Hlavní obsah

Po pandemii přišla drahota a válka. Hotely si na čísla z roku 2019 nesáhnou

Foto: Asten Hotels

Během pandemie se změnili klienti hotelů, přizpůsobit se museli také hoteliéři. Ilustrační foto.

Hotely dostávají ránu za ranou. Loni během covidové pandemie klesla obsazenost pokojů v Praze na 26 procent. Pak přišlo velké zdražování a teď válka na Ukrajině. Každý otřes pro cestovní ruch znamená, že turistů a peněz bude méně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Viliam Sivek dlouhodobě patří mezi nejznámější české hoteliéry. V minulosti provozoval největší hotelovou síť v zemi, později počet svých hotelů snížil na šest. Po covidové pandemii vlastní jediný hotel, Selský dvůr, druhý si pronajal od magistrátu. Proměnu, kterou prošel v posledních dvou letech hotelový trh hodnotí jediným slovem – „prů**r“.

„Dnes mají lidé hluboko do kapsy. Není kupní síla,“ říká Sivek s tím, že i když ani přes extrémní ceny energií nezdražil, jeho hotel se stále nezaplnil. „Jen v lednu jsme za elektřinu platili o 100 tisíc korun víc než v minulosti. Přesto jsme ceny nezvedali. Nemůžeme si to dovolit,“ dodává Sivek.

Na původní čísla z předcovidového roku 2019 se české hotely vrací jen velmi pomalu. „Na číslech z roku 2019 zdaleka nejsme, ale věřím, že lidé cestovat budou. Přeskupí se však trh. Budou profitovat hotely, které nabídnou více diferencované služby. Třeba wellness a jiné aktivity,“ říká prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek.

Hotelům také aktuálně stále chybí klientela z asijských zemí, která kvůli pandemii do Evropy stále nevyrazila. Hybridní konference zase hotely připravily o účastníky kongresů a home office o firemní klientelu. Válka na Ukrajině jim pak aktuálně vzala hosty z Ruska a také z USA, pro které je východní Evropa, kam v tradičních mentálních mapách Česko bohužel stále spadá, zkrátka válečné místo.

Trpí tím zejména Praha, kde podle dat Asociace v loňském roce dosáhla obsazenost ubytovacích zařízení pouze 26 procent. Jen pro srovnání, ještě před pandemií to bylo 80 procent. Praha tak výrazně zaostává i za evropskými městy jako jsou Vídeň, Budapešť či Berlín.

„Celkově oba dva roky pandemie byla Praha výrazně ztrátová a nebýt našeho byznysu na horách, tak nevím, zda bychom pořád měli všechny hotely. Nicméně vývoj rezervací v tomto roce jde docela dobře, tak uvidíme,“ říká Jiří Gajdošík z Asten Hotels.

S propadem souvisí i tržby hoteliérů. V přepočtu na pokoj klesly na 18 eur, což je o 75 procent méně než před pandemií. Tehdy průměrná suma za pokoj a noc vycházela na více než 72 eur.

10 procent skončilo. Nahradili je noví

Přeskupily se i síly. „Zhruba deset procent hoteliérů z členské základny naší Asociace za ty dva roky skončilo. Na druhou stranu noví přibývají. Kolik hotelů ubylo, tak nelze říct, většinou, když někdo hotel opustí, najde se jiný provozovatel,“ dodává Stárek.

Nově například jeden z nejlepších mariánskolázeňských hotelů Grandhotel Nabokov koupila od firmy Nagama company společnost Česká hotelová. Také o bývalé hotely provozované Viliamem Sivkem se hlásí noví zájemci.

Svou sít rozšířil Asten Hotels, síť Pytloun Hotels se za dobu pandemie rozšířila o dvě pobočky.

„Počítáme, že bychom podobným tempem mohli růst i nadále. Na trhu je stále mnoho příležitostí a věřím, že cestovní ruch se v následujících dvou letech zotaví. Snad nebude žádná větší krize a i na Ukrajině brzy utichnou zbraně, to bych si přál ze všeho nejvíc,“ říká Lukáš Pytloun, generální ředitel a majitel sítě Pytloun Hotels.

A přibývají i noví hráči. Loni u pražské O2 arény otevřela firma Bestsport Stages Hotel Prague, nedávno pak v Cukrovarnickém paláci na Senovážném náměstí v Praze otevřel hotel Andaz americké sítě Hyatt, v Hradci Králové zase EA Congress Hotel Aldis.

Návrat? Nejdříve v roce 2023

Kdy se situace vrátí na předcovidovou úroveň, si nikdo odhadnout netroufá. Zatímco Sivek se obává, že to bude trvat minimálně čtyři až pět let, Stárek věří už příštímu roku.

„Dá se říci, že první silný víkend, na který jsme byli zvyklí v roce 2019, byl až velikonoční víkend. Dnes můžeme říci, že trh ještě nedosahuje potenciálu roku 2019 a je velmi rozdílný ve městech a na horách, kdy ve městech stále chybí korporátní klientela,“ říká Pytloun.

Dodává, že ve městech zatím panuje větší nabídka než poptávka a trh se chová hodně divoce. V týdnu se ubytování prodávají za ceny výrazně nižší, než je tomu o víkendech a tento stav se podle něj udrží až do letních prázdnin. Ty naopak vypadají velmi slibně, alespoň v síti hotelů Pytloun by mohly být lepší než v roce 2021.

„Dopředu půjdou ti, kdo budou sledovat trendy a budou jim vycházet vstříc,“ zdůrazňuje Stárek, podle kterého by trendem mohlo být i méně pobytů, ale zato delších.

Jiní zákazníci, jiní hoteliéři

A jaké jsou dnes trendy? Zákazník se za poslední roky změnil. Požaduje vyšší kvalitu i dodatkové služby. Svou dovolenou rezervuje na poslední chvíli, protože zjistil, že je to pro něj lepší. Je citlivější na otázku hygieny i bezpečnosti provozu a někteří mají stále obavy z většího počtu lidí.

„Co se týká Špindlerova Mlýna, tak tím, že se naše hotely orientují na luxusní segment, tak jsme zpozorovali, že naši hosté výrazně více utráceli v našich restauracích. Vysvětlujeme si to tím, že naši během pandemie nemohli tak často cestovat do zahraničí, a tedy si více vychutnávali dobré jídlo a pití během kratších pobytů na horách,“ dodává Gajdošík z Asten Hotels.

Proto se změnili i hoteliéři, jsou opatrnější a jejich plány jsou krátkodobější. „Krize nás naučila reagovat flexibilně na nové situace. Využíváme naší velikosti a přesouváme pracovní síly podle potřeby mezi jednotlivými hotely a ve slabších obdobích naši zaměstnanci čerpají dovolenou,“ říká Petra Slabá, HR ředitelka Orea Hotels & Resorts.

Firma navíc zaměstnala i robota. V hotelu Pyramida pozdraví na recepci hosty a poskytne základní informace o Praze.

Doporučované