Článek
Mezi stánky s puškami, pistolemi, střelivem, dalekohledy a tisíci dalších věcí pro střelce a lovce se v halách norimberského výstaviště proplétají návštěvníci v oblecích, bavorských dirndlech i maskáčových uniformách. Největšího evropského zbraňového veletrhu IWA Outdoor Classic se účastnilo přes tisíc vystavovatelů, včetně více než 50 českých firem.
Jedním z hitů letošního ročníku je nový typ optického zaměřovače pro pistole od švédské společnosti Aimpoint. Na rozdíl od ostatních takzvaných kolimátorů se nasazuje do zářezu přímo v závěru pistole. „Systému říkáme A-Cut. Kolimátor je uchycen jen dvěma šrouby a veškerý zpětný ráz absorbuje závěr zbraně,“ popisuje mluvčí výrobce Carl Engvall.

Velkou pozornost vyvolal nový kolimátor od švédské firmy Aimpoint.
„Kolimátor je díky montážnímu systému menší a kompaktnější. Je určen hlavně pro skryté nošení zbraně,“ dodává Engvall. Nový typ kolimátoru má v Norimberku evropskou premiéru a Aimpoint uzavřel exkluzivní roční smlouvu s výrobcem pistolí Glock. Ostatní zbrojovky, včetně české Colt CZ Group, si tak na nový zaměřovač musí počkat.
Největší český výrobce ručních palných zbraní má stánek hned vedle. Colt CZ Group na veletrhu prezentovala několik nových zbraní své značky CZ, včetně terčové pistole Shadow 2 Target nebo kulovnice CZ 457 Ergo, kterou představil olympijský střelec Matthew Emmons. „O přesné střelbě něco vím a tahle zbraň je vynikající,“ řekl novinářům zlatý medailista z Atén.
Nové logo pro náboje z Vlašimi
Výrobce střeliva Sellier & Bellot, který se loni stal součástí Coltu, v Norimerku představil i své nové logo. „Neděláme to kvůli výročí, to vůbec ne. My jsme původně používali historické logo s psacími písmeny, ale hodně lidí, co nezná české psací S, to četlo jako Lellier,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Josef Strnad.
Sellier & Bellot na veletrhu představil mimo jiné nové kulové náboje, střelivo ráže 375 Holland & Holland. „Je to těžké střelivo určené hlavně na africkou zvěř, po tom naši zákazníci dlouho volali,“ říká Strnad. Zhruba polovinu své produkce ale vlašimský výrobce střeliva vyrábí pro ozbrojené složky, v Evropě je jejich největším dodavatelem.

Obchodní ředitel Sellier & Bellot Josef Strnad s novým logem firmy.
„V některých výrobcích jsme na hraně kapacity. Spousta zemí si uvědomila, že mají poddimenzované obranné výdaje a teď to mění,“ dodává. Sellier & Bellot své střelivo dodává i na americký komerční trh, jenž je dle Strnada mnohem cykličtější než ten evropský. O zřízení výroby přímo v USA ale firma zatím neuvažuje.
„Spustit výrobu nábojů v jiné zemi není úplně jednoduché, protože charakter výroby neumožňuje, aby se to postavilo kdekoliv. Situaci ale monitorujeme,“ dodává.
Kinetic poprvé v českých barvách
O několik desítek metrů dál stojí velká expozice americké firmy The Kinetic Group sdružující několik známých značek nábojů, například Remington, Federal či CCi. Do Norimberka jezdí firma pravidelně, letos ale poprvé jako součást české skupiny CSG.
„V minulosti jsme spolupracovali s některými značkami CSG, takže už spoustu lidí známe, což je skvělé. Obchod se uzavřel teprve na konci listopadu, takže jsme zatím neprovedli žádné změny. Obě divize budou i nadále fungovat nezávisle, ale existují příležitosti, jak můžeme spolupracovat s ostatními značkami,“ říká diplomaticky viceprezident Kinetic Group Jason Nash.

Viceprezident Kinetic Group Jason Nash.
„Když byla dohoda uzavřena, rozhodně jsme hrdě oznámili, že je hotovo a že nás CSG koupilo. Ale pokud jde o člověka, který si skutečně kupuje munici na lov a střelbu, chceme, aby kupoval naše spotřebitelské značky,“ vysvětluje Nash, proč nejsou loga CSG v expozici více viditelná.
Brokovnice za 777 tisíc
Další značky z portfolia skupiny CSG se představují v dalším pavilonu norimberského výstaviště. Vedle sebe stojí stánky výrobce střeliva Fiocchi, luxusních brokovnicových nábojů Baschieri & Pellagri a výrobce brokovnic Perazzi. CSG v roce 2023 koupila 80 procentní podíl v této ikonické značce, zbytek patří potomkům zakladatele Daniele Perazziho.
„V Norimberku představujeme novou verzi našeho nejnovějšího modelu High Tech P, to je tahle zbraň,“ ukazuje spolumajitel a šéf zbrojovky Mauro Perazzi na jednu z vystavených pušek. „Má novou úpravu těla, vidíte, že má velmi jemné gravírování po celém povrchu,“ dodává.

Mauro Perazzi, spolumajitel firmy Perazzi z portfolia CSG.
Kulovnice Perazzi jsou skutečně krásné. Dřevo na pažby firma dováží z Turecka a zbraně se sestavují ručně. Tomu odpovídá i cena. U zmíněného modelu je cenovka 18 tisíc eur, v přepočtu přes 450 tisíc korun. „80 procent našich zákazníků jsou sportovní střelci, zbytek je pro lov,“ říká Perazzi.
Kulovnici této značky používal i olympijský vítěz z Pekingu David Kostelecký. Firma na veletrhu vystavuje i model, s nímž si vystřílel zlatou medaili. Cena této pušku je poněkud vyšší - 31 tisíc eur, tedy více než 777 tisíc korun. „Cena hodně závisí na gravírování i na typu použitého dřeva,“ vysvětluje Perazzi.
Kuřecí korma na bojišti
Veletrhu IWA Outdoor Classic se vedle velkých českých zbrojovek zúčastnilo přes padesát menších tuzemských firem. Společnost Czech Small Arms vystavovala moderní verze českého samopalu vzor 58 nebo legendárního Škorpionu, děčínská firma Justra nabízela různé typy trezorů pro bezpečné skladování zbraní.
Fronta na ochutnání se tvořila u stánku firmy Adventure Menu, jež vyrábí potravinové balíčky pro turisty i vojáky. „Jsou to hotová jídla bez konzervantů a chemie s trvanlivostí až 15 let. Poslední dva roky jsme je vyvíjeli společně s hasiči, s vybranými útvary armády a policie,“ říká spolumajitel firmy Radek Slabý.

Radek Slabý z firmy Adventure Menu.
Jídlo uzavřené v sáčcích se v terénu ohřívá pomocí nehašeného vápna. Kapsle s vápnem se vloží do kapsy na dně sáčku s jídlem a zalije se vodou. Chemická reakce pak celou dávku ohřeje.
„Dodáváme jídlo hasičům do všech 14 krajů, v zahraničí třeba italským hasičům nebo tamním speciálním jednotkám,“ popisuje Slabý. Uživatelé si mohou vybrat mezi tradičním českým gulášem, mezinárodní kuchyní s kuřecí kormou nebo tikkou masalou i vegetariánskými pokrmy s tofu.
Stánky některých českých firem navštívil i prezident Asociace obraného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek. „Mám z toho obrovskou radost, protože jsme přerostli středoevropský prostor. Nejde jen o to, co se tady vystavuje, ale i o investice našich firem v zahraničí. Myslím, že se vracíme tam, kam jsme kdysi patřili,“ hodnotí českou účast Hynek.
Text vznikl s podporou společnosti Colt CZ Group.