Hlavní obsah

„S Poláky nejde bojovat.“ Českým pumpařům zmizeli zákazníci

Foto: Getty Images

Benzinky v polském pohraničí už půl roku čelí propadu návštěvnosti.

Levnější benzin v Polsku snížil počet aut u čerpacích stanic v českém pohraničí i o polovinu. Některé benzinky proto snížily marže ve snaze si zákazníky udržet. Těm se ale od sousedů kvůli prodloužení slev nechce.

Článek

V polovině roku měly v Polsku podražit nákupy – jenže k tomu nedošlo. Polská vláda totiž prodloužila snížení daní na potraviny a pohonné hmoty až do konce letošního roku a pro čerpací stanice v pohraničí to znamená, že se k nim zákazníci nevrátí minimálně dalších šest měsíců.

Benzinky v pohraničí se kvůli tomu potýkají s poklesem návštěvnosti už od začátku roku. Mezi takovými je i společnost W8, která provozuje osm čerpacích stanic v blízkosti hranic s Polskem, například v Českém Těšíně, obcích Hrabová, Orlová nebo Hnojník.

Upravili jsme cenu tak, abychom byli alespoň částečně konkurenceschopní, ale i tak s Poláky nejde bojovat, když mají nižší DPH než v Česku.
Jozef Valenta, jednatel společnosti W8

„Pokles návštěvnosti běžných lidí je obrovský, zhruba o polovinu. U firem ale ne, protože ty jsou nucené tankovat tady v Česku,“ popisuje situaci jednatel společnost W8 Jozef Valenta. Dokud bude v Polsku nižší DPH, zákazníci se jí ani ostatním benzinkám v pohraničí nevrátí.

Čerpací stanice, které nyní čelí poklesu tržeb, se proto snaží nalákat Čechy snížením cen benzinu a nafty. „Upravili jsme cenu tak, abychom byli alespoň částečně konkurenceschopní, ale i tak s Poláky nejde bojovat, když mají nižší DPH než v Česku,“ říká Valenta.

Například v Českém Těšíně v týdnu řidiči u W8 zaplatili 43,50 Kč za litr benzinu Natural 95, což je o korunu až tři koruny na litr méně než u konkurence. Naopak u nafty totemy ukazují 44,50 Kč za litr, což je zhruba o dvě koruny méně než jinde. Průměrná cena benzinu v Moravskoslezském kraji se tento týden dostala na 44,04 Kč, u dieselu na 44,76 Kč za litr.

„Marže jsme snížili o 50 procent a teď jsme jedni z nejlevnějších v republice,“ popisuje Valenta. Přesto se k nim zákazníci nevracejí. „Rozdíl je tak velký, že cena, kde byl rozdíl třeba šesti korun oproti Polsku, se snížila na 4,80 na litr,“ vysvětluje jednatel benzinek.

Situace se však na různých pobočkách liší. „Současné objemy prodeje pohonných hmot v rámci sítě čerpacích stanic Orlen Benzina jsou srovnatelné s obdobím před příchodem pandemie,“ uvádí Michal Procházka, specialista komunikace společnosti Orlen Unipertol, která v Česku provozuje čerpací stanice Benzina.

„Pozitivní vliv na objemy prodeje paliv má i naše aktuální nabídka, v rámci které jsme na období letních prázdnin zvýšili slevu na paliva,“ dodává Procházka.

Ceny pohonných hmot sice od minulého týdne dále klesají, ale stále jsou vyšší než u sousedů. Zatímco průměrná cena za litr benzinu Natural 95 v Česku klesla o 1,41 Kč na 44,1 Kč, v Polsku řidiči tankují za průměrnou cenu 7,32 zlotého (38,25 Kč).

Oproti minulému týdnu klesla i cena nafty na 45,11 Kč za litr o 1,10 Kč, v Polsku však litr vyjde na 7,5 zlotého (39,19 Kč). U obou paliv tak mohou čeští řidiči na výletu do Polska ušetřit téměř šest korun na litr.

Čechům se vyplatí vyjet do Polska za levnějšími nákupy nejen kvůli benzinu. Polská vláda totiž rozhodla, že od začátku roku dočasně sníží DPH a spotřební daň kromě pohonných hmot také u některých základních potravin, u elektřiny, tepla a hnojiv. Původně mělo opatření ke snížení inflace platit jen do konce července, Varšava ho však prodloužila.

Doporučované