Hlavní obsah

Podívejte se do trezoru, kam si bohatí Češi schovávají obrazy za miliony

Chráněný jako banka, uvnitř tisíce děl miliardové hodnoty. Rozhovor s René Rohanem o depozitáři umění i chuti Čechů investovat.Video: Seznam Zprávy

Peníze utracené na aukcích za umělecká díla se letos blíží miliardě. Byznysu s uměním se výrazně daří. „Na umění je úžasné, že nekopíruje výkyvy trhu,“ říká René Rohan, který provozuje největší soukromý umělecký depozitář v zemi.

Článek

„Teď je ideální doba pro obě strany. Pro ty, kteří prodávají, i pro ty, kteří investují a kteří si uvědomují, že umění je úžasný protiinflanční nástroj,“ popisuje atmosféru na tomto specifickém trhu spolumajitel firmy Artex René Rohan. Společnost vybudovala nedaleko Prahy, v Měšicích, největší soukromý depozitář pro uchovávání uměleckých děl. Tedy jakýsi luxusní a chráněný sklad, kam si mohou lidé uložit své cennosti.

Areál v těsné blízkosti železniční trati nepůsobí na první pohled dojmem, že se uvnitř uchovávají díla, jejichž celková hodnota se počítá v číslech s devíti nulami. Už vjezd do areálu ale střeží ozbrojená ochranka a další hradba ochranných prvků se skrývá uvnitř.

Depozitář tvoří zatím tři haly, součástí areálu je i další budova s galerií, zaměřenou na současné autory. „Nemůžeme vyloučit, že budou potřeba ještě i další prostory,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys René Rohan, který provoz superstřeženého depozitáře řídí.

Podle původních plánů totiž počítali hlavně se soukromými sběrateli a jednou budovou, poptávka ale přichází i od velkých uměleckých institucí v zemi. V sálech tak na čas pobývala i slavná Muchova epopej a kromě tisíců dalších děl, včetně největších hvězd posledních aukcí, tam například uchovávají sochu maršála Koněva. Ta budí stále velké vášně a v budoucnu by měla být jedním z exponátů Muzea paměti XX. století.

„Většina majitelů si nepřeje zveřejňovat, co tady mají přesně uskladněno, takže mohu mluvit jen obecně,“ vysvětluje René Rohan. „Jsou to miliardové hodnoty, v některých případech i nevyčíslitelné hodnoty, protože tady například byla uskladněna Slovanská epopej. Jakou má skutečnou hodnotu, se dá těžko určit, protože nikdy nebyla na trhu.“

René Rohan a Artex

  • Artex založil společně s Janem Černým v roce 2001. Původně se věnovali jen transportu uměleckých děl.
  • Největší soukromý depozitář v zemi začali budovat v roce 2017, a to společně s investory Ladislavem Ornstem a Petrem Matuškou, majiteli Q Parku v Měšicích, kde také depozitář sídlí.
  • Během covidové pandemie, v roce 2020, založili galerii Artefin, zaměřenou na současné umění. Řídí i stejnojmenný fond kvalifikovaných investorů, který se specializuje na nákup kvalitního současného umění.
  • Artex má v současnosti 20 zaměstnanců.

Umění pak chrání bezpečnostní systémy všeho druhu: silné betonové zdi, neprůstřelná skla, pancéřové dveře. V interiérech je pak stabilní teplota a vlhkost, minimální prašnost. Dovnitř se dostanou jen tři lidé, kteří musí projít přes síť vstupních kódů včetně čteček na otisk dlaně, které rozpoznají rozložení tepen a zároveň i to, jestli v dlani pulzuje krev.

„Mám radost, že se trochu mění vkus sběratelů. Před deseti lety nebyl až takový zájem o současné umění, původně jsme měli klienty, kteří sbírali zejména staré umění, které potřebovalo péči,“ říká René Rohan. Nyní i současní umělci stoupají na hodnotě.

Všímá si zároveň, že přichází nová generace investorů. „Jsou to lidé z vyšší střední třídy, třeba i mladší, kolem třiceti let, kteří také nakupují. Na umění je úžasné, že nekopíruje výkyvy trhu, neklesá a nestoupá podle toho, jestli je ekonomická recese a nebo jestli se trhu daří. Vždycky bylo, je a bude stabilní investicí,“ je přesvědčen Rohan.

Celý rozhovor s René Rohanem najdete v úvodním videu.

Související témata:
Artex

Doporučované