Článek
Češi a rum, to už dávno není jen ten tuzemský. I když jeho spotřeba ve srovnání s těmi prémiovými stále bezkonkurenčně vede. „Češi ho vypijí až neuvěřitelných dvacet milionů lahví za rok,“ říká pro SZ Byznys Jakub Janeček, majitel a zakladatel společnosti UPB, jednoho z pěti největších dovozců prémiového alkoholu do Česka.
Prodeje se podle něj stále nevrátily na čísla z doby před covidem, pandemie kvůli uzavření barů prodej utlumila a obchodníci teprve hledali jiné kanály prodeje a posilovali vlastní e-shopy. Na druhou stranu závěrem roku jsou nákupy alkoholu trojnásobné oproti normálu.
Například venezuelský rum vznikající na úpatí And se podle Jakuba Janečka v Česku stal skutečným fenoménem. V přepočtu na obyvatele patří Česká republika mezi nejdůležitější trhy světa. Uvádí to report International Wine & Spirit Research z letošního roku. Některé varianty alkoholu se zároveň stávají cenným sběratelským artiklem.
Prémiový alkohol jako investice
Vedle klasických možností zhodnocení peněz se v poslední době prosazuje i trend investic do alkoholu. Za nejzajímavější se podle jednoho z pětice top dovozců prémiového alkoholu do České republiky považuje whisky, stejně tak dobře však lze investovat do koňaku nebo do rumu.
„Tomu se v současnosti předpovídá zářivá budoucnost. Odhaduje se, že za deset let by měla vzrůst cena prémiových rumů až o 100 procent. Tento odhad není nereálný, vezmeme-li v úvahu, že ze statistiky let 2014 - 2018 je patrný meziroční nárůst rumové kategorie zhruba o 16 procent, což z rumu činí nejrychleji rostoucí kategorii prémiového alkoholu na světě,“ je přesvědčen Jakub Janeček.
UPB
- Česká společnost Ultra Premium Brands patří mezi TOP 5 distributorů importovaných lihovin na českém trhu.
- Je lídrem trhu v segmentu prémium.
- V roce 2020 byl její obrat přibližně 3/4 miliardy korun. Pro příští období odhaduje růst kolem 20 %.
- Provozuje vlastní e-shop Warehouse1 a stejnojmenný pražský showroom a prodejnu, ve které je jeden z největších doutníkových humidorů v Evropě.
- Společnost zastupuje a distribuuje několik set značek prémiových destilátů ze všech koutů světa.
Jako příklad uvádí edici jedné z rumových značek - Single Vintage. Ta se vyrábí jen v letech, kdy tým maestros roneros (zkušených odborníků na tento alkohol) vyhodnotí, že rum daného ročníku zraje unikátním a mimořádným způsobem. Stranou dají výjimečné sudy, které jsou následně určené pro tuto ročníkovou edici v limitovaném počtu.
Největší importéři destilátů v ČR
1. Mast Jägermeister
2. Jan Becher – Pernod Ricard
3. Brown Forman
4. Stock
5. Ultra Premium Brands
Zdroj: IWSR Report 2021
Zmíněná edice ročníku 2000 se původně prodávala za sto euro. Postupem času se její cena vyšplhala na částku 1500 euro. Rekordmanem v tomto směru je ale edice ročníku 1997, ta se původně prodávala za sedmdesát eur. Pokud se ale v současné chvíli láhev objeví v aukci, dosahuje její cena až k částce devět tisíc euro.
„My jsme nejdražší lahev prodali za čtvrt milionu korun, ale když by se rozpočítala na panáky, tak zase tak draze nevycházely. Někdy prodáte lahev za méně peněz, ale vlastně je dražší, když se to rozpočítá,“ vysvětluje dovozce.
Nedávno si u něj koupil 37 let starou irskou whisky kanadský herec Ryan Thomas Gosling pro svou partnerku Evu Mendes. „Ta lahev stála 180 tisíc a zase, když bychom to přepočítali, tak se dostaneme na 10 tisíc korun za panáka. Takže lahev sice nebyla nejdražší, kterou jsme prodali, ale o tom to není,“ říká Jakub Janeček.
„Vlastně nejdražší byla ta za 28 tisíc, protože měla jen deci a bylo jich vyrobeno jen padesát. Panák tedy vyšel dráž, než u té za čtvrt milionu. Ideálně si sběratel má koupit dvě lahve, aby si jednu nechal na investici a z druhé ochutnal, co vlastně kupuje a taky dal ochutnat případnému kupujícímu,“ směje se majitel firmy na dovoz alkoholu.
Rum i obaly v hledáčku sběratelů
Předmětem sbírek rumových nadšenců není jen alkohol samotný, žádané jsou i obaly. Příkladem je ten z Filipín. Vedle hlavního obalu, tedy tuby se základním designem, je během roku k dostání i v tubách s designem speciálním, vytvořeným dvorním designérským studiem nebo mladými umělci. Tyto limitované edice ikonických tub se v průběhu let staly sběratelskými kousky.