Článek
Někteří dodavatelé neoprávněně zvyšují svým zákazníkům ceny energií. Varuje před tím Energetický regulační úřad (ERÚ), který zaznamenal zvýšený počet stížností spotřebitelů na neoprávněné kroky ze strany obchodníků. Od začátku roku jich už úřad registroval více než sto, tedy desítky měsíčně.
ERÚ na tyto problémy upozorňuje opakovaně. Podle něj dodavatelé energií používají ustanovení ve smlouvách, která mohou vést k neoprávněnému zdražování, ale v současné době klesajících cen energií také k menšímu zlevnění, než jaké by odpovídalo situaci na trhu.
Platnost sjednaného ceníku či změny cen dodavatelé obcházejí jednostrannými změnami. Jakoukoli takovou změnu však firma musí podle energetického zákona oznámit zákazníkům minimálně s třicetidenním předstihem, a to prokazatelně a také adresně, tedy přímo konkrétnímu zákazníkovi, nikoli pouze uveřejněním ceníku na svém webu. Zároveň musí zákazníka poučit o možnosti odstoupení od smlouvy.
ERÚ momentálně registruje dva typy problémových případů, které však mají společného jmenovatele – jednostrannou změnu ceny.
První se týká zákazníků, kteří uzavřeli smlouvu na dobu určitou, ale bez fixace. Dodavatel jim tak může kdykoli změnit cenu, pokud to řádně oznámí. Odběratel ale může mít za to, že uzavřel smlouvu s fixací.
V kontraktu by však mělo být řečeno, že jde o dodávky za garantovanou cenu na určité časové období. Jinak je cena dohodnutá pouze na část období platnosti smlouvy, například do konce prvního roku. Poté se má změnit podle nového ceníku.
Regulátor proto doporučuje, aby byli zákazníci opatrní a zkontrolovali si, zda podepsali skutečně smlouvu s fixací či nikoli. Pojmy jako stanovená doba totiž opravdu mohou vyvolat dojem, že jde o fixaci a ne jenom doba smlouvy.
„Příslušní dodavatelé argumentují tím, že se nejedná o jednostranné zvýšení ceny, ale o zvýšení předem dohodnuté, a nemusí proto spotřebitelům změnu oznámit podle energetického zákona. Tedy minimálně třicet dní předem, s možností výpovědi smlouvy ze strany zákazníka,“ vysvětluje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
To by ale platilo pouze tehdy, pokud by už při uzavírání smlouvy byla sjednána konkrétní částka, na kterou se od určitého okamžiku cena zvýší či sníží. „Jestliže tomu tak není, jedná se pouze o trik dodavatele! Smluvní ujednání opravňující dodavatele cenu libovolně měnit je podle občanského zákoníku zakázané,“ zdůrazňuje Havel.
Pokud obchodník zákazníkovi změnu ceny řádně neoznámil spolu s upozorněním o možnosti smlouvu vypovědět, je v takovém případě nová cena neplatná.
Může se ale stát, že obchodník zákazníkovi naúčtuje vyšší cenu, která se promítne už do jeho záloh. Pokud je v dané výši nezaplatí, může mu dodavatel hrozit nedoplatkem, ačkoli je nová cena neúčinná.
V tomto případě má zákazník možnost obrátit se na ERÚ, který může zahájit mimosoudní spor ohledně plnění smlouvy.
Regulátor dále varuje před automatickými prolongacemi smlouvy. V některých kontraktech se objevuje ujednání, že pokud klient sám neoznámí, že požaduje ukončení smlouvy, automaticky se její trvání prodlouží o další období i bez jeho výslovného souhlasu.
Po prodloužení pak může zákazníkovi účtovat jinou cenu. Nový ceník však zveřejní pouze na webu.
„Novou cenu, podle níž se spotřebitel může rozhodnout o prolongaci, lze opravdu zveřejnit na webových stránkách dodavatele, pokud se na tom obě strany smluvně dohodnou. Zákazník ale na ni musí být upozorněn konkrétním způsobem, například označením konkrétního ceníku. Nestačí jen obecný, nejednoznačný odkaz,“ upozorňuje členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
Tento typ smlouvy není nijak zakázaný, ale zákazník si musí sám dávat pozor, kdy mu smlouva skončí a kdy začíná prolongace. Cena podle ERÚ musí být zveřejněna s dostatečným předstihem, ideálně 20 dní před začátkem platnosti.
Následně se bude cena za dodávku řídit podmínkami, které dodavatel před prolongací pouze uveřejní na svých webových stránkách, aniž by tyto podmínky adresně oznámil odběrateli.
Co se týká mimosoudních řešení sporů, tam se těchto jevů týká celkem cca 30 návrhů, které aktuálně projednáváme, přičemž přibližně polovina byla podaná už loni.
Pokud má zákazník pochybnost o jednání svého dodavatele, může se v těchto případech obrátit přímo na ERÚ. „Co se týká mimosoudních řešení sporů, tam se těchto jevů týká celkem cca 30 návrhů, které aktuálně projednáváme, přičemž přibližně polovina byla podaná už loni,“ popisuje mluvčí ERÚ Jan Hamrník.
„Za první letošní čtvrtletí nám spotřebitelé podali přes 200 návrhů na sporné řízení, což je oproti loňsku dvojnásobný nárůst. Už loni se jejich počet meziročně zdvojnásobil na 440,“ říká Hamrník. Neoprávněného zvyšování cen se týká přibližně pět procent sporů.
Téma jednostranných změn v cenách, které dodavatel zákazníkům řádně neoznámil a poté jim novou cenu naúčtoval, na trhu není novinkou. V minulosti například podle pravidel ERÚ nepostupovala ohledně cenových změn firma Vemex, která nové ceníky zveřejňovala pouze na svém webu, nikoli adresně.