Článek
Americká firma Peloton Interactive je jednou z těch, co opravdu vyšší tempo zařadily až během covidu. Vyrábí totiž trenažéry cvičení připojené k internetu. A tak si jejich majitelé mohou současně také předplácet i online tréninky živě přenášené do vlastní domácí tělocvičny či obýváku. Právě tam, kde byla za pandemie zavřená velká část světa.
Poptávka po rotopedech a běžeckých pásech zažila raketový nárůst. A ten provázel i tržby výrobce sportovního vybavení z New Yorku. Za rok 2020 vyskočily bezmála o 100 procent na 1,8 miliardy dolarů a loni přidaly dalších více než 120 procent na čtyři miliardy dolarů.
Po dvojnásobení tržeb přišly investice
Ještě loni v květnu Peloton oznámil investici za 400 milionů dolarů. A to do nové továrny v Ohiu, aby firma vůbec stíhala poptávané zboží vyrábět. Vytvořit měla přes 2000 nových pracovních míst.
Předtím už dal výrobce rovněž 100 milionů do rozšíření dopravy zásilek. Jak o další kontejnerové lodě už tehdy nabírající zpoždění, tak i o letadla. A ještě předtím, už v prosinci 2020, koupil za 420 milionů dolarů konkurenčního výrobce fitness vybavení Precor spolu s jeho továrními kapacitami.
V lednu 2021 byla důvěra investorů a tržní hodnota společnosti vůbec nejvyšší. Na vrcholu pandemie firmu trh nacenil na 46,7 miliardy dolarů, tedy asi 1,1 bilionu korun. Do minulé středy se ale propadla o více než 90 procent na pouhé čtyři miliardy dolarů.
Firma se sbírá pomocí vesel
S investicemi totiž americký výrobce rotopedů začal od roku 2021 v každém kvartálu po minulých ziscích vykazovat stále hlubší ztráty. Loni v březnu skončil o 8,6 milionu, a letos pak už o 756,1 milionu, dolarů v minusu. A na konci tohoto března mu poprvé po několika letech klesly i tržby. Meziročně skoro o čtvrtinu. Poptávka s ustupující pandemií nakonec opravdu zpomalila.
Peloton kvůli menšímu zájmu a plným skladům už v lednu snížil výrobu a propustil asi 2800 zaměstnanců, tedy pětinu své pracovní síly. Což byl další nepopulární krok pro investory. Stejně jako výměna šéfa firmy. Ta se měla udát přímo na popud jedné z investorských společností. Podle odcházejícího ředitele šlo ale o součást nového směřování firmy rozjetého už před několika měsíci.
Peloton v pátek ukázal svůj nový produkt, a to veslovací trenažér. Jeho akcie v reakci vyskočily o 10 procent. I přestože se o jeho zařazení do portfolia amerického výrobce spekuluje už dva roky. Po běžícím pásu je to od roku 2018 prvním oživením jeho repertoáru. Otázkou zůstává, jestli bude stačit a lidé budou mít zájem. Zatím firma nezveřejnila cenu ani technický popis. Konkurenční značky už ale na trhu prodávají stroje za cenu okolo 2200 až 2300 dolarů. Tedy v přepočtu kolem 52 tisíc korun.
Rotopedy a běhací pásy od Pelotonu se přitom pohybují v cenovém rozmezí od 1200 do 2400 dolarů. Na fixní ceny už si ale investoři před změnou šéfa firmy také stěžovali. A tak se možná dočkají spotřebitelé změny i zde.