Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Původně jsme dron vyvíjeli pro hasiče a Armádu České republiky. Pak ale vypukla válka na Ukrajině, takže jsme drony začali dodávat tam, přímo na frontu. Když si člověk představí, jak je tam rozvrácené hospodářství a vše těžko funguje, posílali jsme je tam zdarma. Protože ale musíme vydělávat, rádi bychom je teď přetavili do byznysu,“ popisuje v pořadu Agenda majitel Isolit-Bravo Kvido Štěpánek.
A zájem by podle něj mohly mít všechny státy NATO. „Tyto sdružené země se snaží nákupy vojenské techniky koordinovat mezi sebou. Rádi bychom v budoucnosti do těchto zemí expandovali.“ Taková cesta je ale složitá a záležet prý bude na konkrétních požadavcích armád.
„Další vývoj se bude odvíjet od jednání s Armádou České republiky a Ministerstvem obrany. To, co dodáváme na Ukrajinu, jsme sice schopni vyrábět hned, můžeme ale narazit na normy a požadavky, které budou přicházet od českých odborníků. Snažili bychom se je splnit v co nejkratším termínu, bude ale záležet, jak složité nakonec budou,“ uvedl s tím, že menší úpravy pozemního dronu, který může i pod nepřátelskou palbou přivážet na frontu munici či odvážet raněné, jsou možné v horizontu několika měsíců.
Už nyní má firma ale první objednávky. „Na Ukrajinu už máme objednány tři drony, nyní už za peníze. Jeden stroj jsme také prodali Univerzitě obrany v Brně,“ uvedl podnikatel.
Isolit-Bravo
- Česká firma, dodavatel zejména pro firmy z automobilového průmyslu, elektrotechniky a ze segmentu přístrojů pro domácnost.
- Zabývá se výrobou pozemních dronů vhodných pro armádu, ale prodává například také elektrické kolečko Motúčko.
- Firma má zhruba tři stovky zaměstnanců, roční obrat přesahuje 1,1 miliardy korun.
V zahraničí se výrobě pozemních dronů věnují i další firmy. Příkladem je americká General Dynamics Land Systems či HDT Global nebo Milrem Robotics z Estonska.
Maximální kapacita: stovky dronů měsíčně
Současná kapacita výroby Isolit-Bravo by podle slov majitele mohla dosahovat desítek až stovek pozemních dronů měsíčně. V základním vybavení by se cena jednoho stroje vyšplhala na zhruba 300 tisíc korun.
„Náš celkový obrat se nyní pohybuje kolem jedné miliardy korun ročně. Kdyby vše dobře dopadlo, výroba a distribuce dronů by mohly tvořit až desetinu celého obratu,“ uvedl Kvido Štěpánek pro SZ Byznys.
Snaha uspět v novém odvětví podle Štěpánka souvisí s celkovým vývojem automobilového průmyslu, kterému firma dlouhodobě dodává plastové díly a formy. Evropský automotive totiž čelí problémům na několika frontách, a to kvůli ostré konkurenci z Číny a slabé evropské poptávce.
Podle Kvida Štěpánka by dlouhodobě nepříznivý vývoj evropského automotive mohl vést k přesunu výroby právě směrem do Číny. „Byli jsme výrobci a vývojáři elektrických přístrojů u světových značek. Během posledních let se ale vše přesunulo do Číny. S automobilovou výrobou je to sice složitější, obávám se ale, že je to jedna z cest, kterou může být evropský průmysl poškozen,“ uvedl podnikatel.
Nové obory zájmu by proto mohli hledat i další automobiloví dodavatelé v Česku. Vstup ale může být podle jeho slov složitý.
„Když se pokoušíte proniknout do nového oboru, obvyklou odpovědí je, že firmy už mají své prověřené dodavatele, se kterými spolupracují. Zároveň po klasické strojařině v Česku není příliš velký hlad,“ říká v rozhovoru majitel Isolit-Bravo.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.