Hlavní obsah

Rakušané vymysleli, jak přilákat Čechy k nákupům. Nabídnou k nim servis

Foto: Intersport, Seznam Zprávy

Modernizovaná prodejna Intersport.

Češi se po covidu vracejí ke sportu a řetězec Intersport si i díky tomu letos výrazně polepšil. Pro rakouské majitele je to signál k většímu rozmachu.

Článek

Síť Intersport rakouské rodiny Pilzových více zainvestuje do svých aktivit na českém trhu, kde dosud stála ve stínu větších rivalů Sportisimo a Decathlon.

Letos postupně otevře devět prodejen, které ještě loni nesly logo Hervis. Tento rovněž rakouský sportovní řetězec se z Česka i kvůli dopadům pandemie stáhl.

Intersportu se naopak v tuzemsku daří. Otevřením poslední, deváté prodejny po Hervisu v listopadu počet poboček vzroste na 39. „I bez těchto modernizovaných obchodů obrat ve finančním roce, končícím v září, stoupl o 60 procent na přibližně 750 milionů korun,“ sdělil ředitel Miroslav Kopřiva redakci SZ Byznys neauditované výsledky. „Přeplnili jsme plány o několik procent. Proto se investoři rozhodli k expanzi v České republice,“ uvedl.

Nákupem Hervisu expanze nekončí, ale spíš začíná. Cílem je dostat se postupně na 55 prodejen, které budou modernější, nabídnou více prémiového zboží a stanou se místem, kde zákazníci vedle nákupů budou také servisovat jízdní kola, lyže a další sportovní vybavení.

Dnes už jsme v Rakousku lídrem v nabídce kvalitního zboží. Touto cestou se chceme vydat i v Česku.
Bernhard Pilz, spolumajitel Intersport Austria GmbH

„Dnes máme větší podíl prodejen v obchodních centrech a menší v retail parcích, kde chceme posílit,“ uvádí Kopřiva. Retail parky jsou menší nákupní centra, často na kraji menších měst, která nejsou krytá. Do obchodů se navíc vstupuje přímo z parkoviště, což je podle Kopřivy ideální pro zákazníky, kteří přivezou autem lyže nebo kolo k servisu. Do retail parků chodí méně nerozhodnutých zákazníků než do obchodních center.

Intersportu, založenému v Rakousku v roce 1964, vládne třetí generace rodiny Pilzových. Zpočátku se orientoval více na levnější zboží, ale této nálepky se chce zbavit.

„Dnes už jsme v Rakousku lídrem v nabídce kvalitního zboží. Touto cestou se chceme vydat i v České republice, ale jsme si vědomi toho, že musíme hodně zohlednit poměr ceny a výkonu,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys spolumajitel Bernhard Pilz.

Po produktové stránce to znamená najít ideální mix privátních značek, jako je například sportovní oblečení McKinley, cyklovybavení Genesis nebo věci pro fitness Energetics, na jedné straně a na druhé straně prémiových značek, respektive značek nabízejících exkluzivní modely jako například lyže Atomic, Fischer a Head.

Na privátních značkách do značné míry založil svůj obchodní model konkurenční Decathlon. V jeho nabídce zaujímají 70 až 80 procent, francouzská síť je tak s nadsázkou řečeno v množství vlastních značek „Lidlem sportovního trhu“. Dokonce se mluvilo o tom, že chce mít v rámci „privátek“ pod kontrolou celý výrobní proces. České Sportisimo je zase větším konkurentem v prémiovém segmentu.

Češi milují chrámy konzumu

„Chceme využít toho, že Češi i Rakušané jsou stejně sportovním národem a sport a pohyb jsou na nejvyšším místě v žebříčku hodnot,“ věří šéf rakouského lídra trhu se sportovním vybavením, že zopakuje úspěch i v Česku.

V jednom se však zákazníci obou zemí liší. „Češi jsou více než Rakušané zvyklí nakupovat ve velkých obchodních centrech. Rakušané sednou do auta a jedou do specializovaného sportovního obchodu,“ líčí Pilz, podle kterého je v Česku výběr specializovaných obchodů omezený. To je však výhoda, z níž lze těžit.

Ochlazení ekonomiky se do září na hospodaření řetězce v Česku neprojevilo. Další směr ukáže zima. „Začátek října byl dobrý, konec měsíce už horší. Přičítáme to teplému počasí. Jindy v říjnu totiž začínáme prodávat oblečení a vybavení na zimu, které je dražší než na léto,“ říká Kopřiva.

Dalším důvodem je stále nefunkční dodavatelský řetězec. „Před rokem začátkem října už jsme měli plné sklady vybavení na zimu, teď nám zásoby chodí průběžně,“ dodal.

Doporučované