Článek
Skupina PPF Renáty Kellnerové a její rodiny kupuje další akcie v polské firmě InPost, která buduje napříč Evropou síť automatizovaných boxů pro doručování zásilek z e-shopů.
Nově PPF získá ve firmě pět procent, dohromady s dříve pořízenými podíly bude mít 21,71 procenta. Akcie kupuje od investičního fondu Advent a má s ním dohodnuté předkupní právo na dalších deset procent. Pokud ho PPF v budoucnu využije, stane se v InPostu největším vlastníkem.
PPF to oznámila v tiskové zprávě. Za jednu akcii nyní platí 10,5 eura, cena pětiprocentního balíku tedy vychází na víc než šest miliard korun.
InPost existuje už 20 let, jeho zakladatel Rafał Brzoska se v Polsku standardně umisťuje v žebříčcích nejbohatších lidí. Doma má pověst průkopníka v usnadňování on-line nákupů, podobně jako Zásilkovna v Česku. Od začátku ale šel jinou cestou – přes plechové výdejní automaty, které se dnes prosazují jako populární řešení i na zdejším trhu.
InPost jich má 33 tisíc v devíti zemích, snaží se s nimi uchytit mimo jiné v Británii, Francii nebo Itálii. V Česku jde touto cestou Alza, Rohlík, Dr. Max, Česká pošta i další firmy jako Conteg, PPL, DPD, GLS nebo WeDo.
Když skupina PPF v květnu oznamovala vstup do InPostu, její investiční ředitel Didier Stoessel popsal oblast e-commerce jako čtvrtý pilíř podnikání, kde se skupina chce rozvíjet. Dalšími třemi jsou finance, telekomunikace a média. PPF má už delší dobu podíl v internetovém srovnávači Heureka nebo ve firmě Fast, pod kterou spadá značka Planeo.
K InPostu Stoessel uvedl, že ho PPF vnímá jako perspektivní firmu a bude chtít přispět k její další mezinárodní expanzi. Vstup je ale nakonec opatrnější, než se původně zdálo.
Součástí květnové dohody byla opce na koupi dalších 15 procent a půlroční moratorium, kdy si obě strany slíbily, že nebudou nijak nakládat se zbytkem svých podílů. Nakonec PPF nyní dokupuje místo domluvených 15 procent jen pět a na zbylých deset procent uzavírá novou opci. Proč se dohoda oproti jaru pozměnila, nechtěl mluvčí PPF Leoš Rousek komentovat.