Článek
Loni v listopadu dostala společnost Průmyslová keramika dopis od svého dodavatele energií Amper Market, v němž stálo, že se cena za dodávky plynu od Nového roku zvýší. „V podstatě jsme byli postaveni před hotovou věc: Buď smlouvu vypovíte, nebo podepíšete smlouvu s novou cenou, kterou vám nabízíme. Podepsal jsem to, protože v té době byla cena ještě dobrá,“ popisuje situaci jednatel společnosti Jakub Cvilínek.
Společnost Průmyslová keramika vyrábí žárobetonové směsi, ucpávkové hmoty a další materiály využívané v průmyslu, které dodává do celého světa. Plyn, který odebírá od Amper Marketu, je pro firmu klíčový, neboť jím roztápí pece a ohřívá haly.
Náklady na dodávky plynu však od podpisu nové smlouvy vyskočily na trojnásobek. „Nyní nám chodí měsíční faktury na 350 až 380 tisíc korun,“ líčí Cvilínek.
Ne všechny firmy se však s dodavatelem dohodly. „Smlouva se společností Amper Market byla ukončena. Bochemie má již nějaký čas jiného dodavatele,“ uvedla Eva Kijonková, mediální zástupkyně chemičky Bochemie.
Amper Market se systematicky obohacuje na svých klientech, kterým opakovaně odmítá dodávat energie za sjednané ceny.
Ke změnám cen, o kterém jako první informovaly Hospodářské noviny, musel Amper Market přistoupit s ohledem na výrazné změny na energetickém trhu, který je v současné době značně rozkolísaný.
„Jednali jsme se zákazníky a společně našli řešení, abychom byli schopni zajistit pokračování dodávek po dobu, než začne topná sezóna a teplárny plně obnoví svoji výrobu. Jednou ze změn v dodávkách energií je, že po přechodnou dobu, tedy letní období, budou klienti částečně na spotových cenách,“ uvádí mediální zástupce firmy Miroslav Deneš.
Spotové tarify, které reflektují vývoj na burze, jsou v současné době výhodné spíš pro samotné obchodníky než pro zákazníky. Jakmile velkoobchodní cena elektřiny či plynu stoupne, odběratel to pocítí okamžitě. Obzvlášť v posledním roce se tento způsob ve srovnání s běžnými kontrakty jeví dráž. Před těmito riziky varuje i Energetický regulační úřad (ERÚ).
„Pro dodavatele jsou nyní spotové produkty pochopitelně výhodné. Téměř nic u nich totiž neriskují a marži mají jistou. Energie mohou kupovat na krátkodobém trhu a veškerá rizika prudkých cenových výkyvů nesou spotřebitelé,“ upozorňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Společnost Amper Market je poslední, která z padlého impéria Bohemia Energy dodává jak elektřinu, tak plyn. Mezi jejími více než čtyřmi tisíci odběrnými místy jsou především firmy, průmyslové podniky, ale i veřejná sféra jako obce, lázně, školky a školy.
Firmu koupil v roce 2018 majitel končící skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík od podnikatele Jana Palaščáka. Ten informaci o jednání Amper Marketu SZ Byznys rovněž potvrdil.
„Amper Market se systematicky obohacuje na svých klientech, kterým opakovaně odmítá dodávat energie za sjednané ceny,“ sdělil Palaščák.
Podle Palaščáka tak společnost Amper Market nejen popírá to, co je uvedeno ve smlouvě, ale také nakoupené energie dále prodává na burze. „Výhodný nákup od výrobců, kteří nebyli převedeni mimo firmu, si ponechává a prodává tyto energie na spotovém trhu,“ říká Palaščák.
Podle Deneše však Amper Market prodal pouze přebytky elektřiny z období ledna až března, aby byl v letních měsících schopný dokupovat a zajistit objem energií pro své zákazníky. „Veškeré výnosy tedy slouží k investici do nákupu energií pro další období,“ sdělil Deneš.
Postup Amper Marketu připomíná scénář, který psala Bohemia Energy loni na podzim. Pro své zákazníky neměla nakoupený dostatek elektřiny a na další nákupy neměla dost peněz. A tak lidem nabízela spotové ceny místo těch, které měli uvedené ve smlouvě. Situaci však nezachránila a necelý milion odběrných míst tehdy spadl do režimu dodávek poslední instance, kde si musely několikanásobně připlácet.
Podobná situace by pro podniky, které mají velký odběr, znamenala značné náklady navíc. Už nyní mají firmy obavy nejen z rostoucích cen energií, ale i z nejistoty ohledně zásob plynu. „Je to celé nešťastné, nejen pro nás, ale i pro ostatní. Spousta firem to nemusí zvládnout,“ varuje Cvilínek.
Změny v cenících však mají i vedlejší účinek. Vyšší náklady musí výrobce promítat i do cen výrobků pro koncové zákazníky. „Pokud ceny energií nebudeme reflektovat zákazníkovi, nemá cenu to dělat. Trh půjde nahoru a už teď musím řešit ceny na rok 2023,“ říká jednatel Průmyslové keramiky.