Článek
Češi změnili v pandemii návyky. Místo restaurací a vinoték víno častěji nakupovali v supermarketech a na internetu, tvrdí největší výrobce šumivých vín v Česku.
„Přestože letos byly restaurace a další gastro provozy otevřeny větší část roku než loni, prodeje našich sektů a vín v těchto zařízeních jsou stále řádově o desítky procent nižší než v době před pandemií. Stejně jako minulý rok ale vidíme pozitivní růst prodejů v maloobchodě a e-shopu,“ uvádí Ondřej Beránek, ředitel společnosti Bohemia Sekt s výrobou ve Starém Plzenci.
Bohemia Sekt
- Výroba je ve Starém Plzenci.
- Ve sklepích někdejšího pivovaru vzniká šumivé víno dvěma způsoby. Oba jsou francouzského původu.
- První lahve slavnostně otevřeli američtí vojáci v den osvobození Starého Plzence. Během oslav vypili 37 000 lahví.
- V kategorii šumivých vín a sektů je jedničkou na tuzemském trhu (60 až 70 procent).
Růst zaznamenal v roce 2021 i jejich segment tichých vín. Nejvíc u nejoblíbenější kategorie vín v lahvích o objemu 0,75 litru. O takto balené víno byl meziročně o 5,6 procenta vyšší zájem.
Nejprodávanější značka tichých vín v českém maloobchodě Habánské sklepy za letošních jedenáct měsíců roste o bezmála deset procent.
Vrchol roku teprve přijde
Třetina produkce se však prodá až v samotném závěru roku. Hlavní sezonou pro sekty je klasicky prosinec, především jeho druhá polovina. V loňském roce si Češi – i přes nepřízeň okolností – sváteční přípitky nenechali ujít. Jen během posledního měsíce v roce nakoupili bezmála tři a půl milionu lahví Bohemia Sektu.
Značky patřící do Bohemia Sektu
- Víno Mikulov
- Habánské sklepy
- Vinařství Pavlov
- Chateau Bzenec
„Vývoj v závěru roku je vždy nepředvídatelný. Pokud se ale zopakuje loňský scénář, pak bychom měli hodnotit rok 2021 pro naši společnost jako relativně úspěšný,“ říká ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek.
Už několik let výrobce pozoruje trend rostoucí konzumace šumivých vín v letním období. Zásluhu na tom má italské prosecco, které se právě v tomto období pije, a různé inovativní druhy šumivých vín a nápojů, zejména typu ice, jež se podávají s ledem.
Dlouhodobě nejprodávanější šumivé víno v tuzemsku je Bohemia Sekt demi sec. Letos se ho prodalo už 5 milionů lahví. Úspěšné jsou i nejnovější „bublinky“ Bohemia Sekt Ice. Jde o nejúspěšnější novinku a zároveň nejrychleji rostoucí produkt v padesátileté historii značky.
Od ledna dražší
Největší tuzemský výrobce zároveň oznámil zvyšování cen. „V září jsme oznámili zdražení zhruba o pět procent s platností od prvního prosince. Spotřebiteli se to projeví spíš od začátku dalšího roku,“ vysvětluje ředitel firmy Ondřej Beránek.
Výrobce ze Starého Plzence se k tomuto kroku odhodlal po čtyřech letech, kdy nezvyšoval ceny. „Už to nešlo dál táhnout z marží. Vstupy nám zdražují dramaticky, o desítky procent. Vzhledem k tomu ani nemůžu vyloučit, že jde pro příští rok o zdražování poslední,“ doplňuje s tím, že zvýšení ceny na jednu lahev dělá zhruba desetikorunu.
Největší investice v historii firmy
Největší tuzemský výrobce sektů je zároveň největší zpracovatel moravských hroznů. Na jižní Moravě obhospodařuje téměř 600 hektarů vinic.
V Mikulově firma spustila provoz nového velkokapacitního střediska na zpracování hroznů. Lisovna za 200 milionů korun, vybavená moderními vinařskými technologiemi, je nejvýznamnější investicí v historii společnosti. Automatizuje celý proces od příjmu hroznů až po zisk základního vína.
Předpokládáme ještě další navyšování kapacity.
„K vybudování lisovny jsme přikročili především z kapacitních důvodů, tedy abychom byli v tomto směru více soběstační a schopní rychle a efektivně zpracovat relativně velké množství hroznů. A to i s perspektivou do budoucna, kdy předpokládáme ještě další navyšování kapacity,“ vysvětluje šéf firmy.
Bohemia Sekt
Historicky největší akvizicí firmy byl v roce 2005 nákup lihovinových značek.
V tomto segmentu se snažili vybudovat třetí pilíř jejich podnikání.
V roce 2017 se rozhodli soustředit výhradně na tichá a šumivá vína, segment lihovin opustili.
V hlavní sezoně, kdy lisovnu obsluhuje deset pracovníků, se zde tuna hroznů zpracuje za dvě minuty, denně pak celkem 220 tun hroznů.
A je šetrnější k životnímu prostředí. Ze vzniklého odpadu z lisování se vyrábí kompost. Ten společnost využívá na svých vinicích. Veškeré odpadní vody ústí do nově vystavěné čistírny odpadních vod.
Provoz sídlí v areálu vinařství Víno Mikulov, kde na jeho činnosti přímo navazují další stupně výroby vína, včetně lahvování. Odpadá tak nutnost víno kamkoli převážet. Dosud musela firma až třetinu hroznů nechávat zpracovat u jiných vinařů.