Hlavní obsah

První stávka po mnoha letech. Kvůli mzdám se zastaví továrna Nexenu

Foto: Profimedia.cz

V březnu 2022 odboráři společnosti Nexen Tire „jen“ demonstrovali. Nyní chystají první stávku v automobilovém průmyslu po mnoha letech.

Zaměstnanci továrny na pneumatiky Nexen Tire u Žatce na Lounsku vstoupí během několika dnů do stávky. Důvodem jsou neshody s korejským vedením. V podniku se nedaří dohoda o kolektivní smlouvě.

Článek

Na středu svolala centrála Odborového svazu Kovo krizový štáb kvůli situaci ve společnosti Nexen Tire. Výsledek byl jasný v podvečer. „Ve firmě Nexen se chystá stávka. Je to otázka několika dnů,“ řekl po jednání Tomáš Valášek, místopředseda Odborového svazu Kovo.

Podle něj se ve firmě nedaří najít dohodu s vedením na podobě kolektivní smlouvy. Společnost Nexen Tire je jedním z nejvýznamnějších výrobců pneumatik, sídlí na Lounsku v průmyslovém areálu Triangle, který se nachází na bývalém vojenském letišti.

Co se přesně děje v továrně Nexenu?

Bohužel ta situace se tam hrotí. Korejské vedení nechce přistoupit na, myslím si, že nijak přemrštěné požadavky zaměstnanců. Vyjednávání o kolektivní smlouvě se tam nedaří už tři roky.

To ale není jen problém společnosti Nexen, ale obecně všech korejských společností, které tu začaly působit. Korejská kultura je úplně odlišná, stejně tak i právní pojetí.

Jak daleko je tedy k nějakému většímu protestu nebo stávce?

V podstatě je už rozhodnuto. Ve firmě Nexen se chystá stávka. Je to otázka několika dnů, kdy se určitě dozvíte více podrobností, protože už bylo vedení předáno vyhlášení stávky. Takže bohužel už museli zaměstnanci přikročit až k tomu nejposlednějšímu kroku. Nemají ani tak problém s českým managementem, jako s korejským vedením.

Jak dlouho stávka bude trvat?

Tuto informaci vám zatím nemohu říct, ale všechno se včas dozvíte přímo od tamní odborové organizace.

Zpráva přichází ve chvíli, kdy celý sektor automotive čekají neklidné časy. Kolínská Toyota už oznámila, že na únor přerušuje výrobu…

Ano, jako odbory vidíme, že je před námi problematické období, nikdo neví, jestli to bude trvat pouze měsíc, vstupují do toho různé faktory. Jde hlavně o přerušení dodávek z Číny, a co se týče konkrétně Toyoty, tak hlavně od firmy JTec z Plzně.

Nemohou vyrábět vozy na sklad, jako tomu bylo v minulosti například u Škodovky, protože jde o posilovač řízení a ten musíte zakomponovat přímo ve výrobě.

Určitě se to dotkne všech subdodavatelů, protože Toyota živí nebo jsou na ni navázány další desítky různých dodavatelů. Jako odbory nás bude zajímat, jak to řeší jednotlivé firmy, a postarat se o to, aby ti zaměstnanci na tom byli co nejméně biti.

Hrozí, že podobné zprávy přijdou i z jiných podniků?

Takovou obavu zatím nemohu potvrdit. I v minulosti, když se podíváme na automobilový průmysl, tak byly velké rozdíly v zásobování mezi jednotlivými podniky, protože jak Toyota, tak Škoda nebo Hyundai mají jiné dodavatele a bylo zajímavé, že v covidové situaci některé automobilky normálně fungovaly, a jiné měly velké problémy.

V které oblasti průmyslu je situace teď nejvážnější?

Jako problematické vidíme stále ceny energií, zejména pro ocelářský těžký průmysl v Moravskoslezském kraji.

Když se ale vrátím k sektoru automotive, souhlasíte s tím, že během covidu firmy své zdroje velmi vyčerpaly a teď už nemají kde brát?

Jak české, tak slovenské automobilky, kde je situace podobná, stále dohánějí ty ztracené covidové roky. Tam není problém v nedostatku zakázek, ale nestíhají dohnat ty zameškané měsíce. Proto jsou čekací doby na nová auta někde takto dlouhé.

Doporučované