Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Dodávky na ukrajinský trh v tuto chvíli běží bez problémů, říká šéfka zastoupení agentury CzechTrade na Ukrajině Oksana Antonenková.
„Dříve bylo obvyklou praxí, že v případě založení obchodní pobočky nebo společného podniku s ukrajinským partnerem pobývala většina českých zástupců na místním trhu střídavě dva týdny na Ukrajině a dva týdny v Česku. Nyní registrujeme, že obchodní zástupci odložili svůj návrat zpět na Ukrajinu do uklidnění situace,“ popsala pro SZ Byznys.
„Námi kontaktování podnikatelé působící na místním trhu v tuto chvíli vyčkávají a zatím nepodnikají kroky k utlumení svých aktivit. Pokud však v následujícím týdnu dojde k eskalaci, tak plánují dodávky na ukrajinský trh odložit,“ uvedla Antonenková.
Zdůrazňuje, že z jejích zkušeností přímo z hlavního města Kyjeva v ukrajinské společnosti panika neroste.
„V obchodech se nezměnil sortiment potravin a lidé dělají obyčejné nákupy. Benzin je na všech čerpacích stanicích za standardní cenu, zhruba jedno euro za litr a ani zde se netvoří fronty a lidé nenakupují větší množství paliva. Také směnný kurz hřivny nevykazuje žádné výkyvy, jeden dolar stojí 28 hřiven a euro 32 hřiven. Většina obyvatelstva vnímá současnou situaci jako informační vlnu.“
Vojenské manévry těsně u hranic z obou stran, stahování zaměstnanců velkých korporací pryč z Ukrajiny a debata o možném uzavření vzdušného prostoru. Tři signály, které vnáší do obchodních vztahů nervozitu. Také Ministerstvo vnitra doporučilo občanům, aby zemi z bezpečnostních důvodů opustili.
Obtížná předvídatelnost toho, zda bude konflikt eskalovat, nebo ho státy a diplomaté zklidní, je ale právě tím, co byznysu momentálně nejvíc škodí. Účet za nervozitu tak může narůst až v příštích měsících.
Český podnikatel a spolumajitel firmy Brunnthaller CZ Petr Žirovnický má v zemi čtyři spolupracovníky. Přestože ještě před dvěma týdny nevěřil, že by ke konfliktu skutečně došlo, teď přiznává, že i on je už nervózní.
„Pro byznys tohle samozřejmě není vůbec dobré, kontaktoval jsem v pondělí kolegy v Kyjevě, Lvově a Tarnopolu, nikdo z nich opustit zemi nechce, jsou klidnější než já. Já už v klidu nejsem,“ přiznává muž, který na Ukrajině staví zemědělské stavby a momentálně připravuje čtyři projekty nových vepřínů a kravínů.
Co však politické napětí mezi Ruskem a Ukrajinou zatím neovlivnilo, je velký průmysl. Například montážní závod v Solomonově v Zakarpatské oblasti jede stále naplno, potvrdila Škoda Auto.
Vozy na Ukrajině montuje automobilka prostřednictvím ukrajinské společnosti Evrocar, vlastní zaměstnance tam nemá. Tamní montážní linky se zaměřují na čtyři typy vozů zejména pro lokální trh, od Superbů až po Fabii Combi.
„Bez ohledu na to, kde působíme, dodržujeme místní zákony a předpisy. Nikde se ale nezapojujeme do politiky. Škoda Auto se v první řadě snaží plnit požadavky a přání zákazníků. Aktuálně není výroba v závodě Solomonovo omezena,“ zopakovala pro SZ Byznys za automobilku Simona Havlíková.
I další velcí průmysloví hráči dění v zemi pečlivě sledují, i oni vědí, že dlouhotrvající politické napětí nebo případný ozbrojený konflikt přinese škody jejich byznysu.
„Situaci samozřejmě monitorujeme, ale více se k této záležitosti v tuto chvíli vyjadřovat nebudeme,“ uvedl na dotaz SZ Byznys Jan Švehla, vedoucí komunikace Skupiny Škoda Transportation.
Česko-ukrajinské obchodní vztahy
Na ukrajinském trhu pravidelně obchoduje přes 250 českých podniků.
Většina z nich realizuje obchodní aktivity přes místního zástupce nebo dovozce a přibližně 30 podniků na Ukrajině založilo obchodní pobočku nebo společný podnik s ukrajinským partnerem.
- Celkový vývoz z ČR na Ukrajinu: 31,7 mld. Kč (leden–listopad 2021)
- Celkový dovoz z Ukrajiny do ČR: 37,7 mld. Kč (leden–listopad 2021)
Zdroj: CzechTrade