Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Skokové zdražování betonářské oceli, asfaltu, kameniva a pohonných hmot znamená podle stavebních firem ohrožení velkých dopravních staveb. Jejich rozpočty s tak rychlým růstem cen nepočítaly a starší kontrakty ani nezahrnují inflační doložky. Ministerstvo dopravy a jeho organizace nyní rychle pracují na tom, jak promítnout aktuální situaci do cen a zabránit uzavírání staveb.
„Ceny letí nahoru o desítky procent. Kamenivo v průměru stouplo o 20 procent. V tom jsou vyšší náklady na elektřinu, na pohonné hmoty, neskutečně nahoru jdou trhaviny určené na odstřely v lomech. Asfalt kopíruje ropu, v průměru je o 60 procent dražší. Každá stavba má nějaký problém,“ popsal situaci Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic.
Stavbaři označují situaci za kritickou. Například stavební ocel už totiž skoro vůbec není k sehnání. A pokud je, tak až za čtyřnásobky cen běžných před válkou na Ukrajině. Právě ukrajinské hutě totiž z velké části betonářskou ocel vyráběly. Bez hutních produktů se neobejdou například stavby mostů, problémy se týkají rovněž dálničních svodidel.
„Pokoušíme se jednat s investory našich staveb a hledáme řešení, abychom stavby udrželi, pokud možno, v chodu. Momentální situace bohužel ohrožuje běh nejen stávajících staveb, ale také rozběhnutí staveb, u kterých probíhají, nebo budou probíhat výběrová řízení. Pokud se v krátkém čase nenajde řešení, hrozí kolaps celého silničního stavitelství s výraznými negativními dopady do všech aktuálních projektů,“ varuje Zdeněk Ludvík, šéf společnosti Metrostav Infrastructure.
Zatím se staví
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic potvrdily, že na vyřešení situace pracují. „V tuto chvíli nehodnotíme žádnou stavbu jako ohroženou nebo navrženou k zastavení, konzervaci či odložení. Zároveň vnímáme prudký růst cen u některých stavebních komodit. V tuto chvíli proto velmi intenzivně jednáme a v nejužší koordinaci s Ministerstvem dopravy hledáme metodiku, jak indexovat ceny,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„Jednání o metodice probíhají,“ sdělil mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. Metodika bude závazná pro všechny investorské organizace resortu, tedy kromě ŘSD také například pro Správu železnic. „V současné době všechny rozeběhnuté stavby pokračují podle stanoveného harmonogramu,“ dodal zástupce ministerstva.
Zhotovitelé staveb nás upozorňují, že vzhledem k situaci v oblasti lidských zdrojů a nedostatku některých materiálů by ke skluzům mohlo dojít.
Například Správa železnic už má ale od dodavatelů první avíza, že to na stavbách může začít skřípat. „Zhotovitelé staveb nás upozorňují, že vzhledem k situaci v oblasti lidských zdrojů a nedostatku některých materiálů by ke skluzům mohlo dojít,“ sdělila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Zatím však na kolejích všechny projekty běží podle původních plánů.
„Doufám, že k zastavení staveb nedojde. Zastavení stavby je to nejhorší a plynou z toho velké škody pro daňové poplatníky,“ dodal Svoboda ze Sdružení pro výstavbu silnic.
Potíže na strategických dopravních projektech se objevují v době, kdy se v Česku rekordně staví. Podle údajů ŘSD je aktuálně rozestavěno 151 kilometrů dálnic a 66 kilometrů silnic I. třídy.
Velké projekty jsou v běhu také na železnici, a to včetně hlavních koridorů. Mimo jiné je to obnova trati mezi Velimí a Poříčany, přestavba železničního uzlu Pardubice nebo modernizace tratě mezi Brnem a Blanskem.