili naše kapacity, abychom byli schopni vyhodnotit tak 50 investičních příležitostí ročně. Máme víc analytiků, právníků, lidí na daně i investičních ředitelů,“ uvedl na setkání s novináři šéf skupiny PPF Jiří Šmejc. Dodal, že „vyhraje ten, kdo jde při vyhodnocování příležitostí víc do hloubky, kdo si to odpracuje“.
Skupina, jejíž aktiva dosáhla na konci loňského roku bezmála 40 miliard eur, se chce nadále soustředit na čtyři klíčové oblasti podnikání, kterými jsou telekomunikace, média, finance a e-commerce. V Česku je firma známa zejména vlastnictvím telekomunikačních firem O2 a Cetin, televize Nova, Air Bank a strojírenské společnosti Škoda Transportation.
Jiří Šmejc skupinu PPF dobře zná, se svým někdejším obchodním partnerem Petrem Kellnerem ji pomáhal v minulosti budovat, zaměřoval se zejména na obchodní aktivity Home Creditu v Rusku a Asii. Později se soustředil na budování svého vlastního byznysu skrze společnost Emma Capital, ale se skupinou PPF zůstal skrze Home Credit nadále majetkově propojen.
K řízení skupiny PPF se vrátil před rokem po dohodě s Renátou Kellnerovou, hlavní dědičkou celého impéria. V loňském roce se také PPF vrátila k zisku, když vydělala 140 milionů eur, tedy v přepočtu 3,3 miliard korun. A to navzdory vysokým ztrátám na ruském trhu, ze kterého se skupina stáhla stejně jako celá řada dalších českých i světových firem poté, co Rusko napadlo Ukrajinu.
„Nebýt ztráty způsobené odchodem z Ruska, která byla v řádu stovek milionů eur, tak bychom vykázali vyšší zisk, než byly zisky před obdobím covidu. Výsledek odráží sílu skupiny i to, že jsme byli dobře diverzifikovaní,“ řekl Šmejc.
V posledním roce a půl se skupina soustředila na byznysová partnerství i akvizice především v Evropě a nejvýraznější byly vstupy do německé mediální společnosti ProSieben a provozovatele evropské sítě samoobslužných výdejních boxů a logistických center pro e-commerce, polské společnosti InPost.
Podle Šmejce jsou výdejní boxy budoucností doručování a věří, že InPost je schopen zopakovat úspěch z Polska i na západních trzích. „Když se podíváte, tak InPost vydělává v Polsku hodně peněz a naše sázka je na to, že zvládne obdobně růst i ve Velké Británii, Francii a dalších zemích západní Evropy. Chceme v této oblasti systematicky pokračovat.“
V této souvislosti potvrdil Šmejc, že PPF zvažuje případnou koupi společnosti Packeta, jejíž součástí je v tuzemsku silná a známá Zásilkovna.
Její zakladatelé Simona a Jaromír Kijonkovi, kteří v Packetě drží 48,6 procenta akcií, na začátku letošního května oznámili, že Packeta je na prodej. Kromě Kijonkových drží téměř 21 procent Packety společnost Notino a po deseti procentech mají bývalý programátor Zásilkovny Lukáš Bílek a podnikatel Martin Kukačka.
„Určitě se na to budeme dívat, ale pokud bychom o Zásilkovnu měli zájem, tak jedině o celou,“ dodal Šmejc. Český trh má podle něj ale i řadu minusů, je rozdrobený mezi celou řadu hráčů a zřejmě se nevyhne konsolidaci.
V polském InPostu koupila PPF letos v květnu 15 procent od společnosti Advent International a spolu s již na trhu nakoupenými akciemi má podíl 16,75 procenta. Součástí dohody s Adventem je i opce na nákup dalších 15 procent akcií.
Po zrušených námluvách skupiny Air Bank a Monety Money Bank v loňském roce je skupina PPF stále majitelem téměř 30 procent této tuzemské banky. Podle Jiřího Šmejce i finanční ředitelky skupiny PPF Kateřiny Jiráskové však případné náklady na toto spojení převyšují přínosy, a proto o něm v této chvíli neuvažují.
„Podíl nese dividendu, nepotřebujeme ho prodávat. Je to ale aktivum a bude-li atraktivní nabídka, jsme připraveni prodat,“ uvedl Šmejc.
Další silní akcionáři Monety jsou s podíly přes 10 procent miliardář a podnikatel v oblasti těžby uhlí Pavel Tykač a skupina J&T. „Bez nás nikdo nemůže Monetu ovládat. Každý nás bude proto potřebovat,“ dodal Šmejc.
Skupina PPF silně věří i televiznímu trhu, na kterém operuje prostřednictvím mediální skupiny CME. Ta vedle TV Nova v Česku působí také na trzích na Slovensku, ale i v Rumunsku, Slovinsku, Chorvatsku a Bulharsku.
Letos získala skupina PPF v několika krocích přes 15 procent akcií v televizní skupině ProSiebenSat.1 Media SE, která je jednou z hlavních soukromých televizních skupin v Německu.
„Naše sázka je na to, že o tom byznysu něco víme. Lidé říkají, že lineární televize umírají a budou umírat. Ale když se podíváte dozadu, tak když se o něčem říkalo, že to bude umírat, tak to vždy umíralo déle, než se čekalo. A když se o něčem říkalo, že to poroste rychle a bude to super, tak to vždy trvalo déle,“ řekl šéf PPF.
V prvním roce svého vedení PPF se Jiří Šmejc vydal i na pětitýdenní cestu, aby navštívil všechny týmy firmy po celém světě. Právě o kvalitní tým nadšených lidí se chce opírat při zvyšování hodnoty skupiny. Podle svých slov se snaží skupinu směrovat tak, aby její hodnota rostla mezi 10 až 12 procenty ročně.
Právě na růst hodnoty skupiny PPF je navázána i odměna, kterou si Šmejc dohodl s novou majitelkou PPF Renátou Kellnerovou. Pokud se mu do tří let od nástupu podaří zvýšit hodnotu firmy podle dohody, může získat 10procentní podíl na celé skupině PPF.
Jiří Šmejc obsah dohody nijak neupřesnil, ale na dotazy ohledně jeho víry v naplnění cílů uvedl: „Myslím, že se to vyvíjí docela dobře. Uvidíme.“