Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Největší evropská nízkonákladová aerolinka Ryanair se nadále potýká s opožděnými dodávkami letadel. Důsledky nyní pocítí také zákazníci. Letecká společnost tvrdí, že právě kvůli výpadku boeingů zdraží letenky. „Rozpočet sestavujeme na základě zvýšení cen letenek o pět až 10 procent, což mi připadá docela rozumné. Může to být vyšší, může to být nižší, to opravdu nevíme,“ cituje výkonného ředitele Michaela O’Learyho deník The Telegraph.
Do března měl Ryanair převzít 57 letadel Boeing 737-8200, aerolinka se ale domnívá, že do letní sezony jich může dorazit pouze čtyřicet až pětačtyřicet. Ryanair podle O’Learyho doufá, že za zpoždění získá nějakou kompenzaci, ale soustředí se především na dodání letadel.
Problémy společnosti Boeing pramení z problémové výrobní řady 737 Max, pod výrazným drobnohledem je pak společnost od ledna, kdy se jednomu z jejích letounů ve vzduchu utrhla část trupu. Právě kvůli pochybnostem o bezpečnosti letadel a nutným kontrolám se výrazně zpomalil proces výroby.
Podle obchodního ředitele Kiwi.com se dopad tohoto zpoždění může projevit ve dvou aspektech. „V prodloužení provozu letadel s potenciálně vyššími náklady na údržbu pro letecké společnosti, ale především zpožděními při spouštění nových tras nebo při zvyšování frekvence spojů na trasách s vysokou poptávkou, což bude v konečném důsledku mít i dopad na ceny,“ řekl na dotaz SZ Byznys Golan Shaked.
Za zdražením by ale mohlo být i něco jiného. Podle Jana Pavelky z portálu Honzovy letenky je vyjádření Ryanairu potřeba brát trochu s rezervou. Aerolinka podle něj s touto variantou již částečně počítala, a proškrtá tak především kapacitu na linkách, které se budou hůře prodávat. Na cenu letenek má prý vliv mnoho dalších faktorů, kde absolutně zásadní je poptávka a konkurence, ale třeba i cena leteckého paliva a letištních poplatků.
„Chybějících 10–20 kusů ve flotile, která činí aktuálně 600 letadel, tak nemůže mít za následek plošné zdražení letenek o 10 procent a je to spíše vhodná argumentace šéfa aerolinek, jak využít příležitosti a případné zvýšení ceny některých letenek si obhájit,“ uvedl pro SZ Byznys.
„Jak ale bylo vidět na přelomu roku, tak naopak snížení poptávky způsobené výpadkem rezervací přes online cestovní agentury mělo za následek poměrně razantní snížení cen letenek a Ryanair se hbitě po letech soudů dokázal s prodejci domluvit, aby zmírnil dopady tohoto poklesu na svůj zisk,“ říká Pavelka a dodává, že podobné situaci čelil Ryanair i dříve, a ani tehdy ke zdražení nedošlo.
Podobným problémům podle Pavelky čelí i konkurenční Wizz Air, který aktuálně musel postupně uzemnit téměř čtvrtinu flotily z důvodu revize motorů. Musel tak zrušit některé lety a odejít z méně výnosných linek.
„Ani po takto razantním poklesu kapacity na některých linkách nedošlo k nijak markantnímu růstu cen letenek. Faktorů, které ceny letenek ovlivňují, je opravdu spousta a během léta určitě můžeme čekat na některých linkách zvýšení cen, na jiných naopak pokles oproti minulému roku,“ myslí si Pavelka.
Letenky zlevní, naznačuje trh
Jak s cenami letenek tento rok naloží ostatní aerolinky, není dopředu jasné, zdražovalo se ovšem hromadně již během posledních několika let a podle analýzy společnosti Cirium, o které psal deník Financial Times, narazily ceny letenek na svůj horní limit.
Podle Pavelky plošný růst cen letenek nehrozí, a to i kvůli tomu, že aerolinkám se spíš vyplatí držet základní cenu letenky pro zákazníky atraktivní a zvednout například ceny doplňkových služeb.
Že ceny razantně neporostou, potvrzuje i ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal. „Aktuálně to vidím tak, že dochází spíše ke zlevňování. Týká se tras, kde si letecké společnosti konkurují nabídkou velké kapacity míst. Dlouhodobě to platí na evropských trasách,“ uvedl pro SZ Byznys.
Loni se podle něj také vrátily nízké ceny letenek do Severní Ameriky, kam vypravují svoje lety mnohé evropské a americké letecké společností. Zpáteční letenky aktuálně začínají pod 10 tisíc korunami.
„Pozitivní dopad na ceny letenek do Asie, které se doposud držely poměrně vysoko, má i nedávné denní nasazení velkokapacitního letounu Boeing 787-800 Dreamliner společností Qatar Airlines. S přestupem v Kataru se tak do některých destinací Asie a Afriky od ledna cestuje až o 20 procent výhodněji. Významnou roli sehrává i nové spojení China Airlines do Tchaj-peje s návaznými spoji do Asie a Austrálie,“ komentuje.
To vše má podle Trejbala vliv i na cenotvorbu konkurenčních dopravců. Ceny tak postupně klesají a častější budou i speciální cenové akce. Finální cena letenky je ovšem také ovlivněna tím, kdy si ji cestující koupí, po Evropě se podle šéfa portálu vyplatí kupovat letenky s několikatýdenním předstihem, do exotických destinací pak v rámci měsíců.
„Podíl lidí, kteří takto výhodně letenky nakupují, se zvyšuje. Teď je to více než polovina kupujících. Jsou cestovatelé, kteří plánují svoje cesty měsíce předem a neváhají zakoupit letenky i rok dopředu. Samozřejmě s kvalitním pojištěním pro případ storna,“ dodává Trejbal.