Článek
Švédská streamovací služba Viaplay Group se dnes vyhnula bankrotu. Akcionáři na valné hromadě schválili záchranný plán, v jehož rámci dodají firmě nový kapitál především PPF Group a Canal+.
Česká PPF Group a Canal+ vlastněný společností Vivendi dodají firmě kapitál ve výši 3,1 miliardy švédských korun (6,8 miliardy českých korun) a za to získají ve firmě každá 29,3 procenta. Obě firmy tak budou nově Viaplay ovládat. Akcie stávajících akcionářů se staly prakticky bezcenné.
Skupina PPF, která koupila minulý rok v létě ve Viaplay 6,3procentní podíl, své záměry ve švédské firmě na dotazy SZ Byznys nekomentovala.
Podle prohlášení společnosti se kromě toho bude konat ještě další emise nových akcií ve výši přibližně 900 milionů švédských korun (zhruba dvě miliardy českých korun). Materiály společnosti se však nezmiňují o roli norské firmy Schibsted ASA, která v září koupila ve Viaplay desetiprocentní podíl.
Společnost Viaplay, která se obchoduje na stockholmské burze, se potýká s problémy od loňského léta, kdy vyšlo najevo, že tehdejší management podával akcionářům o hospodaření firmy zavádějící informace. Následně investoři začali masivní výprodej, takže akcie od vrcholu v srpnu 2021 propadly o 98 procent. Dnes zareagovaly na schválení záchranného plánu mírným růstem.
Přepálená expanze
Viaplay se dostala do problémů kvůli přepálené expanzi. Mylně věřila, že masivní poptávka po streamovacích službách bude pokračovat i po skončení pandemie. Její příjmy z reklamy nestačily na financování vysokých nákladů expanze do dalších zemí včetně USA. Ze Spojených států či Velké Británie a Polska se nyní firma stahuje a hodlá se soustředit na skandinávské trhy a Nizozemsko.
Kromě finanční injekce od akcionářů firma odepíše dvě miliardy švédských korun (4,4 miliardy českých korun) dluhu a bude jednat o nových podmínkách dluhu, revolvingového úvěrového rámce a bankovních garancí ve výši 14,6 miliardy švédských korun (32 miliard českých korun).
Viaplay byla považována za příklad, jak mohou evropské mediální společnosti úspěšně reagovat na americké streamovací giganty. Dosáhnout toho chtěla hlavně lokální přítomností na trhu, kde by těžila ze znalostí místních podmínek. Sázela také hodně na sportovní přenosy, mimo jiné masivně kupovala sportovní práva včetně anglické Premier League.
Viaplay však nakonec neměla dostatečný rozsah a zdroje na to, aby na vysoce konkurenčním trhu přečkala aktuální krizi. Americký Netflix má stále zhruba dvacetkrát vyšší roční příjmy než Viaplay.
PPF v mediálním byznysu působí dlouhodobě. Přibližně 15procentní podíl vlastní v německé mediální skupině ProSiebenSat.1 Media SE. Vedle toho PPF působí prostřednictvím CME na trzích v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy. Vlajkovou lodí jsou televize Nova a streamingová platforma Voyo.