Hlavní obsah

Rusko má svůj Detroit. Sankce tam škodí víc než jinde

Foto: Profimedia.cz

Továrna koncernu VW v ruské Kaluze.

Ruské město Kaluga se v jedné věci podobá americkému Detroitu – jde o jedno z center automobilového průmyslu v Rusku. Nyní na něj dopadly západní sankce, výroba stojí, nezaměstnanost roste a budoucnost je nejistá.

Článek

Ruské město Kaluga a tamní závody zahraničních automobilek tvrdě zasáhly západní sankce uvalené v posledních týdnech na Rusko kvůli jeho útoku na Ukrajinu. Tisíce zaměstnanců automobilových závodů jsou momentálně bez práce a ceny potravin v obchodech rostou. Navíc je pravděpodobné, že budou následovat další sankce.

Kaluga, která se nachází zhruba 190 kilometrů jihovýchodně od Moskvy, uvádí, že od roku 2006 přilákala investice v hodnotě přes 1,3 bilionu rublů (zhruba 340 miliard Kč), a to zejména ze zahraničí. Západní sankce však podle agentury Reuters prohloubily nedostatek součástek a vedly k zastavení výroby ve dvou klíčových továrnách, které patří německému koncernu Volkswagen a švédské společnosti Volvo.

Další továrna, která je společným podnikem automobilek Stellantis a Mitsubishi a zaměstnává 2000 lidí, by kvůli nedostatku součástek mohla produkci v brzké době rovněž přerušit.

„Není jasné, co se bude dít. Neposkytují nám žádné konkrétní informace,“ uvedl Pavel Těrpugov, který v továrně pracuje jako svářeč. Upozornil rovněž, že nyní potřebuje dvakrát tolik peněz na nákup potravin než před zavedením sankcí.

Analytici předpovídají, že ruská inflace by se letos mohla vyšplhat na 24 procent, zatímco výkon ekonomiky by se mohl propadnout na úroveň z roku 2009. Těžkosti Rusů jsou však nesrovnatelné se zkázou, kterou způsobila válka na Ukrajině, uvedla agentura Reuters.

V pondělí zavládlo mezinárodní rozhořčení kvůli zabíjení civilistů na severu Ukrajiny, kde se ve městě Buča našel masový hrob. To pravděpodobně přiměje Spojené státy a Evropu k uvalení dalších sankcí vůči Moskvě. Rusko svou agresi na Ukrajině označuje jako „speciální operaci“ a Kreml kategoricky popírá veškerá obvinění ohledně vraždění civilistů.

Někteří ze zhruba 325000 obyvatel Kalugy doufají, že se západní země budou snažit vyhnout tomu, aby poškodily své vlastní firmy. „Dává smysl uvalit sankce na svou vlastní továrnu a přicházet o peníze? Dává smysl přijít o ruský trh?“ uvedl automechanik Valerij Uglov z továrny koncernu Volkswagen. „Doufáme, že se co nejdříve vrátíme do práce a že všichni budou mít opět důvěru v budoucnost,“ dodal.

Továrna koncernu Volkswagen, která zaměstnává 4200 lidí, začátkem března kvůli válce přerušila provoz a podle mluvčí výroba nadále zůstává pozastavená. Produkci přerušila rovněž továrna společnosti Volvo na výrobu nákladních automobilů, která zaměstnává přes 600 lidí, upozornila agentura Reuters.

Ruský automobilový sektor byl pod tlakem již před zavedením sankcí souvisejících s nynějším útokem na Ukrajinu. Prodej automobilů v Rusku loni klesl na 1,67 milionu z 2,8 milionu v roce 2007, kdy zahájila výrobu továrna koncernu Volkswagen v Kaluze. Na odvětví měly negativní vliv sankce zavedené po ruské anexi ukrajinského Krymu v roce 2014 i pandemie nemoci covid-19.

Některé továrny v Kaluze kvůli pandemii omezovaly produkci již loni. „Nyní je situace samozřejmě odlišná, mnohem závažnější,“ uvedl Alexander Něťjosov, vedoucí skladník z továrny koncernu Volkswagen. „Přesto dál čekáme a neztrácíme naději,“ dodal.

Někteří obyvatelé Kalugy, kde se vyrábějí rovněž farmaceutické a potravinářské produkty či televizory Samsung, čerpají optimismus ze skutečnosti, že po téměř každé krizi, která v uplynulých dvou desetiletích postihla ruskou ekonomiku, následoval rychlý hospodářský růst.

„Doufám, my všichni doufáme, že v blízké budoucnosti se všechno stabilizuje,“ uvedla Angelina Minnigulová, která pracuje v marketingovém oddělení prodejce automobilů KorsGroup.

Doporučované