Hlavní obsah

O podíl ve španělském výrobci vlaků Talgo má údajně zájem i české CSG

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

O menšinový podíl ve španělském výrobci vlaků Talgo má zájem i společnost Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada. Napsaly to servery Euro.cz a Zdopravy.cz.

Článek

Do pátku 14. února mohou zájemci o 29,7 procenta ve španělské vagonce Talgo, kterou vlastní finanční fond Trilantic, podávat akcionářům své nabídky.

Ostatní podíly v Talgu patří dalším investorům v čele s potomky zakladatelů tradiční španělské společnosti z rodin Oriolů a Abellů. Servery Euro.czZdopravy.cz. uvedly, že o menšinový podíl má zájem i společnost Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada.

CSG v současnosti vyrábí brzdové systémy pro kolejová vozidla a jejich komponenty ve společnosti DAKO-CZ, která v minulosti dodávala Talgu brzdy pro vlaky vyráběné pro Egypt. „CSG považuje železniční průmysl za jeden z pilířů svého podnikání a chce v něm růst i novými akvizicemi. Vertikální integrace cestou případné akvizice výrobce vlaků by byla logickým krokem, který nemůžeme vyloučit,“ uvedl pro server Zdopravy.cz mluvčí CSG Andrej Čírtek. V Evropě v současné době není mnoho výrobců, jejichž akvizice by připadala v úvahu, dodal.

O podnik loni projevila zájem i česká společnost Škoda Group. Na konci loňského roku šéf skupiny PPF Jiří Šmejc uvedl, že finanční skupina „nezavrhuje myšlenku“ na spojení své divize výroby vlaků právě se španělskou Talgo, i když španělská firma začátkem letošního roku PPF odmítla. Průmyslové spojení by mohlo fungovat i v případě, že by firma měla nové akcionáře, uvedl tehdy Šmejc.

Za převzetí podílu v Talgu zatím jedinou konkrétní částku 177 milionů eur (4,43 miliardy korun) nabídlo baskické konsorcium vedené ocelárnami Sidenor. Spolupracuje s fondem Finkatuz vlastněným baskickou regionální vládou a nadacemi BBK a Vital. Silný zájem projevil i polský státní fond PFR, který chce do Talga vstoupit prostřednictvím své vagonky Pesa. Ta uzavřela s Talgem loni v létě dohodu o budoucí spolupráci, baskické odbory a hospodářská komora se ale obávají přesunu výroby do Polska. Dalším zájemcem je indický výrobce osobních a nákladních železničních vozů Jupiter Wagons.

Loni v srpnu španělská vláda zamítla prodej Talga maďarskému konsorciu Ganz-Mávag. Zdůvodnila to obavami o národní bezpečnost a ochranou strategických zájmů. Česká Škoda Group místo odkoupení akcií slibovala průmyslovou integraci, což se vedení Talga nelíbilo a nabídku na konci července odmítlo.

Talgo podle serveru Zdopravy.cz čelí v současnosti problémům s nedostatečnou kapacitou výroby a s kvalitou. Kvůli pozdním dodávkám a poruchám vlaků firmě hrozí vysoké pokuty od španělského státního dopravce Renfe či od německých drah Deutsche Bahn (DB).

CSG je globálně působící holding, předloni se na jeho tržbách z více než 70 procent podílel obranný průmysl. Tržby skupině předloni vzrostly o 71 procent na 1,73 miliardy eur, čistý zisk stoupl o 49 procent na 210 milionů eur. Hlavní výrobní podniky má CSG v Česku, na Slovensku, ve Španělsku, Itálii, Indii, Británii a USA. Vedle obranného a železničního průmyslu se zaměřuje také na strojírenství, automobilový a letecký průmysl. V podnicích holdingu CSG a propojených firmách pracuje více než 10 000 lidí.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované