Článek
Covid-19 se zásadním způsobem podepsal na hospodářských výsledcích největšího tuzemského leteckého přepravce Smartwings. Účetně končí rok 2020 se ztrátou 2,5 miliardy korun po zisku 133,4 milionu Kč o rok dříve.
Nejtěžší rok v historii
Letectví prošlo největší krizí od druhé světové války. Nejprve řešily letecké společnosti problémy se stroji Boeing 737 Max. Ty byly nakonec celosvětově uzemněny po dvou tragických nehodách, při nichž zahynulo 346 lidí.
Pandemie covidu-19 pak na měsíce úplně zastavila civilní letecký provoz. Také letadla z flotily Smartwings část loňského roku nelétala.
Počet přepravených cestujících za celý rok 2020 tak firmě klesl o 84 procent. Ztrátu tržeb vyčíslila na 13,8 miliardy korun. V důsledku pandemie a navazujících opatření musela skupina Smartwings přijmout úsporná opatření a propustit 600 zaměstnanců.
Člen představenstva a finanční ředitel Smartwings Jiří Jurán považuje loňský rok za nejtěžší v pětadvacetileté historii firmy. „Předpokládáme, že výsledek hospodaření za rok 2021 skončí již v kladných číslech a v průběhu roku 2022 věříme v další oživení poptávky,“ uvedl.
Hospodaření firmy podle mluvčí aerolinek Vladimíry Dufkové negativně ovlivnilo i znehodnocení finanční investice do dceřiných Českých aerolinií, které jsou od letošního března v úpadku. V červnu soud povolil jejich reorganizaci, kterou má vypracovat mateřská společnost Smartwings.
Letos v březnu Smartwings uzavřely dohodu s bankami v čele s UniCredit Bank, díky které získaly úvěr dvě miliardy korun, za který z 80 procent ručí státní Exportní garanční a pojišťovací společnost. Společnost také obdržela finanční pomoc v řádu vyšších stovek milionů korun od svých českých akcionářů, zejména společnosti Unimex Group.
Účet za pandemii? 118 miliard dolarů
Evropská asociace pro leteckou dopravu spočítala celkové ztráty za loňský rok na 118 miliard dolarů, o dalších 510 miliard dolarů přišly jednotlivé společnosti v plánovaných výnosech.
Příjmy leteckých společností vylepšovalo jako jediné cargo. Se začátkem pandemie převážely stroje zejména zdravotnické ochranné pomůcky a léky, později aerolinky zajišťovaly rozvoz vakcín po světě.