Hlavní obsah

Plzeňský Prazdroj prodal v Česku 7,3 milionu hektolitrů piva. Bodoval Radegast

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Plzeňský Prazdroj prodal loni v Česku 7,3 milionu hektolitrů piva, podobně jako v roce 2023, kdy domácí prodeje dosáhly 7,36 milionu hektolitrů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Plzeňský pivovar Prazdroj potvrdil rostoucí obliba ležáků a pokračující boom čepovaných nealkoholických piv. V loňském roce zaznamenal i úspěch nového ležáku Proud. Podle aktuálních čísel na domácím trhu prodal loni 7,3 milionu hektolitrů piva. Rok předtím to bylo 7,36 milionu hektolitrů.

Podle mluvčího pivovaru Zdeňka Kováře pomohla i trvalá podpora restaurací a výčepních, díky nimž se podařilo čelit výraznějšímu poklesu prodejů čepovaného piva v hospodách.

„Naše domácí prodeje se v roce 2024 pohybovaly na podobné úrovni jako v předcházejícím roce. Slibně se vyvíjející první polovinu roku narušilo velmi proměnlivé počasí, zejména deštivý červen a září. Na hospody navíc začátkem loňského roku dopadlo navýšení DPH na čepované pivo, což se na mnoha místech negativně promítlo do jejich návštěvnosti,“ řekl obchodní ředitel Roman Trzaskalik. Podle něj se loňský prodej čepovaného piva v restauracích a hospodách udržel na 35 procentech z celkových prodejů. „To je víc, než je poměr na celém českém trhu. Je to dané hlavně našimi vysokými investicemi do rozvoje gastronomie i propracovaným systémem podpory hospodských,“ uvedl.

Loňský rok podle mluvčího potvrdil dlouhodobý příklon Čechů k ležákům z Prazdroje, jejichž prodej meziročně vzrostl o 2,4 procenta. „Skokanem roku je Radegast, a to i díky ležáku Radegast Ratar s vylepšenou recepturou. Oblibě se ale tradičně těšil i ležák Pilsner Urquell,“ uvedl Trzaskalik. Mimořádný úspěch podle něj loni zaznamenal nový ležák Proud, který sleduje preference mladších dospělých konzumentů vyhledávajících méně hořká a chuťově lehčí piva s nižším obsahem alkoholu. „Loni jsme Proudu prodali pětkrát víc než ochuceného Birellu v prvním roce jeho uvedení na trh. A ochucený Birell dnes patří mezi nejoblíbenější nealko piva na českém trhu,“ dodal.

Prodeje ochuceného Birellu v hospodách a restauracích meziročně posílily o více než šest procent. „Češi loni v hospodách a restauracích vypili celkem 24 milionů půllitrů čepovaného Birellu. Lidé si ho dávají při jídle i při posezení s přáteli čím dál častěji,“ řekl Trzaskalik.

Nejprodávanějším obalem Prazdroje byly loni opět vratné skleněné lahve, které se na celkovém tuzemském prodeji podílely zhruba 35 procenty. Zájem byl i o vratné třetinky, v nichž pivovar loni nabídl několik piv a do nichž překlopil i Frisco. Druhé místo dlouhodobě drží sudy (31,5 procenta a těsně za nimi už jsou plechovky (30 procent). Tankové pivo loni tvořilo 3,5 procenta všech tuzemských prodejů. „Plechovky jsou stále žádanější, především pro jejich lehkost i rychlost vychlazení. Ještě v roce 2016 tvořily pouze desetinu našeho portfolia, loni v létě se dočasně staly dokonce naším vůbec nejprodávanějším obalem,“ uvedl obchodní ředitel.

Prazdroj loni investoval do hospod a restaurací přes 420 milionů Kč, letos plánuje podobnou částku. Podle Trzaskalika jim dodává výčepy a další vybavení, spolufinancuje úpravu interiérů a fasád a poskytuje vybavení zahrádek. „V hospodách si pivo dává osm z deseti hostů, v restauracích pak čtyři z deseti. K celkovému obratu hospod přispívá pivo dokonce ze 48 procent,“ uvedl mluvčí.

Prazdroj s pivovary v Plzni, Nošovicích (Radegast) a Velkých Popovicích měl v roce 2023 čistý zisk 5,9 miliardy Kč, stejný jako o rok dříve. Tržby meziročně vzrostly o 10,2 procenta na 21,6 miliardy Kč. Největší tuzemský pivovar prodal předloni v ČR i v cizině meziročně o půl procenta více piva, a to 12,5 milionu hektolitrů. Do rozvoje investoval dvě miliardy Kč. Loňské finanční výsledky by měly být známé v červnu.

Doporučované