Článek
Čeští spotřebitelé ukázali, že pro ně je při výběru nových výrobků běžné spotřeby důležitá praktičnost, ohled na ekologii a zdravý životní styl, obal i značka výrobce. Prokázal to 22. ročník soutěže o nejlepší novinku roku, která vyšla z průzkumu společnosti NielsenIQ, jehož se zúčastnily čtyři tisíce spotřebitelů. Důvodem, proč výrobci soutěží o novinku roku, je skutečnost, že dvě třetiny spotřebitelů chtějí vyzkoušet něco nového a navíc věří nezávislému testování (84 %).
Koncoví uživatelé letos vybírali vítězné produkty v rámci téměř šesti desítek kategorií z více než 160 výrobků od téměř stovky firem. Stěžejní pro zařazení produktů do výběru bylo to, aby byly na český trh uvedeny v období od ledna 2022 do konce června 2022. Za nový výrobek je považován i ten, jenž má nový obal, upravené složení či například novou příchuť.
Nejvíce hlasů získal Tuňák Franz Josef Kaiser od společnosti Gaston, který je na trhu již delší dobu, ale tento má méně oleje než předchozí verze výrobku. „Pro spotřebitele je při výběru zboží v obchodě důležitých mnoho faktorů a jedním z nich je stále známost značky výrobku. Produkty z této řady jsou v obchodě dlouhodobě oblíbené a vzhledem ke kvalitě mají příjemnou cenu. Když má výrobek méně tuku, působí to na mnoho lidí zdravěji,“ vysvětluje Lukáš Matějka, manažer skupiny Atoz Marketing Services, která soutěž pořádá.
Vedle známosti značky je však hlavní to, jak praktický nový výrobek je či jak chutná. V oboru běžných potřeb domácnosti si tak sympatie kupujících získal sušák na prádlo od firmy Vileda. Jde ho variabilně rozložit. Když se zcela vysunou teleskopické „šňůry“, tak má téměř tři metry.
Na jeden takový sušák se vejde asi tolik prádla, co na tři klasické. „Výhodou je, že sušicí tyče jsou silné a celý sušák jde dobře přenášet i pomocí koleček “ popisuje výhody nového výrobku Matějka. Obří sušák nadchl i odbornou porotu, která mu dala nejvíce hlasů ze všech přihlášených výrobků.
Mě zaujaly hořčice, co „rozpálí chlapské chutě“. V dnešní hyperkorektní době to je odvaha nazvat výrobek názvem určeným jen chlapům.
Spotřebitele dále zaujala třeba i houbička na nádobí s postříbřeným antibakteriálním povrchem, celoroční směs do ostřikovačů či jogurty od Rohlíku prodávané pod privátní značkou Miil, které mají na obalech různé krátké informace z „jogurtího světa“, třeba že jogurty lidé jedí už 7 tisíc let. Nebo že název jogurt pochází ze starého řeckého slova „yog“ znamenajícího kondenzovat.
„Mě osobně velmi zaujaly hořčice, co ‚rozpálí chlapské chutě‘. V dnešní hyperkorektní době to je odvaha nazvat výrobek názvem určeným jen chlapům. Ale z osobní zkušenosti vím, že hořčice s křenem, chilli papričkami či papričkami jalapeňos chutnají i ženám,“ říká Matějka.
Mezi vítězné produkty se také dostaly bezlaktózové potraviny a výrobky speciální výživy, které odrážejí vzrůstající popularitu produktů pro osoby s potravinovými intolerancemi, a také vegetariánské a veganské potraviny, které se stále častěji objevují i v řetězcích a jsou určeny lidem, kteří nechtějí jíst maso a živočišné produkty.
„Nejsou to striktně jen vegetariáni či vegani, ale jsou to i lidé, kteří vědí, že není zdravé jíst tolik masa, a jídelníček si kvůli svému zdraví rádi obmění těmito výrobky. Někteří jim dávají přednost i kvůli udržitelnosti, protože produkce masa je velmi náročná na spotřebu přírodních zdrojů,“ vysvětluje manažer skupiny pořádající marketingovou soutěž.
Hlasující zaujala i krmiva pro zvířecí mazlíčky s hmyzími proteiny. „Rozšiřuje se tam rychleji než u výrobků pro lidi. Patrně i kvůli psychologickému faktoru, kdy lidé sice třeba chipsy se cvrčky ze zvědavosti vyzkouší, ale pravidelně se jim příčí jíst hmyz,“ říká Matějka. U psů a koček však takovýto psychologický faktor odpadá a hlavní je to, že hmyzí protein je zdravý, s čímž spotřebitelé racionálně souhlasí.
„Češi jsou národem milujícím své mazlíčky. Při průzkumech krmiv mě například překvapilo, když respondenti ještě před tím, než dali granule ochutnat svému pejskovi, je ochutnali nezřídka sami. A když byli spokojeni, teprve je dali svým miláčkům,“ popisuje podrobnosti z testování Soňa Fialová ze společnosti NielsenIQ.
A jak silně ovlivňují jednotlivé faktory nákupní chování Čechů? „Na prvním místě je chuť či funkčnost výrobku, která je důležitá pro téměř dvě třetiny respondentů. Kvalita je důležitá pro více než polovinu lidí, obal pro téměř třetinu kupujících a značka, která měla dříve obrovský vliv na to, co si lidé koupili, dnes činí „jen“ necelých 30 procent váhy při rozhodování,“ říká Fialová.
To, že značka už není pro kupující tím největším lákadlem dává podle ní prostor pro rozvoj privátních značek (značky, které si vymyslí sami prodejci a nechají si je vyrobit na klíč). „Neplatí to však pro všechny výrobky. Například pivo, víno, alkohol, kávu, kojenecké mléko či kojeneckou stravu lidé nechtějí kupovat jako privátní značku a chtějí zaručenou kvalitu, výrobce a značku,“ dodává Fialová z průzkumné společnosti.