Hlavní obsah

Pozor na prodloužení fixace cen energií. Vyplatí se pečlivě číst smlouvu

Foto: Shutterstock.com/Alex Yeung

Ilustrační foto.

Podmínky smluv na energie jsou často nesrozumitelné a zákazníci někdy ani neví, na jak dlouho se prodlužuje končící fixace, kdy už platí nová cena. Nový zákon nařizuje dodavatelům sdělit, na jakou dobu fixaci prodlouží.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pan David řeší stejný problém jako mnoho dalších odběratelů energií. Před lety si u svého dodavatele zafixoval cenu plynu na tři roky, která mu skončila v roce 2021, tedy v době nastupující energetické krize. Jeho smlouva obsahovala tzv. automatickou prolongaci fixace po uplynutí tří let, ale za úplně jiných podmínek, než byly ty původní v první fixaci.

Zákazník má v takovém případě na výběr buď dobu trvání smlouvy neprodloužit a uzavřít nový kontrakt, nebo zůstat u stejného produktu podle nových podmínek. Kritéria, za jakých může energie odebírat, však mohou být zásadně odlišná od těch dosavadních.

To byl případ i pana Davida. Přestože jeho původní fixace u ČEZ Prodej trvala tři roky, po prolongaci to byl jen rok. „Vyjádření bylo jasné. Pokud se obnovuje fixace, automaticky je to jen o 12 měsíců,“ popsal prvotní komunikaci s dodavatelem zákazník. Protože ale tuto podmínku ve svých dokumentech nenašel, produkt reklamoval.

Zmátlo ho i to, že nedlouho před prolongací smlouvy na plyn si nechal prodloužit i tříletou fixaci na elektřinu, která však trvala další tři roky, tedy stejnou dobu jako původní dohoda.

V době, kdy zákazník uzavřel smlouvu na plyn, měl ČEZ v nabídce dva tříleté produkty. „Jeden s automatickou prolongací opět o tři roky a jeden s prolongací o jeden rok. Zákazníci si tedy mohli vybrat produkt, který jim lépe vyhovoval. Podmínky prolongace byly u obou produktů uvedeny ve smlouvě/dodatku,“ uvedla mluvčí ČEZ Alice Horáková.

Informace o produktu však byly matoucí. Jak uvedl sám ČEZ ve vyjádření pro zákazníka, i když je cena fixovaná pouze na rok, produkt se stále jmenuje Plyn na 3 roky. „Po provedené prolongaci se smlouva i nadále řídí ceníkem pro produkt Plyn na 3 roky, jehož název se nemění, cena však není fixována na dobu 36 měsíců, ale dle smluvních podmínek na 12 měsíců,“ stojí v dopise.

Při prodloužení platnosti smlouvy odběratelé platí za dodávky podle nového ceníku, který je účinný v době prodloužení smlouvy. Neplatí tedy, že prolongace fixace zaručí opět stejnou cenu, za kterou zákazník energie odebíral doposud. V případě klienta, který na případ redakci upozornil, se cena zvedla trojnásobně.

Zákazník si také stěžuje na to, že mu ČEZ nesdělil dobu, na kterou bude fixace prodloužena. Tyto informace by měly být ve smlouvě a dodavatel by je měl od loňska s předstihem sdělovat spolu s informací, že se blíží konec původní fixace a existuje možnost prodloužení.

ČEZ v e-mailu, který má redakce k dispozici, uvedl pouze informaci, že zákazníkovi uplyne doba, na kterou byla sjednána cena produktu Plyn na 3 roky a podle smlouvy mu bude automaticky obnovena fixace na následující období, a přiložil nový ceník.

Zákazník se s celou věcí obrátil na Energetický regulační úřad (ERÚ), který mu dal za pravdu. „Prostřednictvím e-mailu zákazníkovi dodavatel opomenul uvést podstatnou informaci, resp. ji uvedl nejednoznačným způsobem, kdy touto podstatnou informací byla délka, na kterou se prodlouží trvání smlouvy po ukončení základního sjednaného období,“ uvedl ERÚ.

Dodavatel nejenže musí nejpozději 30 dnů předem na prolongaci spotřebitele adresně upozornit, ale musí také jasně oznámit dobu trvání závazku, na kterou se prodlužuje.
Michal Kebort, mluvčí Energetického regulačního úřadu

Tuto skutečnost nově upravuje Energetický zákon, konkrétně jeho novela Lex OZE 2, která je však účinná teprve od poloviny roku 2024, zákazník však produkt prolongoval v roce 2021. „Od nabytí její účinnosti již platí, že dodavatel nejenže musí nejpozději 30 dnů předem na prolongaci spotřebitele adresně upozornit, ale musí také jasně oznámit dobu trvání závazku ze smlouvy, na kterou se doba trvání prodlužuje (§ 11c odst. 2, d)),“ říká mluvčí ERÚ Michal Kebort.

Nestačí tedy, když dodavatel podmínky prolongace uvede jen ve smlouvě, ale o době prodloužení závazku musí zákazníka informovat napřímo. „Jestliže by dodavatel podmínku nesplnil, na smlouvu by se pohlíželo jako na smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou,“ dodává Kebort.

Samotná doba trvání závazku je však také podstatnou částí smlouvy, kterou by lidé neměli přehlížet. „Jak v rámci smlouvy, tak v rámci oznámení o blížící se prolongaci by tedy měla být uvedena jasně, např. jako počet měsíců, ev. konkrétní datum, do kterého závazek trvá,“ popisuje Kebort.

Například takto: „Po uplynutí doby trvání Smlouvy se její platnost i účinnost vždy opakovaně prodlouží, a to vždy o 12 měsíců, pokud kterákoliv ze smluvních stran nedoručí druhé smluvní straně písemné vyjádření vůle ve smlouvě dále nepokračovat, a to ve lhůtě 3 měsíce před uplynutím doby jejího trvání.“

Foto: Seznam Zprávy

Příklad, jak může být ve smlouvě na dodávky energií ošetřena případná prolongace fixace.

„Informaci o době trvání smlouvy a o datu, kdy dochází ke změně produktu nebo ceny, uvádíme od roku 2022 také ve faktuře,“ uvedla mluvčí ČEZ Horáková.

Pan David nakonec po sériích prodlužování fixace vždy po roce přešel k jinému dodavateli energií. Stejný případ jako on ale řeší mnoho dalších lidí. Na problém už v roce 2023 upozornil Energetický regulační úřad (ERÚ), který řeší velké množství stížností na nedostatky u dodavatelů.

Prolongace smluv dodavatelé využívají už dlouho, ale teprve v posledních letech je zákazníci začali více řešit. Důvodem byla hlavně měnící se cena elektřiny a plynu, která od roku 2021 značně vzrostla a odběratelé tak platili mnohonásobně víc. Zatímco zákazníky chránila před cenovými výkyvy právě fixace, po prolongaci mohly na spotřebitele dopadnout ceny plnou vahou.

Legislativa přitom automatickému prodlužování smluv na dobu určitou nijak nebrání. Zákazník má ale právo prolongaci odmítnout, a to nejpozději dvacet dnů před tím, než by obnovená smlouva začala platit.

Ještě do poloviny loňského roku si musel zákazník sám ohlídat, kdy mu fixace končí a na jak dlouho by se měla prodloužit. Dodavatel neměl povinnost jej na to upozorňovat, což nyní neplatí a musí klienta informovat jak o změně ceny, tak o době, na kterou bude částka fixována.

ERÚ se však zabývá i dalšími problémy, které souvisí s prolongací smluv nebo smluvními podmínkami. Někteří obchodníci podle zjištění úřadu nedávají dostatečnou lhůtu na odmítnutí automatického prodloužení, kterou udává zákon, nebo změnu ceníku lidem oznamují pouze na webu, nikoli adresně.

V některých případech však nemusí jít o porušení zákona, ale o nesrozumitelnou formulaci smluvních podmínek, jež mohou být pro zákazníky těžko pochopitelné, zvláště pro seniory.

Podle ERÚ se také často různá podstatná ujednání neobjevují přímo ve smlouvách, ale jen ve všeobecných obchodních podmínkách. Tedy obsáhlém dokumentu, který zákazník samozřejmě má k dispozici, ale málokdo ho čte. Přitom by měly figurovat v konkrétní uzavřené smlouvě. Mnohdy se tyto informace týkají právě automatické prolongace fixací a neuvádějí údaje o tom, kdy bude dodávka energií zahájena.

Doporučované