Článek
Městský soud v Praze vyhlásil úpadek nad společností Eiffel Optic provozující stejnojmennou síť prodejen s brýlemi. Zároveň za insolvenčního správce firmy jmenoval kancelář Michala Žižlavského, který patří mezi nejvýznamnější správce zbankrotovaných společností. Vyplývá to ze soudního usnesení zveřejněného v insolvenčním rejstříku.
Firma na sebe podala insolvenční návrh v únoru. Mezi důvody pádu jmenovala na prvním místě důsledky koronavirových uzavírek.
„Posledním aspektem, který definitivně uvrhl dlužníka do neřešitelné situace, byl pokles maloobchodního prodeje optiky v roce 2022 způsobený poklesem tržní síly zákazníků dlužníka na straně jedné a strmému navyšování provozních nákladů, zejména ceny energií, nájmů a mezd na straně druhé,“ uvedla Eiffel Optic ve zveřejněném insolvenčním návrhu.
Eiffel Optic dluží celkem přibližně 86 milionů korun. Firma měla v Česku 26 prodejen. Zaměstnávala kolem 150 lidí.
V problémech se mezitím ocitl také menší konkurent Shif18. Pod názvem Opti provozoval prodejny s brýlemi v Praze, Ostravě, Opavě a Zlíně. Insolvenční návrh na firmu podala skupina bývalých zaměstnanců kvůli nevyplaceným mzdám.
Na jednom z webů nabízejících práci je například v současné době ještě stále uvedeno, že firma hledá nové zaměstnance, u nabídky je ale už varování. „Ministerstvo práce a sociálních věcí vede tuto společnost jako insolventní – prověřte si ji důkladně, než na nabídku práce odpovíte.“
Dluhopisové dluhy
Společnost Shif18 navíc v roce 2020 vydala dluhopisy. Objem emise byl deset milionů korun. Obligace byly splatné na konci minulého roku. Zda firma dluhopisy splatila, zatím není zřejmé. Společnost se dosud k insolvenčnímu návrhu nevyjádřila.
Zatímco u prodejen Eiffel Optic a Opti (tedy Shif18) se nyní bude řešit vypořádání dluhů, plánují konkurenti další rozvoj byznysu.
„Navzdory turbulentnímu roku, který zasáhl každou společnost, jsme nezaznamenali pokles tržeb. V meziročním srovnání rosteme a očekáváme, že se růst na českém trhu nezastaví ani letos,“ sdělil Marián Cápay, generální ředitel sítě Fokus Optik.
Podle posledních zveřejněných výsledků prodělala síť Fokus Optik předloni 35 milionů korun, a to navzdory růstu tržeb na 406 milionů.
„Hospodářský výsledek za uplynulé roky přímo souvisí s investicemi, které jsme učinili do technologií a infrastruktury. Vliv na to má rovněž naše rozhodnutí nepromítat zvýšené vstupy do zákaznických cen v takovém rozsahu, jak narostly nám. V tomto modelu chceme nadále pokračovat. Věřím, že nám to již během letošního roku pomůže překlopit se do kladného hospodářského výsledku,“ uvedl šéf Fokus Optik.
Ukrojit si čím dál větší porci z trhu s brýlemi plánují i e-shopy. „Například kontaktní čočky, kupujeme naprostá většina Čechů na internetu. Podobný trend lze brzy očekávat i u slunečných nebo dioptrických brýlí. On-line trh dioptrických brýlí je v Česku v absolutní i procentní částce zatím malý, ale dynamicky se rozvíjí a třeba v Německu už tvoří přes dvacet procent,“ komentoval Jaromír Kijonka, spolumajitel e-shopu s čočkami Alensa, který patří mezi největší v Evropě.