Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Povodně, které v posledních dnech zasáhly různé kouty České republiky, měly dopad i na zájem o to, co lidé kupují. Zákazníci se na současnou situaci připravovali s několikadenním předstihem a nakupovali především zboží, které jim pomůže zvládnout extrémní počasí, výpadky elektřiny i následky způsobené velkou vodou.
Dokazují to data z e-shopů a vyhledávačů zboží za poslední týden. Lidé nakupují hlavně čerpadla, vysoušeče, záložní zdroje elektřiny a tepla, ale i obuv do deště. „Celkově tyto změny v poptávce odrážejí rychlou reakci obyvatel na aktuální povětrnostní podmínky a potřebu přizpůsobit se nečekaným situacím. Zájem o tyto produkty pravděpodobně bude pokračovat, dokud bude trvat hrozba povodní a následků s nimi spojených,“ říká Michal Buzek, šéf analytiků společnosti Heureka Group.
Vyprodání vhodného zboží podle prodejců ale zatím nehrozí a na zvýšenou poptávku jsou připraveni. „Naše prodejny i e-shop jsou připraveny poskytnout širokou škálu produktů, které mohou pomoci efektivně zvládnout tuto nepříznivou situaci,“ říká Petra Psotková, tisková mluvčí Datartu.
Povodně však komplikují situaci dopravcům, kteří toto zboží dostávají k zákazníkům, a objednávky se kvůli tomu mohou zpozdit. „Může to mít dopad na rychlost doručování našeho zboží, za což se zákazníkům omlouváme. Naší hlavní prioritou nyní je, aby byli všichni naši zaměstnanci, ale také obchodníci na Allegro a zákazníci v Česku, na Slovensku a v Polsku v bezpečí a v pořádku,“ uvádí Tereza Copers z Allegro.cz.
„Vážení zákazníci, z důvodu povodní a technických problémů je naše prodejna v Opavě uzavřena. Také jsme dočasně zastavili doručování do zasažených oblastí a některých AlzaBoxů, které jsou bez proudu. Situaci sledujeme a obnovíme provoz i doručování, jakmile to bude možné,“ píše zase Alza.cz na svých stránkách.
Povodně tak zvyšují potřebu produktů, jako jsou vysoušeče či přímotopy. V posledních dnech je zejména vysoká poptávka po odvlhčovačích, které odstraňují vlhkost z prostor zasažených vodou a lidé tak mohou předejít vzniku plísní a dalším škodám. U nich podle Heureky vzrostl zájem o 170 procent. Ještě více lidé shánějí teplovzdušné ventilátory, u kterých vzrostla poptávka o 437 procent, a elektrická topidla (nárůst o 268 procent).
Vyšší poptávka je také po čerpadlech k odčerpání vody. „I během víkendu jsme zaznamenali zvýšený zájem o čerpadla. Vedle toho evidujeme také rostoucí poptávku po topných infrapanelech, teplovzdušných ventilátorech a přenosných konvektorech. Zdá se, že lidé se začínají připravovat na potřebu rychlého vytápění,“ uvádí PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská s tím, že na skladě mají poptávaného zboží dostatek.
Povodně pravděpodobně ovlivnily také prodej žebříků na Mall.cz, který meziročně stoupl o 400 procent. Lidé také kupují průmyslové vysavače, a to o 120 procent více.
Zlom v prodeji zboží nastal hned poté, co se ve středu objevila varování před povodněmi. Podle Mall.cz se už v tento den meziročně zvýšil počet objednávek čerpadel o 75 procent a u powerbank o 130 procent.
Domácnosti se také připravovaly na výpadky proudu, které o víkendu postihly stovky tisíc domácností v distribučních územích ČEZ Distribuce a EG.D. S tím souvisí zájem o elektrocentrály, které slouží jako záložní zdroj při výpadku proudu. „Když se podíváme na data za uplynulý víkend, zaznamenaly v Česku elektrocentrály nárůst prodeje o více než 1000 procent,“ říká Copers.
Podle Heureky vzrostl počet vyhledávání u powerbank o 68 procent a nárůst prodejů potvrzuje i Alza s Datartem. „Jejich prodeje dosáhly téměř dvojnásobku oproti stejnému období v loňském roce,“ říká Psotková. Jako záložní zdroj světla lidé nakupují dokonce i svíčky, kterých se podle Heureky prodává o 89 procent víc než běžně.
Lidé poptávají také deštníky, u kterých došlo ke skoku o 948 procent. „Na druhém místě jsou pánské holinky s nárůstem o 743 procent, což naznačuje zvýšenou potřebu voděodolné obuvi v důsledku povodní a pohybu v podmáčených oblastech,“ říká Buzek.
Obchodníci očekávají, že se situace bude ještě měnit a podle toho se bude vyvíjet i nákupní chování zákazníků. Mall.cz například předpokládá, že v případě odvlhčovačů prodej ještě poroste, přitom už nyní je o 90 procent vyšší než loni.
Poptávka po některém zboží však teprve přijde s tím, jak lidé začnou odklízet škody. „Po opadnutí vody přijdou na řadu úklidové a dezinfekční prostředky společně s nástroji na odstraňování škod po povodních,“ dodává Buzek.