Článek
Sankcím ze strany Evropské unie kvůli napadení Ukrajiny Ruskem čelí nově také Ruské železniční dráhy (RŽD). Ruské železnice zajišťují převoz armády a vojenské techniky k ukrajinským hranicím. Ve vedení strategického státního podniku jsou navíc lidé patřící do blízkého okolí ruského prezidenta Vladimira Putina. Ruské dráhy ovládají významnou firmu Gefco zaměřenou na automobilovou logistiku. Ta má velký byznys rovněž v Česku. Ministr financí Zbyněk Stanjura uvedl, že vláda chystá další opatření proti ruským podnikatelským zájmům v tuzemsku.
Ruskem ovládané Gefco sídlí ve Francii. Pod francouzskou matku spadá také česká pobočka. V tuzemsku Gefco například odváží vozy z kolínské automobilky Toyota, spolupracuje se Škodou Auto nebo s automobilovým startupem Carvago.
„Sankce ze strany USA a EU, limitující nové možnosti financování, mají dopad na našeho majoritního akcionáře, Ruské železnice. Nemají však žádný dopad na náš byznys. Gefco zůstává nezávislou, apolitickou organizací,“ uvedl Pavel Brada, mluvčí Gefco Česká republika.
Ministerstvo financí potvrdilo, že na Gefco se sankce nevztahují. „Co se týče dceřiných společností usazených v EU, v předmětném nařízení je ošetřeno, že takové dceřiné společnosti sankciovaných subjektů se samy nestanou subjekty postiženými sankcemi. Opatření namířená proti v Rusku usazenému subjektu RŽD se tedy na jeho dceřiné společnosti usazené v EU nevztahují,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Weiss. Gefco již ale nebude moci do Ruska poslat například dividendu.
Linky k Putinovi
Ve vedení skupiny Gefco je kromě francouzského managementu Pavel Iličev. Do roku 2015 byl významným manažerem Ruských drah. Byly to stejné roky, kdy v čele Ruských drah stál Vladimir Jakunin, oligarcha s vazbami přímo na ruského prezidenta Vladimira Putina.
Ještě významnější postavou je Oleg Belozerov, šéf dozorčí rady Gefco a zároveň generální ředitel Ruských drah. V čele ruského podniku vystřídal v roce 2015 Jakunina. Podobně jako jeho předchůdce patří mezi nejvlivnější lidi v Rusku. Belozerov je mimo jiné členem nejvyšší rady vládnoucí ruské strany Jednotné Rusko, za níž byl Putin zvolen prezidentem. Navíc se Belozerov s Putinem pravidelně setkává. Proto se Belozerov už v roce 2018 dostal na americký sankční seznam lidí z nejbližšího Putinova okruhu.
V Česku má Gefco hlavní logistickou základnu v Ovčárech u Kolína. Odtud převáží od Evropy hotové vozy ze sousední automobilky Toyota. „V tuto chvíli se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ reagoval mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek na otázku, zda se na vzájemné spolupráci něco změní. Kontrakt s Gefco obnovila Toyota na několik dalších let v roce 2020.
Ve stejném roce uzavřela s Gefco pětiletou smlouvu také Škoda Auto, a to na skladování a převoz hotových aut na Slovensko.
„Společnost Škoda Auto nastalou situaci aktuálně pečlivě prověřuje,“ sdělila bez dalšího komentáře Martina Špittová z tiskového oddělení automobilky.
Gefco Česká republika
- tržby 2,7 mld. Kč
- čistý zisk 81 mil. Kč
- 327 zaměstnanců
(poslední publikované údaje z roku 2020)
V neposlední řadě s Gefco spolupracuje automobilový startup Carvago, pro který Gefco převáží vozy z evropských autobazarů k zákazníkům.
„Naprosto souhlasíme s postojem Evropské unie a zcela podporujeme veškeré sankce. Situaci kolem společnosti Gefco intenzivně řešíme,“ reagoval Jakub Šulta, generální ředitel Carvaga.
Ruské dráhy se v minulých dnech opakovaně staly terčem kybernetických útoků. Ukrajinská armáda v sobotu 26. února vyhodila do vzduchu důležité železniční uzly spojující Ukrajinu s Ruskem. Ukrajinské železnice vysloveně uvedly, že důvodem bylo zabránit Ruským drahám převážet vojáky a zbraně.
Gefco Group
- 3,8 mld. eur
- EBIT (zisk před úroky a daněmi) 140,3 mil. eur
- 11 500 zaměstnanců ve 47 zemích
(poslední publikované údaje z roku 2020)
Samotné Gefco uvádí, že místním lidem na Ukrajině pomáhá. „Gefco je v úzkém kontaktu s našimi týmy na Ukrajině, abychom podpořili naše kolegy maximálně, jak jen to je možné. Naše pobočky jsou rovněž připraveny pomoci humanitárním organizacím působícím v této zemi a my jsme hrdí na jimi vyvíjené úsilí,“ dodal Brada z tuzemská části Gefca.
Ruské železnice koupily tři čtvrtě skupiny Gefco od francouzského koncernu PSA v roce 2012. Zbývající menšinový podíl si ponechali Francouzi.
Agentura Reuters zařadila Ruské dráhy na seznam firem z Ruska, které se v dohledné době vyplatí sledovat kvůli plnění jejich finančních povinností. Ruský železniční koncern má 6. března vyplatit držitelům dluhopisů roční kupon ve výši 23 milionů eur.