Článek
Největší online prodejce potravin v minulých dnech oznámil stovkám kurýrů, pracujících na živnostenský list, změny v systému odměňování. Jen ti nejlepší si vydělají jako doposud. Naopak ti, kteří nedosáhnou na téměř maximální hodnocení 5 z 5 od zákazníků, si podle kritiků pohorší.
Rohlik.cz na sociálních sítích nový systém prezentuje jako zlepšení motivačních podmínek. „Dnešní ceník vesměs nerozlišuje špičkovou a průměrnou kvalitu našich kurýrů/kurýrek a jejich služeb,“ vysvětlila pracovnice zákaznické podpory na facebooku.
Na změnu si ale emotivně stěžují, jak upozornily Hospodářské noviny, kurýři, jejich manželky a také někteří zákazníci. V jednom komentáři například zaznělo, že změnou tarifu řidiči přijdou skoro o třetinu svého výdělku. „Prakticky to znamená, že při starém ceníku si kurýr vydělal při pěti stech zakázkách 39 250 korun hrubého a při novém ceníku 31 500 hrubého, a to nepočítám odečtení sociálního a zdravotního pojištění z této částky,“ popsal.
To je v rozporu s tím, co tvrdí firma. Průměrná odměna při 18 odježděných denních slotech je prý mezi 50 až 70 tisíci korunami měsíčně.
„V srpnu jsme přistoupili k razantnímu navýšení provizního systému, takže kurýr dostane odměnu za měsíc přes 50 tisíc, ti nejlepší dokonce přes sedmdesát tisíc korun. Na druhou stranu služba je opravdu náročná. Ale ti, kteří ji dělají dobře, pevně věřím, že jsou adekvátně ohodnoceni,“ hasil bouřlivou diskuzi o víkendu na facebooku ředitel Olin Novák.
Pokud podle něj kurýr naplní všechna kritéria kvality, měl by dostat stejné odměny. Nově kritéria zahrnují například také chování řidičů na silnicích.
Firma tím prý reagovala na zpětnou vazbu ze strany zákazníků. „Proto jsme se rozhodli určitou část odměny pro kurýry navázat na kvalitu doručení potravin, chování za volantem a spokojenost zákazníků,“ vysvětlila společnost na FB. Rohlík tvrdí, že většiny kurýrů se změna negativně nedotkne.
S tím ale kurýři, kteří se na redakci Seznam Zprávy obrátili, polemizují. „Se současným systémem odměňování i ti nejlepší (nulové zpoždění, hodnocení zákazníků, styl jízdy sledovaný čidly v autech…) si přijdou za každou zakázku cca o 10 korun méně, než v předchozím systému,“ líčí jeden z nich. Nejlepší kurýr si při 900 zakázkách podle něj mohl měsíčně při zhruba 270 hodinách vydělat na 76 tisíc korun (bez zdanění, nákladů na auta apod.), ale s novými tarify jen 68 tisíc korun.
O zhoršení podmínek mluví i jiní. „Dřív bylo 9,- korun za zakázku při zpoždění do 1 procenta. Nyní je to 7,- za zakázku při zpoždění do 0,5 procenta. Takže, pro bezpečnost udělali to že budeme muset jezdit rychleji za méně peněz (…) Tvrzení, že na tom budeme stejně, je lež,“ popsal kurýr pod podmínkou anonymity. Redakce jeho totožnost zná.
Řada lidí v diskuzi kritizuje nový motivační systém, protože si kurýři musejí hlídat, aby splnili více kritérií. Některé z nich, jako jsou zpoždění kvůli dopravním zácpám, přitom nemohou ovlivnit. Vadí jim, že o výsledných odměnách může rozhodovat hodnocení zákazníka, který musí dát téměř perfektní známku za službu. Řada z nich přitom vůbec hodnocení nedává a někdy může být nižší třeba vinou toho, že některé zboží na skladě chybělo.
Vedení Rohlíku dodává, že s dopravními zácpami však plánovací modely počítají. „Pokud se jedná o mimořádnou zácpu vzniklou kvůli nehodě nebo jiné mimořádnosti, tak to pak zohledňujeme a nezapočítáváme do hodnocení,“ uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová.
Na nepříjemnou mediální lázeň už Rohlík zareagoval prvním vstřícným krokem vůči kurýrům. Jak mluvčí sdělila Seznam Zprávám, v příštím týdnu bude ještě nový systém s řidiči diskutovat. Vedení také rozhodlo, pokud zákazník hodnocení nedá, bude ho firma započítávat jako nejlepší možné.
Kurýry „zaměstnáváte“
Kritizují také pracovní vytížení kurýrů, kteří pracují výrazně přesčas. „Padesát až 70 tisíc korun zní hezky, ale vzhledem k tomu, že kurýry ‚zaměstnáváte‘ na živnostenský list a nutíte je pod hrozbou pokut jezdit klidně i 14 hodin denně, vychází to v hodinovce a po zaplacení odvodů OSVČ asi jako brigáda v Tescu,“ namítá diskutující.
Rohlik.cz je největší hráč na poli rozvozu potravin domů, který v posledních letech rychle expanduje do okolních států, zejména do Rakouska, Německa a Maďarska. Meziročně loni téměř zdvojnásobil svůj obrat na 7,36 miliardy korun.
V roce 2017 musel Rohlík vysvětlovat kauzu, kdy měl ve skladu razii cizinecké policie kvůli zaměstnávání desítek zahraničních pracovníků (zejména Ukrajinců) bez řádného povolení. Dodala je polská firma bez statusu agentury práce.