Článek
Herní konzole PlayStation 5 od Sony a Xbox Series S/X od Microsoftu nabízejí podobné technické specifikace i hry. Obě jsou také zhruba stejně staré, v polovině sedmiletého životního cyklu.
A přesto jedna z nich u zákazníků boduje mnohem lépe – jednoznačně dominuje PlayStation.
Podle finanční zprávy Sony nedosáhl PlayStation plánovaného prodeje 21 milionů kusů za fiskální rok 2023. Zaostal ovšem jen o 200 tisíc konzolí. Podle Daniela Ahmada z analytické společnosti Niko Partners prodala Sony v prvním čtvrtletí 4,5 milionu konzolí, zatímco obě verze Xboxu se prodaly pouze v 900 tisících kusech. PlayStation tedy vedl v poměru 5:1.
Celosvětově se prodalo více než 60 milionů PlayStation 5, zatímco Xbox překročil hranici 30 milionů, což je dvakrát méně.
Tato generace konzolí tak opět potvrzuje dominanci PlayStationu. Ten nejtěsnější souboj mezi Sony a Microsoftem proběhl v letech 2006 až 2013, kdy se Xbox 360 s 85 miliony prodaných konzolí téměř vyrovnal PlayStationu 3.
Nedostatek exkluzivit vede k nižším prodejům
Jedním z hlavních důvodů, proč hráči častěji volí konzoli od Sony, je širší nabídka exkluzivních her od studií vlastněných a spadajících přímo pod Sony. Jde o tituly, jako jsou God of War, Spider-Man 2 nebo Helldivers 2. Prodejům Xboxu také nesvědčí, že aktuálně nejhranější hra na platformě Steam, Black Myth: Wu Kong, která během prvních tří dnů prodala 10 milionů kopií, zatím na konzoli od Microsoftu nevyšla.
Nedostatek exkluzivních her na Xboxu měl vyřešit nákup studií Activision a Blizzard, která stojí za tituly jako World of Warcraft nebo sérií Call of Duty. Akvizice za miliardu dolarů však zatím výrazný obrat nepřinesla.
Změnu by mohlo přinést oznámení několika nových exkluzivních her, které mají vyjít ještě letos nebo na začátku roku 2025. Největším lákadlem je hra Indiana Jones and the Great Circle, která se odehrává mezi druhým a třetím filmem slavné filmové ságy, nebo nový projekt vizionáře Hidea Kodžimy s názvem OD.
Pokud se Microsoftu nepodaří zvýšit prodeje, podle herního insidera a vývojáře známého pod přezdívkou Shinobi602 bude nutné zaměřit se na vývoj her pro více hráčů. Podle něj aktuální prodejní čísla nestačí k podpoře předplatitelské služby Xbox Game Pass, která v posledním půlroce prošla výraznými změnami – kromě zdražení se řada funkcí, které hráči používají, přesunula do dražších variant členství.