Hlavní obsah

Příběh dvou českých e-shopů je u konce. Těží z toho nejen Alza

Foto: Mall.cz

Mall se stěhuje ze skladu v Jirnech do menšího a stává se záložkou na polském Allegru.

E-shop Mall.cz se stejně jako specialista na elektroniku CZC.cz přesunul na tržiště Allegro. Uzavírá se tím příběh dvou známých prodejců. Poláci však chtějí těžit z jejich značky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jeden z největších e-shopů Mall.cz dostává „nový kabát“, oznámila nedávno polská společnost Allegro, která dobře známý e-shop integrovala do svého nepřehledného online tržiště s miliony produktů.

Do 31. března mohou zákazníci na Mall.cz běžně vyřizovat reklamace, vracet zboží a uplatnit dárkové vouchery. Nicméně e-shop ve své dosavadní podobě prakticky přestává fungovat. Podobný osud potkal loni na podzim CZC.cz.

Oba internetové obchody včetně jejich zahraničních aktiv a také logistickou firmu WE/DO v roce 2022 koupilo polské Allegro. Výrazně se přitom přeplatilo, krátce nato účetně odepsalo většinu jejich hodnoty. Následovala tvrdá úsporná kúra.

„Děláme všechno pro to, aby se z Mallu a CZC stali úspěšní obchodníci. Nedávno jsme na CZC zalistovali pět tisíc nových produktů,“ pochlubil se pro SZ Byznys viceprezident pro mezinárodní prodej Allegro Giuseppe Panarese. Odmítl, že by firma chystala rušení domén Mall.cz a CZC.cz.

Jako samostatné e-shopy s vlastní identitou nicméně obě značky končí. Tomu nasvědčovaly už první kroky po akvizici snů pro miliardáře Daniela Křetínského, skupinu PPFRockaway Capital Jakuba Havrlanta, kteří firmu v roce 2021 prodali za neuvěřitelných 867 milionů eur, tedy přibližně 23 miliard korun.

Krátce po akvizici se na stránkách Mall.cz a na webu CZC.cz objevovaly reklamy, aby si zákazníci produkty zakoupili na Allegru. Podle zdroje SZ Byznys, který si nepřál zveřejnit jméno, polské vedení hledalo viníka nevýhodné transakce a v důsledku toho odcházeli lidé z managementu. Část nedobrovolně.

Masivní úspory a propouštění

O rok později při hledání úspor skončilo devět kamenných prodejen CZC.cz a vyprodávalo se skladové zboží. Podle portálu Penize.cz se propustilo minimálně čtyřicet lidí na centrálách. Do dnešního dne je to mnohem víc, tvrdí jeden ze zdrojů SZ Byznys. V CZC mělo zůstat zhruba 30 ze 300 lidí a Mall personálně zhubl přibližně na polovinu. Allegro na dotaz redakce počty neupřesnilo.

Propouštění coby způsob, jak dostat dlouhodobě ztrátové projekty do černých čísel, může být adekvátní krok, ovšem podle zdroje, který už v tuzemském Allegru nepracuje, ani samotní zaměstnanci často nevěděli o tom, jaké kroky firma chystá, zda se e-shopy CZC.cz a Mall.cz zavřou a na týdenní bázi se měnila rozhodnutí. Nové vedení tím ztrácelo kredibilitu.

Allegro v průběhu uplynulých let veřejně připustilo, že akvizice neproběhla podle představ a hospodaření není tam, kde by mělo být. Je možné, že situace si vyžádá další velké změny.

Po důkladném zvážení a analýze jsme se rozhodli přesunout naše logistické zázemí z Jiren a zvolili jsme spolupráci s externím partnerem.
Giuseppe Panarese, viceprezident Allegro pro mezinárodní obchod

Ve slovinském tisku se minulý týden objevila zpráva, že Allegro hledá kupce tamního e-shopu mimovrste, který získalo v jednom balíku s Mall Group. Firma to na dotaz redakce nevyloučila. Sdělila, že nemá konkrétní informace, které může sdílet.

Další úsporné opatření přijde v následujících měsících. Sklad Mallu v Jirnech u Prahy je podle informací redakce málo vytížený a bude se stěhovat do menšího v Horních Počernicích.

„Po důkladném zvážení a analýze jsme se rozhodli přesunout naše logistické zázemí z Jiren a zvolili jsme spolupráci s externím partnerem,“ potvrdilo informaci Allegro.

Cílem Allegra od začátku bylo svým tržištěm expandovat v Evropě. Ovládnutím významné české e-commerce skupiny se sen přiblížil. Vedle slovinského e-shopu mimovrste získalo také e-shopy Mall na Slovensku, v Maďarsku a Chorvatsku. CZC podle některých názorů při této akvizici stálo na druhé koleji a také dopadlo nejhůř.

„Geek friendly“

„Vždycky jsme se snažili dělat něco unikátního. To bylo v první řadě komunitní fungování firmy,“ vzpomíná podnikatel Zdeněk Michálek, který vytvářel pro tehdejší Czech Computer (předchůdce CZC.cz) první větší e-shop. Bylo to v roce 2006, kdy se obrat firmy počítal v nižších stovkách milionů korun. V roce 2010 ho zakladatel Czech Computer Josef Matějka vtáhl do firmy na post ředitele prodeje. Rok poté se firma přejmenovala na CZC.cz.

„V České republice a na Slovensku byla v té době strašná spousta lidí, kteří IT rozuměli a měli to jako koníček. Stavěli počítače, hráli si s grafickými kartami, procesory… Jejich úroveň byla vynikající a to jsme chtěli podpořit,“ vypráví.

Kolem e-shopu vznikly komunity geeků, ajťáků, technologických nadšenců. Diskuzní fóra, recenze a další obsah, který prý na e-shop přivedl hodně lidí. „Bylo to unikum, které se tehdy nepodařilo ani Alze,“ říká Michálek.

Vydrželo to poměrně dlouho, přestože časem toto nadšení oslabovalo s tím, jak obor nabíral průmyslových rozměrů. Přesto CZC.cz dál platilo za specialistu. Přineslo oblíbené nástroje, jako byl konfigurátor stolních počítačů, transparentní zobrazování cen nebo exkluzivní zboží pro hráče her. V komunitě geeků a gamerů měla stále značka sílu.

Až loni se stala jen záložkou na tržišti Allegru a ekosystém, vystavěný na komunitách, se pohřbil.

Návrat k zisku

Nové vedení společnosti se na to dívá bez sentimentu, čistě pragmaticky. „Bývalá Mall Group potřebovala změnu. Jako veřejná společnost se zodpovídáme našim akcionářům, a proto jsme povinni najít dlouhodobé řešení, které nám nejen umožní zachovat značky, ale zároveň je udělat ziskovými a finančně udržitelnými,“ vysvětluje Giuseppe Panarese z Allegra.

Věří, že Mall začne vydělávat v roce 2026. K tomu má přispět rostoucí počet nakupujících. Vyjma domovské Polsko se podle něj aktivní počet kupujících meziročně zdvojnásobil na 3,3 milionu.

Pokud jde o původní služby CZC.cz, je nepravděpodobné, že by se někdy vrátily. Za jednu z nejoblíbenějších byl považován konfigurátor, kde si i laik na webu jednoduše sestavil počítač z kompatibilních dílů.

„Pouze jedno procento zákazníků tuto možnost skutečně využilo, což představovalo jen tři procenta našich tržeb. Služba nebyla zisková,“ uvádí Panarese.

Konec e-shopu „hrdé dvojky“, za níž se CZC.cz v kampaních prohlašovalo, teď podle Michálka nahrává konkurenci. Profitovat z toho může nejen Alza.cz, ale i Datart a jiní hráči. „Když jsem se s některými bavil, potvrzovali, že zánik CZC je pro ně v podstatě pozitivní věc. Zákazníci, kteří chtějí nakupovat na všeobjímajícím Allegru, postupně přecházejí k nim. Nejvíc z toho těží Alza.cz,“ tvrdí.

CZC přitom v posledních letech vyrostlo do pozice jediného hráče na českém trhu, který dokázal se zeleným mimozemšťanem držet krok.

Internetový „nákupák“ Mall.cz dlouho platil za dvojku českého e-commerce trhu. Unikátní byl snad jen šíří sortimentu. Často vynikal i velmi dobrou cenou, kterou směle konkuroval Alze. Jenomže neměl loajální zákazníky, což se odráželo na vysokých nákladech na marketing a drahé akvizici návštěvnosti.

Doporučované