Hlavní obsah

Vedení VW musí počítat s odporem, který si neumí představit, říká odborář

Foto: penofoto, Shutterstock.com

Členové odborového svazu IG Metall.

Mluvčí odborového svazu IG Metall, s jehož představiteli bude ve středu jednat vedení Volkswagenu, popsal pro SZ Byznys, že plánované škrty jsou nepřijatelné a vedení firmy musí počítat s odporem.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ve středu zasedne k jednacímu stolu jeden z nejsilnějších odborových svazů v Německu, IG Metall, a vedení automobilky Volkswagen, která v úterý zveřejnila výsledky za třetí čtvrtletí. Firmě padají zisky i prodeje a vedení firmy potřebuje snižovat náklady, mimo jiné propouštěním zaměstnanců a snížením mezd o deset procent. Odbory proti tomu protestují a hrozí stávkou. Jak pro SZ Byznys potvrdil tiskový mluvčí svazu IG Metall, odbory hodlají tvrdě bránit svoji pozici.

„Agresivní plány představenstva nejsou v žádném případě přijatelné a představují rozchod se vším, co jsme ve firmě za poslední desetiletí zažili. Je to hluboká rána do srdce tvrdě pracujících zaměstnanců VW. Očekáváme, že namísto toho, aby Volkswagen a jeho představenstvo u jednacího stolu předkládaly fantazie o škrtech, budou nastíněny životaschopné koncepce budoucnosti, kde dosud byly ze strany zaměstnavatele prezentovány pouze fráze,“ řekl tiskový mluvčí IG Metall Jan Mentrup.

Pokud VW ve středu neustoupí ze svých požadavků, musí představenstvo podle mluvčího svazu očekávat důsledky ze strany odborů.

„Nejsme tu proto, abychom likvidovali budoucnost Volkswagenu v Německu. Chceme dlouhodobě zajistit místa, využití kapacit a zaměstnanost. Pokud chce vedení společnosti předznamenat úpadek Německa, musí počítat s odporem, který si nedokáže představit,“ hrozí firmě tiskový mluvčí odborů.

Dosavadní dialogy mezi oběma stranami nenaznačují, že středeční jednání povedou ke shodě. IG Metallu vadí, že kromě možného propuštění až desítek tisíc zaměstnanců chce vedení firmy také ukončit program jistoty zaměstnání. Ten platil ve VW od roku 1994 a měl lidem zajistit místo až do roku 2029. S tím mají odbory podle tiskového mluvčího svazu největší problém.

„Všechny závody a všichni zaměstnanci potřebují perspektivu do budoucna a škrty nevytvářejí budoucnost. Volkswagen vypověděl celou řadu kolektivních smluv, včetně jistoty zaměstnání. Zde je zapotřebí nová záruka pracovních míst! Ve VW vždy platilo, že výzvy se řeší se zaměstnanci, nikdy ne proti nim nebo bez nich. Tuto cestu VW nyní představenstvo opustilo,“ říká tiskový mluvčí svazu.

Vedení automobilky si nemůže dovolit rozhořčení odborů ignorovat, protože svazy mají v koncernu silnou pozici. V Dolním Sasku, kde stojí centrála VW, drží odboráři nadpoloviční většinu v dozorčí radě a mají politické vazby. V minulosti bylo kvůli sporům se svazy odvoláno už několik ředitelů společnosti. Firma ovšem zároveň musí svou situaci řešit – potýká se s klesajícími prodeji i tržbami, jak potvrzují nejnovější výsledky koncernu. IG Metall ale ani klesající výsledky neobměkčí.

Špatné kvartální výsledky podle ekonomického ředitele podniku jen zdůrazňují naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity. Arno Antlitz uvedl, že je přesvědčen, že společnost dokáže dosáhnout dohody s pracovníky, ale nemůže vyloučit stávky. Dodal, že firma nyní zvažuje snížení nákladů o více než 10 miliard eur, popsala agentura Reuters.

Ať Volkswagen zase dělá auta, která chytnou za srdce, radí odbory

„Auta vyrábějí lidé. Byli to naši kolegové, kteří po celé měsíce pružně střídali zkrácené úvazky a mimořádné směny. Pokud je situace tak dramatická, pak je třeba položit si otázku: Kde je příspěvek představenstva a akcionářů? Masivního snížení nákladů lze dosáhnout více způsoby. Mezi nimi lepší synergií v rámci skupiny, zmírněním vnitřní byrokracie, snížením složitosti a masivním zlepšením dodavatelského řetězce, zejména v oblasti výroby bateriových článků. Kromě toho musí VW konečně opět vyrábět automobily, které chytnou lidi za srdce,“ vysvětluje odborář důvody, proč k zaměstnaneckým škrtům a ukončení pracovních benefitů nemá dojít.

Postavit se za pracovní místa pokládá Mentrup i ve stávající krizi evropského automobilového průmyslu za zodpovědné. „Není nic zodpovědnějšího než se postavit za lidi a jejich rodiny. Z Volkswagenu přímo či nepřímo žijí celé regiony, od obchodu s čipy přes řemeslníky až po dodavatele. Německý základní zákon v článku 9 odstavec 3 stanovuje, že výstražné stávky jsou legitimní k prosazení požadavků kolektivního vyjednávání,“ naznačuje jednu z možností, jak tlačit na vedení společnosti.

Jeho postoj sdílí podle svých vyjádření i šéfka odborů společnosti Daniela Cavallová. Ta v pondělí podle Financial Times sdělila zaměstnancům hlavního závodu společnosti ve Wolfsburgu, že vedení má dva dny na to, aby své plány zvrátilo. Řekla také, že šéf Oliver Blume si pohrává s obrovským rizikem. „Přerušíme jednání a uděláme to, co musí udělat zaměstnanci, když se bojí o svou existenci.“ Lhůta vypršela právě ve středu.

Související témata:

Doporučované