Článek
Pařížská ulice potvrdila svou pověst „třídy luxusu“, a to nejen v Česku, ale v celém regionu. Celosvětově se umístila jako 17. nejdražší, vyplývá z tradičního žebříčku realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Její tradiční rival - ulice Na Příkopě - letos skončila až za ní.
Žebříček nákupních tříd společnost sestavuje podle dostupné výše nájmů, kdy srovnává 47 zemí světa.
Nejvyšší nájemné v Pařížské ulici k letošnímu třetímu kvartálu bylo 2 719 eur za metr čtvereční ročně, tedy cca 227 eur za metr čtvereční měsíčně.
Na ulici mají své obchody značky jako Chanel, Dior, Cartier či Breitling, a výše nájmu se i na ní odlišuje podle přesného místa. Čím blíže ke Staroměstskému náměstí, tím více značky musí platit. Nejnižší částky se pak obvykle platí v oblasti blíže řeky Vltavy.
Ani covidová pandemie tak této třídě neubrala na lesku. „Zdejší nájemné se drží na úrovni, díky níž Česko zůstává v první dvacítce srovnávaných zemí, za Španělskem či Nizozemskem,“ informoval Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield.
Covid tak „zasadil ránu“ spíše „Příkopům“ než Pařížské, míní ekonom Lukáš Kovanda. Tamní nájmy klesly přibližně o 13 procent. „Právě covidová doba a její důsledky představují klíčový důvod, proč ulice Na Příkopě letos přelomově opustila trůn, jejž obsazovala permanentně minimálně po dvě desetiletí,“ říká Kovanda.
Z letošního žebříčku Hlavní nákupní ulice světa podle společnosti Cushman & Wakefield vyplývá, že Česko nemá v regionu střední a východní Evropy v tuto chvíli konkurenci.
„Další v žebříčku je až na 29. místě Maďarsko se svou budapešťskou Váci utca. Geograficky nejbližší země se také umístily ve druhé desítce. Rakousko s vídeňským Kohlmarktem na 11. pozici, Německo (Kaufinger/Neuhauser v Mnichově) na 13.,“ říká Kotrbáček.
Nejdražší ulicí světa je pak tradičně newyorská 5. Avenue. V Evropě pak vítězí milánská Via Montenapoleone, v níž sídlí přes 70 značek luxusního zboží.