Článek
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zamítlo námitky polské stavební společnosti Budimex proti jejímu vyloučení z výběrového řízení na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na síti X ve středu uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, že ŘSD zamítlo námitky společnosti Budimex. Společnosti nyní běží lhůta pro podání přezkumu postupu ŘSD k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyjádření Budimexu ČTK zjišťuje. Firma již dříve uvedla, že si za nabídkou stojí.
Budimex původně tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil antimonopolní úřad. Následně ŘSD Budimex ze soutěže vyloučilo a firma proti tomu k ŘSD podala námitky.
„Jsme přesvědčeni, že naše reference jsou adekvátní a splňují požadavky zadavatele,“ uvedla na konci května mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.
K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. ŘSD začátkem května uvedlo, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií.
Ředitel Mátl nedávno uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Mátl uvedl, že stavba, která je největší soutěženou dálniční zakázkou v historii, je ze strany ŘSD připravena.
ŘSD chtělo stavbu úseku o délce 21,1 kilometru zahájit 19. prosince 2023. Proti výběru Budimexu ale v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.
MI Roads tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do Skupiny Metrostav.