Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Provoz na pražském letišti čeká byznysově nejzajímavější část roku, letní sezona. Tzv. letní letový řád, který začíná platit 26. března, přinese dvě nové dálkové linky do Soulu a na Tchaj-wan a lety do celkem 152 destinací po celém světě.
„Máme radost z toho, že přibydou nejen staronová spojení, například do Dubrovníku, ale také úplně nové linky,“ říká předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
„Asi nejvíce pozornosti přiláká nová linka z Tchaj-peje, kterou bude od 18. července provozovat společnost China Airlines. Z evropských destinací jsme rádi za Gdaňsk, o kterém jsme také dlouho jednali, novinkou je i dovolenková destinace Skiathos na severu Řecka.“
Celkem bude na Letiště Václava Havla Praha létat 65 dopravců. Na bezmála 40 tratích dojde oproti loňskému létu k dalšímu navýšení počtu frekvencí letů. Týká se to například nejoblíbenějších pěti měst – Londýna, Amsterdamu, Paříže, Antalye a Frankfurtu.
Další rozvoj dálkových linek, které jsou důležité pro rozvoj českého turistického ruchu, podle Jiřího Pose momentálně brzdí zejména nedostatek strojů. Nová velkokapacitní letadla mají v dodání zhruba dva roky zpoždění. „Kromě linek do USA je například na vrcholu našich priorit Hanoj a spojení do Indie,“ uvedl šéf Letiště Praha.
Letiště Praha
- Společnost je provozovatelem nejvýznamnějšího mezinárodního letiště v ČR.
- Vznikla v únoru 2008 v rámci privatizační transformace ze státního podniku Správa Letiště Praha, s. p. Od roku 2011 do roku 2018 bylo Letiště Praha začleněno do holdingové struktury skupiny Český Aeroholding.
- Jediným akcionářem je stát zastoupený Ministerstvem financí ČR.
- Od srpna 2021 je předsedou představenstva společnosti Jiří Pos.
- Před covidovou pandemií letiště odbavilo téměř 18 milionů cestujících. V roce 2023 letiště očekává 13 milionů odbavených cestujících.
Letošní odhady by měly překonat 13 milionů odbavených cestujících. V roce 2019 to bylo 17,8 milionu lidí.
„Už druhým rokem se vracíme k předcovidovým číslům a dojde k dalšímu navýšení provozu. Dostáváme se tak na zhruba 80 procent našich kapacit,“ vysvětlil Jiří Pos, nicméně dodává, že „rosteme pomaleji než průměr Evropy“.
Už teď však představenstvo plánuje rozvoj v příštích sedmi letech. „Zejména u těch terminálových kapacit, stojánek, gatů, tak tam už teď řešíme program rozvoje kapacit. Během půl roku budeme schopní představit vizi, jak bude vypadat letiště v roce 2030 se svými kapacitami, systémy a strukturou služeb,“ uvedl šéf letiště s tím, že pracují s variantou dalšího rozšíření prstenců kolem hlavní budovy.
Celý rozhovor s Jiřím Posem najdete ve videu nahoře nebo v oblíbené podcastové aplikaci.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.