Článek
Najít nové pracovníky je pro české firmy stále těžší. Ačkoliv je nezaměstnanost v Česku v rámci Evropské unie nejnižší, počet volných pracovních míst dlouhodobě převyšuje počet lidí hledajících práci. Konkurence mezi firmami, které potřebují kvalifikované odborníky, se tak neustále vyostřuje.
Společnost Creative Dock, která pomáhá uvádět na trh nové start-upy, si pro své vlastní účely vyvinula nový způsob náboru – virtuální realitu. V pilotním projektu vyzkoušelo novinku 10 uchazečů a dva dokonce už do firmy nastoupili. Autorka textu si sama zahrála na uchazečku o zaměstnání v této firmě, aby na vlastní kůži vyzkoušela, jaké to je.
„Bylo to něco nového a byla to zábava. I když mému avataru a lidem z firmy chyběly ve 3D nohy, na zorientování se v tom, co firma dělá a jaká tam asi panuje kultura, to stačilo. Líbil se mi ohníček, vtipné mi přišlo karaoke, které mě uvítalo písní Kurta Cobaina z Nirvany – tam by mi asi vyhovovalo pracovat, ač bych spíš jen poslouchala, než zpívala. I když i to jsem si vyzkoušela,“ líčí své dojmy. Výtah z pohovoru i to, jak na ni působil, zachycuje na videu v úvodu článku.
Proč však firma něco takového složitě vytváří, když jde s lidmi na dálku dělat pohovory jednoduše i online?
„Je to pro nás efektivnější než třeba videokonference či Google Meet. Vnímám to tak, že to pozvedá úroveň celého náboru, v kterém je pro nás velmi důležitá i vzájemná chemie. A právě virtuální realita nám pomáhá část té chemie získat. Vidíme, jak člověk reaguje na různé podněty a naše projekty, jak je otevřený a jak rychle se dokáže učit. Důležité je pro nás vidět například i to, jak se vypořádává s tím, když se mu něco nedaří ovládat, i jak třeba gestikuluje,“ vysvětluje personalistka Lucie Boháčková.
Metaverse Business Starter, jak společnost Creative Dock novému virtuálnímu prostředí říká, jí má vedle náboru nových talentů z celého světa pomáhat i v dalším byznyse.
Nábor ve 3D je jen jedna z jeho částí, byznysová platforma umí dále testovat výhody blockchainu a NFT a pořádat virtuální konference. Firma již platformu nabízí prvním klientům ze sektorů retailu, financí nebo médií a zábavy, již staví virtuální pobočku banky nebo e-sportovou arénu.
Firma, která uvedla na trh více než 60 start-upů v devíti zemích a na českém trhu připravila třeba službu Zonky pro Home Credit, věrnostní program Můj Albert či energeticky úsporný projekt Domy sobě pro Veolii, zkrátka rozvoji virtuálního prostoru věří.
„Trh metaverza měl už v roce 2021 hodnotu 60 milionů dolarů. Podle JP Morgan v následujících letech jeho hodnota vyroste na bilion dolarů ročních tržeb. Tato investiční banka si v metaverzu Decentraland otevřela jako vůbec první svou ‚pobočku‘,“ vysvětluje Pavel Havlíček, odborník na Metaverse v Creative Dock.
Do roku 2026 budeme podle společnosti Gartner ve virtuálních světech trávit hodinu denně. „Očekáváme, že čas strávený v metaverzu bude s jeho rozvojem výrazně růst a je možné, že v něm budeme brzy trávit většinu dne i kvůli práci. Budovat svou kariéru ve virtuálním prostředí chce čtvrtina lidí z generace Z, a dokonce více než třetina považuje svoji digitální identitu za skutečnou reprezentaci sebe samých,“ říká k tomu Havlíček.
S pořádáním digitálních akcí ve virtuální realitě má už zhruba roční zkušenost také pražské Výstaviště spolu s tech-art agenturou XLAB Real-time. Ty se v době covidu spojily proto, aby v Průmyslovém paláci mohly pořádat konference se vzdáleným přístupem hostů i pořadatelů, a to dohromady s účastníky v paláci.
Digitální prostředí využívá při hledání vhodných kandidátů také pracovní portál StartupJobs. Vedle klasického životopisu nabízí uchazečům možnost projít znalostními testy v různých oblastech a firmy si pak mohou jejich výsledky zobrazit a rovnou vědí, že uchazeč o zaměstnání splňuje, co potřebují. Když člověk například tvrdí, že je jeho angličtina na úrovni C1 nebo umí programovat v konkrétním jazyce, test prověří, zda to tak skutečně je a ušetří oběma stranám čas na další prověřování.
Pracovní portál zaměřený na hledání talentů pro start-upy také umožňuje zájemcům o zaměstnání projít virtuální simulační hrou, která ukáže, jak je člověk schopen pracovat v pestře poskládaném týmu, vést ho a motivovat. Slovní hodnocení jeho schopností se mu pak také ukáže v jeho profilu a firmy tak vědí, zda má i manažerské schopnosti
Pestré způsoby najímání nových lidí využívá i softwarový dům Applifting, který se specializuje na nabírání juniorních pozic v IT pro práci na různých aplikacích. Pro studenty pořádá různé stáže, letní bootcampy, tematické přednášky, točí pro ně videa a na různých pracovních veletrzích se je snaží nalákat na šifrovací hry, kde vítěz získává třeba raketoplán od Lega, deskovou hru Duna nebo vertikální myš.
Při interakci s uchazeči se jim snaží vysvětlit specifické fungování firmy. „Jsme tyrkysová společnost, která je hodně komunitně zaměřená a vše je velmi transparentní. Všichni například známe navzájem své platy i hierarchii, kterou se lze posouvat výše. Díky tomu každý ví, co má udělat pro to, aby dosáhl na vyšší plat, a vnímáme to spravedlivě,“ vysvětluje personalistka Appliftingu Anna Marie Rybáčková. Jeden z nových pracovníků se například dokázal z juniorní pozice dostat na seniorskou zhruba za půl roku.
Firma také nezkoumá, kdo, kdy a jak pracuje, protože čas si každý organizuje sám po dohodě v týmu. Hlavní je, aby práci odevzdal včas v požadované kvalitě. Firma si také vybírá, na kterých projektech bude pracovat a nechce dělat ty, které by byly eticky problematické.
„Každý z nás má právo veta, tedy možnost nový projekt odmítnout. Dříve se to občas dělo a skutečně jsme projekt jako firma nepřijali, nyní už se to děje velmi zřídka, protože jsme hodně sehraní a projekt, který bychom nepřijali – například pro tabákovou firmu – nikdo ani nenabízí,“ vysvětluje Rybáčková. „Díky našim aplikacím se podařilo například zkrátit dobu mezinárodních transplantací nebo třeba přispět k lepšímu využívání odpadního tepla,“ vyjmenovává personalistka projekty, které charakterizují její zaměření.
Způsob, kterým firma funguje, se podle ní pozitivně promítá do fluktuace zaměstnanců, která je velmi nízká, do pěti procent.