Hlavní obsah

Můj obývák je moje hospoda. Češi pijí víc doma, chtějí ušetřit

Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Spotřeba piva v Česku spadla v loňském roce na historické minimum 128 litrů na osobu. Snížila se i konzumace v hospodách a vývoz do zahraničí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česko zůstává pivní velmocí, trend klesající spotřeby piva ale pokračuje. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se loni v Česku vypilo celkem 15,2 milionu hektolitrů piva, o 300 tisíc hektolitrů méně než v roce 2022. Průměrná spotřeba klesla o 8 litrů na 128 litrů piva na obyvatele. To je stále nejvíc ze všech zemí světa.

„Jde o kombinaci faktorů, vedle růstu cen je to hlavně změna spotřebitelského chování. Mladá generace už tolik neholduje vysedávání po hospodách,“ shrnul příčiny poklesu pro SZ Byznys ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.

České pivovary loni uvařily celkem 20,05 milionu hektolitrů piva, což je podle svazu o  zhruba 2,5 procenta méně než v roce 2022. Od posledního pandemického roku 2019 přitom produkce v následujících dvou letech rostla. Zatím nejnižší výstav zaznamenaly pivovary v roce 2011, kdy se výstav propadl na 18,6 milionu hektolitrů.

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace,“ říká Slunečko.

Nealka a ležáků vypijí Češi víc, zájem o desítku padá

Celkový pokles spotřeby piva se projevuje i na preferencích českých pivařů. Ti stále více preferují silnější a dražší ležáky na úkor výčepního piva, dříve známého jako desítka. Jeho podíl se loni meziročně snížil o 1,6 procentního bodu na 38,2 procenta, zatímco podíl jedenácti- a dvanáctistupňového piva mírně zvýšil o 1,2 procentního bodu na 57,3 procenta.

„Lidé hledají kvalitu, řemeslnost a autenticitu, zkrátka produkty s duší. Když se zvedá cenová hladina, lidé chtějí vyšší kvalitu,“ poznamenává Luboš Kastner z konzultační firmy BC21. „Celková spotřeba klesá, protože lidé už nechtějí chodit do hospod, které ztratily podstatu,“ dodává.

Naopak roste produkce nealkoholického piva a míchaných nápojů na bázi piva, tedy takzvaných beer mixů neboli radlerů. Výstav tohoto segmentu dosáhl v loňském roce úrovně 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 %. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 se produkce tohoto typu pivních nápojů zvýšila o více než třetinu.

Zvyšuje se také spotřeba pivních speciálů z produkce minipivovarů. V tomto segmentu přitom roste obliba klasických řemeslných desítek. „Minipivovary spadají do kategorie speciálů. Nejsilnější je pořád ležák, ale v posledních letech velmi posiluje desítka,“ říká šéf Svazu minipivovarů Michal Voldřich.

Češi nepijí v hospodě, ale v obýváku

Zatímco počátkem 20. let se prodej čepovaného piva mírně zvýšil, loni se trend znovu otočil. V roce 2023 se tak prodávaného v hospodách a restauracích vypilo 30 procent z celkového množství piva, o jeden procentní bod méně než v roce 2022. „S výjimkou covidových let se jedná o nejnižší hodnotu v historii a dokládá to pokračující příklon spotřebitelů ke konzumaci piva v domácnostech. Přitom ještě před 15 lety se více než polovina českého piva vypila v hospodách a restauracích,“ popisuje Slunečko

„Česká pivní kultura se mění rychleji, než jak jsou na tyto změny schopni reagovat dodavatelé i provozovatelé hospod,“ tvrdí Kastner. „Atraktivní budou pivovary s kvalitní a širokou nabídkou a hospodští, kteří umí hostům nabídnout nadstandardní zážitek,“ dodává.

Po dvouletém růstu došlo loni také k poklesu exportu českého piva, který meziročně klesl o 4,3 procenta na 5,17 milionů hektolitrů, tedy na úroveň roku 2018. Nejvíce piva se vyvezlo na Slovensko, do Německa a do Polska. „Trendy, o kterých jsme mluvili, existují i v zahraničí. Podle toho, co mi říkají kolegové z dalších zemí, se spotřeba piva mění v celé Evropě,“ říká Slunečko.

Naopak do Česka se dováží jen málo piva ze zahraničí. Import se loni meziročně snížil o 21 procent a na celkové domácí spotřebě se podílel pouhými 2,9 procenta.

Doporučované