Hlavní obsah

Ruské zboží, jdi domů! Ruský kaviár a vodku na pultech brzy nenajdete

Foto: Seznam Zprávy

Zákazníci v obchodech řeší, jak vyjádřit podporu Ukrajině. Jejich nákupní postoj lze vyjádřit slovy: Ruské zboží, jdi domů!

Zboží vyrobené v Rusku mizí z pultů hlavních prodejců. Firmy i zákazníci se tím snaží vyjádřit svůj nesouhlas s invazí Ruska na Ukrajinu. Co je ruské, však nelze v regálech tak jednoduše rozlišit.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Češi se rozhodli potrestat Rusko za rozpoutání války na Ukrajině. Je pro ně sice citlivé „házet všechny obyvatele Ruska do jednoho pytle“, avšak dilema řeší tak, že bojkotují ruské zboží. To tak buď z rozhodnutí prodejců, nebo v důsledku bojkotu „dobrovolně“ mizí z pultů mainstreamových obchodů.

„Z prodeje stahujeme potraviny a produkty od ruských dodavatelů,“ říká mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček. Ke stejnému kroku přistupuje také Globus. Billa se zbavuje ve svém portfoliu vodky Ruský Standard, která byla jedinou ruskou položkou v jejím sortimentu, a navazujete tak na aktivity její mateřské skupiny REWE Group v Německu, Litvě či Bulharsku.

„Odsuzujeme porušování mezinárodního práva ze strany Ruské federace a nevyprovokovanou invazi do suverénního státu, který si chce zachovat svou nezávislost a demokracii,“ říká za Billu ČR její mluvčí Dana Bratánková a doplňuje, že společnost spolu sesterskou firmou v rámci skupiny Penny ČR poslala do Kyjeva 30 tun potravin a drogistického zboží pod záštitou Člověka v tísni.

Penny Market nemusí ze svých regálů stahovat nic, protože v nabídce žádné výrobky od ruského dodavatele podle mluvčího Tomáše Kubíka nemá. Podobně jednoduché to má i Lidl, protože ruské zboží ve stálé nabídce zalistované nemá. „O uvedení ruských dnů neuvažujeme,“ doplňuje mluvčí řetězce Tomáše Myler.

Situaci řeší také Kaufland. „Naše nabídka obsahuje pouze malý počet ruských výrobků. Mnoho položek, jako jsou různé druhy vodky, se často nevyrábí v Rusku nebo v ruských podnicích,“ upozorňuje mluvčí řetězce Renata Maierl. „V současné době však velmi pečlivě prověřujeme výrobní cesty našeho sortimentu,“ dodává.

Poznat ruský výrobek totiž není na první pohled zcela jednoznačné. Po ruské anexi Krymu v roce 2014 a uvalení sankcí na ruskou ekonomiku totiž Rusko přimělo nadnárodní výrobce vybudovat závody v jejich zemi, aby Rusové o tyto výrobky kvůli ekonomickým sankcím nepřišli.

Lidé například začali bojkotovat i výrobky, které mají v názvu slovo ruské – ruské vejce, chléb Moskva, ruské pirohy či ruská zmrzlina, přitom se vyrábějí i v Česku.
Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR

Vedle kaviáru, vodky, pohanky či lněného semínka tak z Ruska například pocházejí i některé kapesníčky Zewa, pleny Pampers, lízátka Chupa Chups, bonbony Mentos nebo antiperspirant Rexona.

Svaz českých a moravských spotřebních družstev COOP, který se zaměřuje na nabídku hlavně regionálních potravin, žádné klasické ruské výrobky z této země nenabízí, nemůže však vyloučit, že se v několika prodejnách z celkového počtu zhruba 2500 obchodů ruské výrobky najdou.

„Napřímo z Ruska nedovážíme nic, ale nemůžeme vyloučit, že se pár jednotlivých kusů od nadnárodních řetězců někde nenajde, i když to bude spíš náhoda,“ říká marketingový ředitel Lukáš Němčík s tím, že svaz rozhodně nehodlá nabídku těchto výrobků nijak rozšiřovat.

Družstva podle něj nyní spolupracují s partnerskými svazy na Ukrajině tak, že posílají peníze konkrétním družstvům. COOP také nabídl ubytování ukrajinským uprchlíkům na internátech škol zaměřených na obchod a gastro, které COOP v Česku provozuje. „K dispozici jsme dali přes sto míst,“ říká Němčík.

Makro na otázky redakce neodpovědělo, Tesco odkázalo na Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Podle jeho prezidenta Tomáše Prouzy řetězce situaci řeší, ale je pro ně obtížné vyčlenit, co vše do ruského zboží zařadit.

„Lidé například začali bojkotovat i výrobky, které mají v názvu slovo ruské, jako třeba ruské vejce, chléb Moskva, ruské pirohy či ruská zmrzlina, přitom jsou to české výrobky, které vyrábějí i české firmy v Česku, a tak tím jsou poškozeni naši výrobci,“ upozorňuje na nelehkou situaci Prouza.

Některé řetězce také berou zpět ruské zboží, například vodku, které lidé koupili ještě před invazí a chtějí ho z protestu vrátit. Musí mít však účtenku ne starší než 14 dní.

Významné elektronické obchody začaly na ruskou invazi reagovat už minulý týden. „S ohledem na válečné kroky Ruska jsme již v pátek ze sortimentu vylistovali všechny ruské dodavatele nebo značky s vazbou na Rusko. V nabídce i tak máme přes 2,5 milionu produktů, takže žádné výpadky nebo nedostupnost určitých kategorií nehrozí a zákazníci vždy najdou vhodné alternativy,“ říká mluvčí internetového tržiště Mall.cz Pavla Hobíková.

Společnost podle ní loni prodala statisíce kusů ruských výrobků, mezi oblíbené položky patřily například antiviry Kaspersky nebo myši Defender.

V sobotu vyzvala podnikatele k hromadnému bojkotu ruského zboží Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK). Na její výzvu reagovaly například CZC.cz, Alza.cz, Košík.cz, Pilulka.cz nebo Kytary.cz. Podporu měla výzva i ze strany nákupního rádce Heureka.cz a další internetové obchody se přidávají postupně.

Anketa

Bojkotuje jako zákazník ruské zboží?
Ano
67,6 %
Ne
32,4 %
Celkem hlasovalo 3190 čtenářů.

„Rozhodnutí Ruska zaútočit na Ukrajinu samozřejmě hluboce odsuzujeme, a proto jsme se rozhodli vylistovat z naší nabídky všechny výrobky vyrobené v Rusku. ​​Toto rozhodnutí není namířeno proti všem Rusům, ale jde o naše další vyjádření solidarity a integrity Ukrajině, míru a svobodě,” říká například šéf Rohlíku Olin Novák.

Košík, který má v nabídce kolem 16 tisíc položek, nabízel desítky výrobků z Ruska, ve středu jich měl už jen 16.

„Výrobky momentálně delistujeme a hledáme pro ně adekvátní náhradu. Pro zákazníky je to poměrně zásadní téma, které s námi probírají, a ptají se, jak zjistí zemi původu, na což máme filtr. Ale i pro ně to je citlivé v tom ohledu, že nechtějí na všechny Rusy svalovat kolektivní vinu, ale snaží se svým postojem vyjádřit podporu Ukrajincům,“ vysvětluje dilema zákazníků mluvčí e-shopu František Brož.

Svou podporu vyjadřují zákazníci podle něj také tím, že si ke svým nákupům přidávají poukazy na nákup od 100 do 2000 korun, které slouží pro nákup potravin pro potravinovou banku spolupracující s ukrajinskou potravinovou pomocí. „Lidé už takto darovali statisíce korun,“ dodává Brož.

Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška však upozorňuje na to, že za vyřazováním ruského zboží z elektronických prodejen stojí hlavně morální otázka, protože finančně nezahrnuje velkou část virtuálního nákupního koše.

„Ruské zboží je spíše specializovanou záležitostí – hovořit můžeme především o alkoholu či potravinách. Některé další výrobky se v Rusku sice vyrábí, ale patří do větších nadnárodních skupin. Z hlediska objemu tedy ruské zboží nepatří na špičku dodavatelů českých e-shopů. Přesto jsme přesvědčení, že stojí za to i tuto nabídku omezit a nepodporovat tak ruský režim v jeho současné podobě,“ říká.

Celkově loni Češi na českých e-shopech utratili 223 miliard korun, což je o 14 procent více než o rok dříve. Členů APEK, kteří tvoří zhruba 80 procent všech tuzemských onlinových prodejců, je více než 600.

K výzvě se však přidávají i kamenné prodejny, ve čtvrtek například skandinávský prodejce nábytku IKEA. "Pozastavujeme vývoz zboží z Ruska a Běloruska a rovněž dovoz zboží do těchto zemí. IKEA Industry přeruší výrobu v Rusku, stejně jako dodávky od subdodavatelů. Ingka Group také uzavírá všechny obchodní domy IKEA v Rusku," říká mluvčí IKEA ČR Petr Šašek.

Ingka Group podle něj vyčlenila 10 milionů eur na podporu pomáhajících neziskových organizací a dalších 20 milionů eur prostřednictvím IKEA Foundation.

Doporučované