Článek
Výsledková sezona ve Spojených státech je v plném proudu. V úterý ve večerních hodinách zveřejnila data o svém hospodaření americká on-line streamovací služba Netflix. Firmě se v prvních třech měsících roku nepovedlo získat tolik nových předplatitelů, kolik se očekávalo. Službu si nově objednalo 1,75 milionu lidí, zatímco odhady počítaly s více než dvěma miliony.
Před rokem ve stejném období firma dokonce o 200 tisíc předplatitelů přišla. Byl to první úprk odběratelů za více než deset let. Podle analytické společnosti MoffettNathanson nabral Netflix v roce 2022 téměř devět milionů předplatitelů – polovinu toho, co v předchozím roce. Velká většina nových zákazníků pochází z Asie.
Tržby společnosti meziročně vzrostly o téměř čtyři procenta na 8,16 miliardy dolarů (asi 175 miliard Kč) a taktéž zaostávaly za očekáváním (8,18 miliardy dolarů) analytiků.
Zklamala rovněž prognóza tržeb společnosti na druhý kvartál tohoto roku na úrovni 8,2 miliardy dolarů, která nedosáhla očekávání trhu 8,48 miliardy dolarů. A to v době, kdy trhy očekávaly, že Netflix bude těžit ze spuštění nového levnějšího předplatného s reklamou.
Zatímco tržby streamovacího gigantu meziročně mírně rostly, čistý zisk se ve stejném období propadl o necelou pětinu na 1,3 miliardy dolarů. To byla ve finále pozitivní zpráva, jelikož analytici počítali s mírně nižším ziskem (1,29 miliardy dolarů).
„Lepší výsledky si Netflix slibuje od druhé poloviny roku. Má se tak stát mimo jiné díky zákrokům proti uživatelům, kteří sdílejí svůj účet s dalšími. Netflix v této souvislosti odhaduje, že až 100 milionů lidí má přístup k Netflix účtu, za který neplatí,“ napsali analytici z Patria Finance.
Pandemická doba skončila
Akcie Netflixu po zveřejnění výsledků nejprve klesly až o 12 procent, ale poté, co investoři čtvrtletní výsledky zpracovali, se titul obchodovaný na americké burze Nasdaq vydal vzhůru a uzavřel nakonec obchodování o tři desetiny procenta v plusu.
Raketový sešup akcií započal již koncem října roku 2021, kdy se titul dostal na svá historická maxima těsně pod 700 dolarů za akcii. V té době už začínalo být čím dál více jasné, že prudký nárůst počtu nových předplatitelů ze začátku koronavirové pandemie je pryč a firma se bude muset vypořádat s rostoucí konkurencí. Akcie oblíbené služby pro přehrávání filmů a seriálů za tu dobu odepsaly přibližně 45 procent.
Reportované výsledky přicházejí v době, kdy investoři netrpělivě očekávají novinky týkající se nedávno spuštěného levnějšího tarifu, který obsahuje reklamy. V úterní zprávě společnost uvedla, že pokrok ve všech oblastech podporovaný reklamou je dobrý a že se těší na výhody, které to může přinést. Zatím ale není jasné, jak bude tento nový způsob financování ovlivňovat uživatelské zážitky.
Podnik v úterý také oznámil, že po zhruba 25 letech ukončí svou činnost v oblasti půjčování DVD. Jejich zasílání poštou bylo původním obchodním modelem firmy založené v roce 1997. Netflix konec zdůvodnil nízkým využíváním služby v čase streamování.
Firma působí ve více než 190 zemích světa a hledá nové předplatitele mimo Spojené státy a Kanadu, kde už je trh podle expertů nasycen. Začátkem února Netflix představil plány na omezení sdílení hesel k účtům na své streamovací platformě.
V roce 2013 vytvořil Netflix první televizní seriál své produkce: House of Cards (Dům z karet) se stal prvním seriálem vysílaným výhradně na internetu, který získal uznání laické i odborné veřejnosti a několik cen. Od té doby Netflix produkuje a vysílá řadu svých vlastních originálních seriálů a filmů.