Článek
Tržby v obchodech se v květnu proti loňsku propadly téměř o sedm procent, tedy nejvíc v Evropské unii. Podle části bankovních analytiků to může být první zlom, který odhaluje, že tuzemská ekonomika vstupuje do další recese. Petr Gapko z Moneta Money Bank ovšem mírní obavy s tím, že Češi možná jenom omezili běžnou spotřebu, aby měli na dovolenou.
Lidé utratili letos v květnu v maloobchodě o 8,1 procenta víc než před rokem, hlásí Český statistický úřad (ČSÚ). Značnou část peněz však pohltila inflace, proto dostali za víc peněz o 6,9 procenta méně zboží. „Reálné tržby se v květnu meziročně snížily ve všech sortimentních skupinách prodejen, kromě farmaceutického a drogistického zboží,“ upřesnila vedoucí oddělení statistiky obchodu Jana Gotvaldová. Z dat jejího úřadu vyplývá, že v posledních dvou desetiletích se výkony obchodu propadly víc jen po vyhlášení lockdownu v březnu a dubnu 2020.
„Výsledky koneckonců odpovídají velmi negativnímu sentimentu domácností, který se pohybuje na nejnižších úrovních od roku 1998,“ bilancuje analytik České bankovní asociace Jakub Seidler.
O tom, že se v ekonomice něco láme, je přesvědčen David Vagenknecht z Raiffeisen Bank: „Pokles aktivity v maloobchodu se očekával, dostavil se ale více náhle,“ uvedl. Podle již citovaného Petra Gapka je bilance maloobchodu důkazem, že na brzdu šlápla celá ekonomika.
Důvodem je především konzervativní přístup Čechů, kteří si namísto utrácení raději ukládají peníze stranou.
Květnový meziroční pokles byl v Česku největší v EU. Nejblíže zdejším negativním výsledkům jsou státy severozápadu Evropy včetně sousedního Německa a Rakouska. V Evropské unii jako celku se ovšem výpadek maloobchodu významně neprojevil, zvláště díky masivnímu utrácení na východě a jihu kontinentu. Pokud Čechům vadilo mimořádné zdražení, pro pobaltské národy, Poláky ani Maďary nebyly vyšší ceny překážkou.
Meziroční srovnání má nevýhodu v tom, že srovnává současnou útratu s loňským rokem, který ještě ovlivnila pandemie. Lepší přehled nabízí srovnání s předcovidovým rokem 2019. Také z něho vyplývá, že český zákazník patří k nejopatrnějším v Evropě. V květnu 2022 nakoupil o 1,3 procenta zboží víc než před třemi lety. Úspornější byli jen Španělé, jejichž ekonomiku zasáhla pandemie nejvíc, proti tomu slovinští a polští maloobchodníci zvýšili reálné tržby víc než o čtvrtinu.
Neobvyklý trend Česka vysvětil Petr Dufek z Banky Creditas. „Maloobchod se po covidové pandemii znormalizoval loni v květnu a červnu, kdy se otevřela IKEA a další velké obchody. Od té doby ale pomalu klesá,“ uvedl. Důvodem je především konzervativní přístup Čechů, kteří si namísto utrácení raději ukládají peníze stranou. Zároveň reálné mzdy nevyrostly po covidu dost rychle, aby zdejší domácnosti navyklou opatrnost opustily. Od nákupů odrazuje také mimořádné zvýšení cen v některých sektorech. Ještě více než ostatní zboží zdražují automobily, evropský rekord v růstu cen mají české restaurace a prodejny oděvů či obuvi.
O něco hlubší propad v květnu lze podle Petra Dufka vysvětlit tím, že se už projevil pokles kupní síly obyvatelstva. „Je jasné, že bude klesat i nadále,“ předpovídá.