Článek
Více než 450 středních škol, přes 34 tisíc studentů a více než 60 organizací se minulý týden propojilo na online konferenci s cílem nasměrovat mladé lidi tam, kde mohou najít zajímavou práci, být spokojeni a zároveň se dobře uživit. Cílem prvního ročníku Readycon Česko 2022 bylo také vybavit studenty radami, které jim pomohou změny v turbulentní době ustát.
Akci odstartovala přednáška o budoucnosti trhu práce, v níž často zazněla slova jako digitalizace, ekologické myšlení a nová či jiná očekávání zaměstnanců. Tyto trendy rozhýbaly trh práce v globálním měřítku a přímo ovlivňují možnost uplatnit se.
Hana Novotná z Národního pedagogického institutu ČR studentům ukázala například to, jak se absolventi v dnešní době dokáží uplatnit, jaké studijní obory nabízejí vyšší šance na úspěch, v kterých je nejvyšší nezaměstnanost. Přednášející se v zaměřili také na to, jak se vytvářejí projekty a jak je dostat k potenciálním uživatelům.
Linda Krbcová z poradenské společnosti McKinsey & Company dala středoškolákům nahlédnout do budoucnosti práce a upozornila je, že je nutné mít o obor zájem a stále se v něm něco nového učit, protože „poločas rozpadu dovedností“ je pět let a dvě třetiny pozic, na něž studenti nastoupí, dnes ještě neexistují, například pilotka dronu, meditační kouč či osobní trenér seniorů.
V odborných sekcích konference experti ze sedmi základních ekonomických odvětví studentům nastínili, jaké trendy v nich probíhají, k čemu je lze využít a jak je co nejlépe rozvíjet dál.
1. Trendy v obchodě a službách
Společnost Raiffeisenbank studentům ukázala, jak se tvoří 5hvězdičková zákaznická zkušenost. Dozvěděli se, jak se vymýšlejí návrhy uživatelských aplikací, jak probíhá brainstorming, ale také jak správně uvést produkt na trh.
Pro obchod je důležité se seznámit s fenomén zvaným Metaverse (virtuální 3D vesmír). Firmy, které s ním pracují, středoškolákům ukázaly, jak pomocí něj komunikují se svými zákazníky. Nastínili jim také to, jak bude důležité připravit se na dobu, kdy budou muset značky následovat své klienty do virtuální reality.
2. Trendy v informačních technologiích
Témata se zaměřovala na moderní digitální platformy, jako jsou cloudové aplikace či chytrá zařízení. Kromě základních vlastností a výhod či nevýhod těchto platforem experti studentům vysvětlili například to, co má společné závodní tým Formule 1 a cloud, nebo jak může auto rozumět svému okolí pomocí umělé inteligence.
Následně se témata posunula k oblasti herního průmyslu, do kterého výrazným způsobem vstoupila další z moderních technologií – blockchain. Studenti se dozvěděli, jaká je budoucnost gamingu a jaké dovednosti potřebují nabýt pro úspěšnou kariéru v tomto oboru.
3. Trendy v elektrotechnice
Online vysílání ukázalo rychlost, jakou vstupujeme do éry průmyslu 4.0. Přednášky nabídly studentům náhled, jak vypadá automatizace a digitalizace automobilového průmyslu v praxi a jak se auto změnilo z dopravního prostředku na pohybující se počítač, který interaguje s řidičem, posádkou a světem kolem sebe.
Potřeba ekologických řešení výrazně ovlivňuje odvětví energetiky, a proto se dalším tématem staly také obnovitelné zdroje a moderní způsoby uskladňování zemního plynu. Studenti se dozvěděli například to, jak vývoj elektrotechniky přímo ovlivňuje například i podporu vzdělávání v afrických zemích.
Moderní a přesné řízení udržitelných zdrojů energie totiž zajistí, že ve školách nikdy nezhasne světlo a v nemocnicích nebudou muset přerušit operace. Středoškoláci tak viděli, k čemu jim bude další studium. Pokud se stanou elektroinženýry, tak budou moci uvádět do reálného života vlastní inovativní nápady, a pomáhat tak lidem na celém světě.
4. Trendy strojírenství
Odbor strojírenství je jednou z oblastí, kde se vliv zelených technologií začíná výrazně projevovat. Během tohoto pořadu se experti z oboru podívali na různé aspekty tohoto vývoje od legislativních změn, které je k odpovědnosti nutí, až po snahu stát se průkopníkem zelených řešení nebo, jinak řečeno, být tou firmou, která je v čele pozitivní ekologické změny.
5. Trendy ve stavebnictví
Relace studentům ukázala, že digitalizace v oblasti stavebnictví zahrnuje kromě vytváření 3D modelů mnohem širší využití. Digitální technologie se používají v procesu vytváření a správy dat o stavbě.
Smíšená realita umožňuje kombinovat digitální modely staveb s realitou. Vznikají první návrhy chytrých míst, která jsou ekologická a energeticky soběstačná. Panel Trendy ve stavebnictví studentům ukázal, jak obrovské možnosti tento sektor nabízí již dnes, a zároveň představil vizi, kterou se bude vývoj dále ubírat.
6. Trendy ve financích
Oborem financí prostupuje nyní boj proti finančním podvodům, které se stále zdokonalují. Studenti získali rady, jak nepřijít o peníze, dozvěděli se o tzv. odluce peněz od státu, tedy o kryptoměnové revoluci, a dále jaké inovace se chystají na poli investic či půjček. Odlehčený vlog od expertů jim ukázal, jak vypadá běžný pracovní den auditora a účetního.
7. Trendy ve zdravotnictví
Digitalizace prostupuje mocně také zdravotnictvím. Prochází do zdravotních služeb a může vyústit i ve vyvíjení léků na míru. Inovativní přístupy k farmaceutickému vývoji umožňují prodloužit život pacientů, léčit těžké úrazy či neplodnost. V budoucnosti může pomoci tomu, že i těžší nemoci půjdou jednoduše léčit, genetika může pomoci včasné diagnóze, nebo dokonce předcházení vzniku nemocí. Podobný algoritmus, který vám nabídne další písničku v playlistu, dokáže třeba odhadnout, zda máte zápal plic.
Všechny nastíněné směry vývoje studentům ukázaly, že rychle se vyvíjející odvětví moderního zdravotnictví a biomedicíny je odvětvím, které již dnes nabízí obrovské množství pracovních příležitostí, a je téměř jisté, že jejich množství bude každým dnem růst, a je tedy perspektivní oblastí pro budování kariéry.
Na závěr celé akce se studenti dozvěděli, jaké klíčové dovednosti by měli ovládat, aby uspěli takřka kdekoliv v 21. století. Je to schopnost komunikovat, efektivně řešit problémy, ochota učit se nové věci a zvládat stresové situace.
A na jaké dvě klíčové otázky by měl znát konstruktivní odpověď kdokoliv, kdo se bude ve firmě ucházet o zaměstnaní. První je: „Umím se prodat a ukázat své kvality?“ a druhá: „Proč by si měli vybrat právě mě?“