Článek
Takzvaný index PMI, který ukazuje názor manažerů na situaci ve výrobním sektoru, ukázal za listopad další prudké zhoršení podmínek v českém průmyslu. Zůstal na úrovni předchozího měsíce, aktuálně činí 41,6, zatímco v říjnu to bylo 41,7. Informovala o tom dnes společnost S&P Global. Úroveň 50 bodů v indexu je předělem mezi růstem a poklesem.
Index tak signalizoval prudké zhoršení provozních podmínek v české výrobě. K celkovému poklesu vedl prudký propad výroby a nových zakázek. Problémy s poptávkou byly na domácích i zahraničních trzích, exportní prodej opět klesl. Vyhlídky na výrobu v příštím roce zůstaly pesimistické.
Index nákupních manažerů (PMI)
Index nákupních manažerů je celosvětově používaný indikátor, který značí sentiment (náladu) ve výrobním sektoru, potažmo v celé ekonomice. V angličtině se nazývá Purchasing Managers Index a odtud vychází jeho zkratka - PMI, pod kterou je často zmiňován. Počítá se pro více než 30 zemí a každá země vykazuje svůj národní PMI. Tento index je založen na každoměsíčních průzkumech ze soukromého sektoru a jeho hodnota je udávána v procentech. Hodnota nad 50 % značí zlepšení, pod 50 % značí zhoršení ekonomiky výrobního sektoru.
„Nálada v českém zpracovatelském sektoru byla v listopadu nadále pochmurná. Výroba, zaměstnanost, nové exportní zakázky i nákupy vstupů klesly rychleji. Tempo poklesu objemů celkových zakázek od října zmírnilo, vzhledem ke zhoršení podmínek poptávky a častěji stornovaných či odkládaných zakázek však zůstalo výrazné,“ uvedla vedoucí ekonomka S&P Global Market Intelligence Sian Jones. Podle ní letos průmyslová produkce v Česku vzroste o dvě procenta, v příštím roce o 0,9 procenta klesne.
Objem výroby v českém průmyslu klesal šestý měsíc v řadě, redukce byla nejprudší od května 2020. Exportní obchod klesl třetím nejrychlejším tempem od března 2009, když zahraniční poptávku, a to zejména v Evropě, tlumila ekonomická nejistota.
Ceny vstupů v listopadu dál vzrostly, zejména kvůli vyšším nákladům na energie a na přepravu. Výrobci ale zmírnili zdražování výrobků iniciativami na podporu prodeje.