Hlavní obsah

S další emisní normou ještě počkejme, vyzvalo osm států včetně Česka

Foto: Shutterstock.com/Ody_Stocker

Ilustrační foto.

Skupina osmi států požaduje odložení účinnosti nové emisní normy Euro 7 a žádají její významnou změnu. Na jednání ministrů EU v Lucemburku o tom informoval český ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česko a spolu s ním koalice dalších sedmi států za podpory Německa ve čtvrtek v Lucemburku představila základní výhrady vůči současné podobě plánované emisní normy Euro 7. Ta se stala strašákem automobilového průmyslu v Evropě.

Státy především usilují o to, aby se účinnost normy odsunula. Dosud se spekulovalo o účinnosti zhruba od roku 2025. U osobních vozů by ale podle návrhu osmičky mělo jít o minimálně tři roky od přijetí posledních předpisů k normě, u těžkých nákladních vozidel by mělo jít minimálně o pět let. Požadavky na těžká nákladní vozidla podle dokumentu neodpovídají současným technologickým možnostem a měly by být podle názoru osmi států zmírněny.

Zároveň žádají soulad mezi cíli nové emisní normy a závazku EU ke konci prodeje nových vozidel se spalovacími motory po roce 2035.

Norma Euro 7 má do budoucna zásadním způsobem omezit zplodiny oxidů dusíku a také pevných částic vypouštěných do ovzduší, které pocházejí z výfuků, z brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozy mají být vybaveny čidly, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Ministři zemí se silným automobilovým průmyslem však upozorňují, že současná kritéria jsou nerealistická a měla by zásadní dopady na kondici oboru i pracovní místa.

Euro 7

  • Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Stejné požadavky budou muset splňovat jak benzinová a dieselová auta, tak také vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem.
  • U dieselových motorů norma Euro 7 omezuje emise oxidů dusíku ze současných 80 mg/km na 60 mg/km, což je úroveň stanovená pro zážehové motory v normě Euro 6. Nákladní vozidla mají podléhat dalším omezením s ohledem na emise při startu. Při studeném startu je to 350 mg/kWh a při zahřátém motoru 90 mg/kWh.
  • Kromě výfuků se bude norma vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

„Jsem rád, že se nám podařilo vytvořit silné spojenectví pro rozumnější podobu Euro 7. Je zde jasná aliance států, které mají blokační menšinu, a mohou tak zabránit přijetí současné podoby normy. Chceme na svou stranu ale získat další země a prosadit potřebné změny,“ uvedl po jednání ministr dopravy Kupka.

Blokační menšina v praxi znamená, že pokud by Česko, Bulharsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko, navíc s podporou Německa, hlasovaly proti zavedení normy, neprošla by.

Snahu tuzemska a dalších zemí dlouhodobě podporují zástupci automobilek. Například mladoboleslavská Škoda Auto varovala před masivním propouštěním, pokud se norma neodloží. Hrozilo také předčasné ukončení výroby některých modelů.

Dopady by nesli ale i další dodavatelé automobilového průmyslu. Podle dat společnosti EY je až stovka tuzemských firem nyní přímo napojená na výrobu aut se spalovacími motory.

Doporučované