Hlavní obsah

Družbou přestala téct ropa. Cena paliv na burze vyskočila

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Rusko podle agentury Reuters pozastavilo dodávky jižní trasou ropovodu Družba. Ten zásobuje Maďarsko, Slovensko i Česko. Ruská společnost Transněfť údajně poslala na Ukrajinu peníze za tranzit suroviny, ale ty se vrátily zpět.

Článek

Rusko od začátku srpna pozastavilo vývoz ropy jižní částí ropovodu Družba kvůli problémům s tranzitními poplatky, uvedly v úterý pro agenturu Reuters dva zdroje obeznámené s provozem.

„Podle našich informací by k obnovení dodávek mělo dojít v průběhu několika dní. Aktivace nouzových zásob ropy v systému SSHR zatím není zvažována,“ říká Barbora Putzová, tajemnice společnosti MERO, která ropovod Družba provozuje.

Podle těchto zdrojů agentury Reuters neproběhla platba od ruského ropovodního monopolu Transněfť ukrajinskému provozovateli ropovodu Ukrtransnafta, a Ukrajina proto neposlala surovinu dál. Společnost Transněfť podle agentury RIA Novosti pozastavení toku ropy z Ruska „jižní“ Družbou potvrdila.

Transněfť podle ČTK uvedl, že platba za srpnový tranzit, kterou v červenci zaslal firmě Ukrtransnafta, se vrátila zpět na jeho účet. Společnost Gazprombank, jež má platby na starosti, podle agentury Reuters uvedla, že se peníze vrátily kvůli restrikcím ze strany Evropské unie.

„Situaci sledujeme a jsme v pravidelném kontaktu s vedením Unipetrolu i s vedením Mero. Zásoby ropy pro chod rafinérie v Litvínově máme na zhruba 90 dní a v případě potřeby jsme připraveni je uvolnit,“ řekl SZ Byznys předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.

Mero uvedlo, že zásobování rafinerií v Litvínově je plně zajištěno z operativních zásob umístěných na Centrálním tankovišti v Nelahozevsi. Objem je dostatečný do chvíle, než dojde ke znovuobnovení provozu ropovodu Družba.

„V současné situaci lze využít k zásobování tuzemských rafinérií ropou ropovod TAL a nově vydané provozní povolení k navýšení celkové kapacity ropovodu TAL, které umožnuje již jeho maximální výkon,“ dodává Putzová.

Na současnou situaci už pravděpodobně reagují i trhy. „Nafta kolem desáté hodiny na burze v Rotterdamu začala růst a od té doby přidala 80 haléřů a benzin také rostl, a to o 30 haléřů,“ popisuje předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Protože jde o problém s poplatky, je možné, že se v budoucnu dodávky Družbou obnoví. „Z toho bych vyvozoval, že by zastavení nemělo mít dlouhého trvání. Nabízí se řada variant, například že Ukrajině bude platit naše strana – firmy jako Unipetrol či MOL a platba nějakým způsobem projde,“ říká Indráček.

Ropovod Družba začíná v Rusku na východním břehu Volhy a v Bělorusku se dělí do dvou větví – severní vede do Polska a Německa a tou surovina proudí. Jižní větev vede přes Ukrajinu, mimo oblast válečných operací, do Maďarska, na Slovensko a do České republiky. Na území Česka provozuje ropovod Družba akciová společnost Mero ČR.

„Podle toho, že ropa neteče v Maďarsku, na Slovensku a u nás usuzuji, že jde o nějaký problém na Ukrajině, případně ještě v Bělorusku,“ řekl SZ Byznys bývalý generální ředitel společnosti Mero Stanislav Bruna.

Pozastavení tranzitu ropy přes ropovod Družba potvrdila i bratislavská rafinerie Slovnaft i slovenský přepravce ropy Transpetrol. Rafinerie Slovnaft a její mateřská společnost MOL zároveň iniciovaly s ukrajinskou a ruskou stranou jednání o tom, že by zmíněné poplatky v zájmu obnovení dodávek ropy uhradily.

Foto: Seznam Zprávy

Mapa ropovodů v Česku.

Slovnaft ke zmíněnému návrhu při úhradě tranzitních poplatků uvedl, že v případě kladného vyjádření ukrajinské a ruské strany by dodávky ropy mohly být obnoveny do několika dnů.

„Ruské společnosti Transněfť byla bankou vrácena platba za přepravu ropy ukrajinským územím. Z uvedeného důvodu ukrajinská společnost Ukrtransnafta pozastavila přepravu ropy ropovodem Družba, z čehož vyplývá, že momentálně je přeprava ropy ropovodem Družba přes území Slovenské republiky pozastavena,“ napsala ČTK ředitelka kanceláře šéfa Transpetrolu Linda Vaškovičová.

Kromě této trasy má Česko možnost získat ropu ze západu díky ropovodu IKL „Ingolstadt“. Ten se napojuje na Transalpinský ropovod TAL, který začíná v italském Terstu. Jeho kapacitu je však nutné nejdříve zvýšit. Na tom se pracuje, Bavorsko již kývlo na navýšení o 17 procent.

„Pokud dlouhodobě nebude téct Družba a zároveň nebude připraven rozšířený ropovod TAL, tak budeme mít 50 procent ropy, kterou normálně ročně zpracováváme,“ popisuje Indráček scénář, k němuž by došlo při dlouhodobém výpadku ropovodu.

Pokud by k výpadku došlo, Česko přijde o 40 procent výroby pohonných hmot, které se vyrobí z dodávek Družbou. Dalších 40 procent zajišťuje TAL a zbytek importujeme. „Dovážíme je ze Slovenska, z Německa, Rakouska, možná něco z Polska. Pokud ropa Družbou nepoteče k nám, nepoteče ani na Slovensko,“ říká Indráček.

Rakousko by nemělo mít problém, protože je napojeno na ropovod TAL a Němci dováží buď z Ingolstadtu nebo ze severní větve Družby, kterou používá i Polsko.

V červnu vláda rozhodla, že vyčlení další miliardu korun, aby ropné rezervy ještě posílila. Švagr řekl, že 50 milionů amerických dolarů, v přepočtu zhruba miliarda korun, pokryje nákup 75 tisíc tun ropy.

„Obávám se, že za ropovod Družba nemáme v tuto chvíli v Česku adekvátní náhradu,“ řekl v březnovém rozhovoru Bruna.

V případě, že by ropovodem Družba přestala do Evropy proudit ropa, Česká republika by nejspíš musela přejít do nouzového režimu a na českém trhu by mohlo postupně chybět 50 až 60 procent potřebných pohonných hmot.

„My poměrně velké množství motorových paliv, zhruba třetinu, dovážíme. Často ze Slovenska. A prvním problémem by bylo pokrýt tento výpadek na straně importu. Druhý problém je, že ropovod IKL má sice kapacitu 10 milionů tun ropy ročně, ale domnívám se, že dotlačit sem veškerou náhradu za výpadek Družby je v podstatě nemožné,“ vysvětlil Bruna.

Česko zvládá zpracovávat různé druhy ropy, tedy nejen tu z Ruska. „Od roku 2019 zpracováváme v našich rafineriích 16 různých druhů ropy z desítky zemí světa – z USA, Afriky, Severního moře, Saúdské Arábie, Kazachstánu, Ázerbájdžánu apod.,“ uvedl dříve pro SZ Byznys mluvčí Orlen Unipetrol Pavel Kaidl.

Bez ruské ropy by se však měly české rafinerie již za několik let obejít. V rámci šestého balíku evropských sankcí proti Rusku kvůli jeho rozpoutání války proti Ukrajině se státy sedmadvacítky dohodly, že přestanou surovinu z Ruska využívat.

V případě ropy dopravované tankery má zákaz platit od přelomu roku, od 5. prosince přestane EU dovážet surovou ruskou ropu a o dva měsíce později i ropné produkty.

Výjimku získal ropovod Družba, Německo a Polsko napojené na severní větev se však zavázaly do konce roku tento import ukončit. Sedmadvacítka by se tak měla celkem zbavit více než 90 procent ruské ropy.

Země napojené na jižní větev získaly výjimku, v jejímž rámci bude Česko moci na rozdíl od ostatních zemí také až do prosince příštího roku dovážet produkty z ruské ropy z rafinerií v jiných zemích EU.

Související témata:

Doporučované