Hlavní obsah

Pozor, pes! Chytré brýle mají kurýry bezpečně navigovat až ke dveřím

Foto: Shutterstock AI Generator

AI vizualizace.

Americký prodejce Amazon vyvíjí speciální brýle, které by jeho řidičům umožnily doručovat balíčky ještě rychleji. Pro Reuters nový projekt popsalo několik zdrojů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Největší e-commerce společnost na světě – americký Amazon – vyvíjí chytré brýle pro své kurýry. Ty by je měly být schopné navigovat přímo až ke dveřím zákazníků, kterým vezou balíčky. Společnost se tím snaží usnadnit a zefektivnit poslední úsek cesty objednávky k zákazníkovi, píše agentura Reuters, které to sdělilo několik anonymních zdrojů.

Pokud se brýle Amazonu podaří dokončit, ukazovaly by řidičům na malé obrazovce zabudované v čočce trasu a následně je podrobně navigovaly na místě. Tedy nejen že by jim říkaly, kam zahnout, ale zároveň by je pomohly navigovat k výtahům nebo okolo překážek, jako jsou zamčené brány nebo agresivní psi.

To by mohlo ušetřit cenné vteřiny, které se Amazonu při milionech doručovaných zásilek denně nasčítají. Brýle by řidiče také zbavily nutnosti používat ruční navigaci a navíc jim umožnily převážet více zásilek, uvedly zdroje Reuters. Zdokonalování brýlí by podle nich ale mohlo trvat i roky.

„Neustále inovujeme, abychom pro řidiče vytvořili ještě bezpečnější a lepší doručování,“ uvedl pro Reuters mluvčí Amazonu s tím, že více se k situaci vyjadřovat nebudou.

Společnost Amazon již několik let pracuje na rozvoji vlastní doručovací sítě, provozuje například leteckou společnost, dálkovou kamionovou dopravu a rozlehlé příměstské sklady. Chce tak zrychlit dodávky a omezit výdaje tím, že sníží svou závislost na ostatních doručovacích společnostech. Náklady Amazonu na dopravu podle Reuters ve třetím čtvrtletí vzrostly o 8 procent na 23,5 miliardy dolarů (561,18 miliardy korun).

Poslední míle a posledních sto yardů

Poslední míle (1,6 kilometru) doručování je nákladný a komplikovaný proces, protože vyžaduje navigaci po okolí, nasazení většího počtu kurýrů a spotřebu většího množství paliva, píše Reuters. Podle některých odhadů tak tvoří polovinu nákladů na cestu výrobku k zákazníkovi právě poslední míle.

Amazon se podle Reuters nyní zaměřil ale ještě na menší vzdálenost. Na „posledních 100 yardů“ (91 metrů). V říjnu představila společnost speciální skener, který nainstaluje na stropy dodávek a který bude řidiče navádět ke konkrétním balíčkům tím, že na ně posvítí zeleným reflektorem. Tím se ušetří čas, který řidiči obvykle stráví čtením jednotlivých štítků.

Nové brýle jsou podle Reuters známé pod interním jménem Amelia a kromě navigování by mohly také pořizovat fotografie doručených zásilek jako důkaz doručení. Navazují na chytré brýle Echo Frames společnosti Amazon, které uživatelům umožňují například poslouchat hudbu a používat hlasové příkazy virtuální asistentky Alexa. Zabudovaná obrazovka je podle zdrojů Reuters plánovaná také právě pro další generaci Echo Frames, která by podle zdrojů Reuters mohla být uveden na trh již v roce 2026.

Tato technologie je však stále ve fázi vývoje. Amazon má problém vyrobit baterii, která by vydržela celou osmihodinovou směnu a zároveň byla dostatečně lehká na celodenní nošení, píše Reuters. Stejně tak je časově náročné shromáždit kompletní údaje o každém domě, chodníku, ulici, obrubníku a příjezdové cestě.

Amazon uvádí, že doručovatelé během jedné směny obslouží přes 100 zákazníků. Díky zvýšené efektivitě by tak Amazon mohl požadovat, aby řidiči přepravovali více balíků a navštívili více domácností.

Brýle by ale podle Reuters mohly čelit jednomu zásadnímu problému. Nutnosti přemluvit řidiče k jejich nošení. Mohly by totiž být nepohodlné, rušivé nebo nevzhledné. Někteří řidiči navíc už nosí své vlastní dioptrické brýle. Velká část kurýrů ale pochází z externích firem, Amazon by tedy mohl nošení brýlí smluvně vyžadovat.

Doporučované