Hlavní obsah

Od kulometů k džemům. Strnadova CE Industries chystá i comeback instantní Melty

Foto: CE Industries

Peter Szuma, ředitel divize rychloobrátkového zboží společnosti CE Industries.

Jaroslav Strnad expanduje v potravinářství. Koupil výrobce marmelád Frutu Podivín, míří k polovičnímu podílu na trhu s hořčicemi a mladou generaci chce naučit pít tradiční cereální nápoje.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když před šesti lety předal Jaroslav Strnad své zbrojní impérium CSG synu Michalovi, pustil se do budování nového průmyslového holdingu. Dnes má jeho firma CE Industries tržby kolem 13 miliard korun. Vyrábí nákladní vagony, provozuje železniční dopravu, staví energetické zdroje, ale také produkuje potraviny.

S těmi má Strnadova skupina velké plány. Letos koupila výrobce marmelád, džemů a dětských výživ Frutu Podivín a celkové tržby divize rychloobrátkového zboží se tak přiblížily ke dvěma miliardám korun. Podle ředitele divize Petera Szumy chce letos CE Industries na český trh přivést inovované edice tradičních cereálních nápojů a do českých domácností proniknout s vlastní řadou pracích gelů.

ÚOHS koncem dubna schválil vaši akvizici Fruty Podivín. Předpokládám, že jste nebyli příliš napnutí, jak to dopadne.

Vůbec ne. Byla to formální záležitost a my jsme předem věděli, jak to dopadne. ÚOHS totiž rozhodl, že se tou věcí bude zabývat ve zjednodušeném řízení, protože ty firmy nejsou tak velké, aby jejich spojení ohrozilo hospodářskou soutěž.

Jaký podíl tedy v současnosti máte na českém trhu s potravinami?

Záleží na kategorii. V marmeládách a džemech máme kolem 30 procent, v dětské výživě asi 10 procent, v hořčicích už dosahujeme téměř 40procentního tržního podílu. V kakau máme mezi 22 a 24 procenty a v kategorii cereálních nápojů máme 15 procent.

Skoro všechny kategorie, které jste zmínil, v současnosti čelí problémům. Dramaticky totiž roste cena kakaa a v Čechách a na Moravě pomrzla letošní úroda ovoce. Co to pro vás znamená?

Spoustu práce. Hned poté, co jsme zaměstnancům Fruty oznámili, že se 1. května oficiálně stáváme novými majiteli, jsme s nákupním oddělením začali řešit náhradu za zmrzlé ovoce na sezonu 2025. Dnes shodou okolností dokončujeme dohody na nákup jablečné dřeně do zásoby ještě z letošních jablek.

Ovoce teď zřejmě nakupují všichni zpracovatelé. Jak to na trhu vypadá?

Ovoce je zatím dost. Ovocnáři teď předpovídají, že zmrzla zhruba polovina úrody, ale tím, že na stromech bude jen polovina plodů, tak se zvýší výtěžnost. Katastrofický scénář by se neměl naplnit, protože ovoce sice bude méně, ale bude kvalitnější. Navíc mrazy nepostihly celou Evropu a my máme přes naši dceřinou společnost v Srbsku velmi dobré kontakty s ovocnáři v jižní Evropě, kde už naši kolegové dnes začínají poptávat ovoce, které by se mohlo na podzim dovézt.

Co to bude znamenat pro cenu vašich výrobků?

Na to je příliš brzo. Ovoce tvoří jen 50 procent ceny výrobku, pak máte cukr, energie, obaly a cenu práce, což všechno ovlivňuje výslednou cenu.

Kromě cukru všechno z toho, co jste zmínil, zdražuje.

To je pravda. Kdybych řekl, že se ceny měnit nebudou, tak bych asi mluvil předčasně.

Kolik ovoce ročně zpracujete?

Ročně vyrobíme asi 11 tisíc tun produktů, takže zpracujeme kolem šesti tisíc tun ovoce.

Neuvažujete o vlastních sadech?

Vertikála je samozřejmě lákavá, ale teď si to vůbec nedovedu představit, protože dnes do jednoho celku integrujeme tři firmy a tento projekt nás zcela zaměstnává. Sady by pro nás byly neznámou disciplínou, neovládáme systém dotací… Nemyslím si, že se do takového dobrodružství pustíme.

Čekanka na zakázku

Kde nakupujete například čekanku na výrobu Melty a dalších kávovin?

Máme dlouholetého dodavatele, který ji pro nás pěstuje vysloveně na klíč. Už více než deset let to funguje tak, že mu řekneme, kolik potřebujeme, garantujeme mu výkupní cenu a objem, a on vysází přesně tu rozlohu, na které se domluvíme. Teď jsme si kvůli zvýšené produkci domluvili ještě jednoho sedláka, který to s čekankou zkouší.

Jak se daří slavné a tradiční značce Melta?

Počkejte si, co se letos stane. Tři patra pod námi kolegové připravují velký koncept kampaně cereálních nápojů, protože v nich vidíme velkou budoucnost. V této kategorii chystáme skutečně velké množství novinek.

Co se na cereálních nápojích dá vymyslet nového?

To byste se divil. Cereální nápoje můžete vyrobit z čekanky, aby byly co nejzdravější. Můžete do nich také přidat minerály a vitaminy a udělat z nich skutečně funkční nápoj. Můžete přidat rostlinné nebo kravské mléko a už máte meltu s mlékem. Velkým trendem jsou nápoje s nižším obsahem kofeinu, takže pravděpodobně uvedeme na trh cereální nápoj s kávovou složkou, který bude chutnat jako káva, ale můžete si jej dát i večer.

Vlastní kavárnu mít nebudete?

Doufám, že ne, i když nemohu mluvit za všechny kolegy. Máme dvě maloobchodní prodejny a je to starost. Spíš si dokážu představit exkluzivní spolupráci s některým z kavárenských řetězců.

Jak budete pracovat se značkami? Melta je přece jen docela retro.

Meltu necháme starší a dospělé populaci, protože je to tak, jak říkáte. Pro mladší generaci použijeme naše ostatní brandy. I proto jsme některé značky koupili. Určitou část portfolia se bude prodávat pod značkou Vitakáva a stejně tak použijeme i Hamánka a s největší pravděpodobností i značku 4Slim. Úplné retroznačky jako je Karo asi upozadíme a budeme používat jen čtyři - Melta, Vitakáva, Hamánek a 4Slim.

Která z firem vaší divize je největší?

Největší je srbská Beohemija s tržbami kolem 800 milionů korun, druhá je Fruta Podivín, která generuje tržby ve výši asi 500 milionů, další jsou Kávoviny s asi 400 miliony a čtvrtý je Kaumy a Heinz Food ve Fulneku, kde je to do 200 milionů.

Klíčová je vůně

Srbská továrna spotřební chemie Beohemija vyrábí mimo jiné i prací gel Duel. Dá se proti zavedeným značkám bojovat jinak než cenou?

Cena je až na prvním místě, v Česku obzvlášť. V tom je český trh velmi specifický. Jinde má brand při rozhodování zákazníků větší váhu. V Česku ale mají lidé tendenci zkoušet jiné značky. To je velké riziko, ale pro nás je to v této situaci velká výhoda.

V čem?

Spoléháme na to, že máme něco navíc, něco, co nás charakterizuje, a to je vůně. To je tak specifický benefit, že se budeme snažit nechat zákazníky, aby si to co nejvíc vyzkoušeli doma. Nejspíš budeme mít velké množství jednotlivých dávek a vzorků, aby si to lidé mohli otestovat a pak měli chuť si ten výrobek koupit.

Vůni mají přece všechny prací prostředky.

Ano, ale po čase vám tyto výrobky přestanou vonět. Prostě si na ně zvyknete. To se děje v pravidelných cyklech a vy v té chvíli musíte být na tom pravém místě, abyste měl šanci získat zákazníka, který chce vyzkoušet něco nového a už si vyzkoušel váš produkt.

Proč by si měl chtít koupit právě váš přípravek?

To máme myslím docela vychytané díky kolegům z jižní Evropy, kde se víc parfémuje. To je ten rozdíl mezi drogerií, která se prodává ve střední a západní Evropě, a tou z jižní Evropy.

Takže budeme prát jako na Balkáně?

Budete víc vonět.

Chystáte další expanzi a akvizice? Jaká je situace na trhu?

Dnes už jsme si řekli, že pod určitou velikost už akvizice dělat nebudeme. Malým firmám se budeme vyhýbat, ale mohu potvrdit, že je na trhu velmi živo. Nějaká nabídka se ke mně dostane tak jednou týdně. A mám pocit, že to bude ještě dynamičtější.

Takže plánujete expanzi?

To jsem neřekl, ale nebojíme se toho. Vyhodnocujeme nabídky a lhal bych, kdybych řekl, že na stole nemáme nějaké nabídky, které reálně zvažujeme, v dohledné době ale nic neplánujeme. V současné době se soustředíme hlavně na převzetí Fruty Podivín, přece jen je to firma s půlmiliardovými tržbami.

Díváte se i do jiných potravinářských oborů?

To ne. Když budeme uvažovat o nějaké akvizici, tak to bude založeno na přírodních produktech spíše v koncentrované nebo instantní formě, tedy buď ve formě hustší hmoty, nebo prášku. Sledujeme trendy a vidíme, že bude velký problém se sklady, s pracovní silou a s dopravou, a vše, co je koncentrované, bude pro spotřebitele přijatelnější. Myslíme si, že během nějakých deseti a více let nebudou chtít lidé trávit příliš času v kuchyni.

Není současný trend spíše v příklonu k čerstvým, lokálně vyprodukovaným potravinám?

Někteří lidé preferují fresh lokální potraviny, jiní ale chtějí rychlost, kvalitu a minimum námahy. Prostě to zalít horkou vodou nebo ohřát, ale budou mít plnohodnotnou stravu nebo její doplněk. Proto jsme šli do dětské výživy, to je koncentrované jídlo v obalu, lze to vozit na jedné paletě ve velkém objemu a uspokojíte tím denní potřebu stravy. V tom si myslím, že se budeme profilovat.

Celé menu u pumpy

To zní až apokalypticky, že člověk ráno vyfasuje tři dávky jídla, které pak zalije vodou.

Ono to ale bude chutné, zdravé a funkční. Dnes si na na benzince dáte párek v rohlíku. Co kdybychom vám na té stejné benzince nabídli kapsičku s plnohodnotným jídlem, kterým se navíc v autě neušpiníte a dostanete kalorie a živiny, které potřebujete? Možná to zní nezvykle, ale lidé hodně cestují a tráví hodně času venku. Už dnes takové potraviny používají lidé, co chodí po horách, ale my z toho chceme udělat běžnou věc.

Když se podíváme na celou skupinu CE Industries, jak se pracuje v takovém relativně nesourodém holdingu, který se zabývá potravinářstvím, strojírenstvím i energetikou? Čím to drží pohromadě?

Pohromadě to drží Jaroslav (Strnad, pozn. red.). To je bez diskuze. On jako vizionář vidí v potravinách obrovskou příležitost. Sám jsem překvapen, jakou má schopnost se v úvahách rozkročit a vycítit, které obory mohou v určitý okamžik skupině jako celku pomoct. Všechny nás spojuje potenciál.

Jak to funguje uvnitř skupiny?

Zajímavě. Většina našeho byznysu je založená na velkých, těžkých předmětech, jen naše divize vyrábí voňavé a hezké věci, které si můžete vzít do ruky. Ale dobře navzájem spolupracujeme. Kromě společných nákupů energií a dalších věcí nám třeba zavolají kolegové, co vyrábějí vagony, a požádají, abychom jim vyrobili čisticí prostředek na ložiska, protože ten, co mají, jim nevyhovuje.

Kam strategicky jako CE Industries směřujete? Jaký má být výsledný stav?

To je dobrá otázka, ale musel byste se zeptat Jaroslava nebo Adama (Šotka, ředitele CE Industries), jak to chtějí konsolidovat. Já si ale nemyslím, že konsolidace divizí je na programu dne, protože náš široký záběr nám v mnoha ohledech pomohl.

Jaký je Jaroslav Strnad šéf?

Fascinuje mě, jak se vyzná v detailech a jak je zvědavý. On vám neřekne, kudy se máte vydat, ale strašně ho zajímá, co děláte. Vlastně se s námi učí a pak to aplikuje do ostatních oborů, takže musíte být stále ostražitý a sledovat, co dělají ostatní kolegové, protože se to časem pravděpodobně dostane i k vám. Jaroslav je intenzivní šéf, který funguje od šesti ráno, běžně vám brzy ráno volá, a pracuje až do večera.

Doporučované