Článek
Rok 2023 byl v inflaci druhým nejhorším za poslední dekády. Ceny se oproti předešlému roku zvýšily o 10,7 procenta. A to se promítlo i do výsledků sedmi největších nadnárodních řetězců, které fungují i v Česku.
Do velké sedmy patří Lidl, Kaufland, Albert, Penny, Tesco, Billa a Globus. Po zveřejnění výsledků je teď jasnější, jak rok 2023 v maloobchodu vlastně vypadal.
Dohromady měly společnosti obrat přes 380 miliard korun. Pravděpodobně to bylo dokonce přes 400 miliard, Lidl totiž změnil účetní rok a do výsledků započítal pouze devět měsíců.
Lidl dlouhodobě dominuje trhu nejen v tržbách, ale také v zisku i v rentabilitě tržeb, která ukazuje, jaký podíl příjmů dokáže přetavit v čistý výdělek. Za tři čtvrtletí měl bez svého e-shopu obrat 67,4 miliardy korun. Při přepočtu tohoto výsledku na celý rok číslo mohlo překonat rekordních 90 miliard korun.
Pravděpodobně to bylo ještě o něco víc, protože do neúplných publikovaných čísel se nezapočítal prosinec. V tomto nejdůležitějším měsíci přitom obchodníci mají výrazně vyšší příjmy kvůli nákupům na vánoční svátky. Zákazník před Vánocemi nejen nakupuje větší objem zboží, ale také si dopřává dražší potraviny, alkohol a speciality, na nichž mají řetězce vyšší marže.
Jak si vedly obchodní řetězce v roce 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Řetězec | Obrat 2022 | Obrat 2023 | Změna % | Zisk 2022 | Zisk 2023 | Změna % |
Lidl* | 86,1 | 67,4 | - | 5,2 | 3,1 | - |
Kaufland | 72,89 | 77,41 | 6,2 | 3,40 | 2,33 | -31,5 |
Albert | 68,09 | 73,05 | 7,3 | 1,97 | 2,10 | 6,6 |
Penny | 49,09 | 55,80 | 13,7 | 1,15 | 0,918 | -20,2 |
Tesco | 46,73 | 44,79 | -4,2 | 0,113 | 0,421 | 27,3 |
Billa | 33,90 | 35,29 | 4,1 | 0,459 | -0,063 | -113,7 |
Globus | 25,39 | 26,08 | 2,7 | 0,594 | 0,381 | -35,8 |
Zdroj: Účetní závěrky, jednotky v miliardách Kč | ||||||
* výsledky Lidlu za rok 2023 zahrnují pouze 9 měsíců od 1. 3. do 1. 12. 2023 | ||||||
Řetězce s finančním rokem do 31. 12. 2023: Albert, Billa, Penny Market | ||||||
Nestandardní finanční roky: Tesco (do 29. 2. 2024), Globus (do 30. 6. 2024), Lidl (do 1. 12. 2023), Kaufland (do 29. 2. 2024) |
Kaufland ze stejné německé skupiny Schwarz Gruppe obratově vyrostl o 4,5 miliardy korun na 77,4 miliardy Kč, ale ve finančním roce, končící únorem 2024, se jeho zisk snížil přibližně o jednu miliardu korun. „Hlavním faktorem poklesu čistého zisku byl nárůst nákladů na energie,“ sdělila mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Podle ní se už ceny stabilizovaly, ale stále jsou vysoké.
Obratově nejmenší je síť 16 hypermarketů Globus, specializovaná na širokou nabídku a vlastní výrobu řeznických produktů i pečiva, která má zároveň příjmy z jídelen.
Finanční rok Globusu končí až v polovině roku 2024. I na konci tohoto období, kdy už byla inflace mnohem nižší, byla podle řetězce situace obtížná. Globus dlouhodobě patří k aktérům s nejnižším podílem slevových akcí, ale i on musel reagovat na vytrvalou snahu zákazníků šetřit.
Zákazníci byli stále více orientováni na akční nabídku, která rostla, a naopak obraty bez akce byly ve výrazném poklesu.
„Zákazníci byli stále více orientováni na akční nabídku, která rostla, a naopak obraty bez akce byly ve výrazném poklesu. Zákazník často omezoval své nákupy pouze na základní sortiment v nižších cenových hladinách a stále častěji vyhledával sortiment vlastních značek,“ píše ve výroční zprávě. Řetězec proto posiloval privátní značky.
Popisuje, že už v roce 2023 se spotřebitelé kvůli poklesu reálných mezd odkláněli od zbytného a prémiového sortimentu. Podíl slevových akcí přesáhl 60 procent.
Druhý nejmenší řetězec Billa pokračoval ve svižné expanzi svých kamenných poboček, ale hlavně naplno rozjel e-shop, který má ambice stát se dvojkou trhu za Rohlik.cz. Zároveň ohlásil ztrátu 63 milionů korun.
Jak SZ Byznys dříve popsaly, ztrátu vysvětluje právě vysokými investicemi. „Rok 2023 byl signifikantní z pohledu investic společnosti do rozšiřování vlastní sítě, ať už do kamenných prodejen, spouštění vlastního e-shopu nebo dalších prodejních kanálů. Společnost díky investicím téměř 1,6 mld. Kč vygenerovala výsledek hospodaření -62,9 milionu Kč,“ uvedla mluvčí Dana Bratánková.
Síť Tesco se 185 kamennými prodejnami se stala jediným obchodníkem, kterému v roce 2023 klesly tržby. Propadly o bezmála 2 miliardy korun na 44,8 miliardy Kč. Je to překvapivé, protože v rostoucím obratu ostatních hráčů na trhu se odráží vysoká inflace. Tesco si v posledních letech získalo pověst obchodníka, který ceny „nastřelil“ příliš vysoko, a mohl tak přijít o zákazníky.
V témže finančním roce Tesco snížilo své mzdové náklady o 49 milionů korun na 3,375 miliardy Kč. Ostatní prodejci přitom pod tlakem zaměstnanců tuto položku navyšovali. Oficiálně zatím společnost pokles obratu a mzdových nákladů nekomentovala.
„Tesco jako jeden z mála řetězců na trhu ztrácelo v uplynulých krizových letech svůj tržní podíl. Na jeho úkor rostlo Penny, které otevíralo nové prodejny na podobných místech,“ uvedl zdroj, obeznámený se situací uvnitř firmy. Zveřejnit jméno si nepřál.
Nabízí také možné vysvětlení úspor výdajů na mzdy: „Hodně se jednu dobu rušila místa na mateřské dovolené. Spoustě ze zaměstnanců na centrále, kterým ze zákona Tesco muselo držet místa, tak firma vyplácela odchodné a snižovala stavy,“ sdělil. Tyto informace ale nelze ověřit.
V roce 2023 společnost podle výroční zprávy zaměstnávala okolo 6,5 tisíce lidí. Za problém označila rostoucí náklady, mzdy i komplikace s dodávkami energie. „To vede ke zvyšování cen, které ovlivňuje disponibilní příjmy našich zákazníků a mění jejich nákupní chování. Výsledkem je růst našich provozních nákladů a nákladů našich dodavatelů, což ještě umocňuje situace na Ukrajině,“ bilancovala firma.
Penny Market v témže roce silně rostl, alespoň v ukazateli obratu. Polepšil si o téměř 14 procent na 56 miliard korun. Jeho ředitel Florian Naegele se v rozhovoru pro SZ Byznys chlubil, že Penny přebíralo zákazníky od konkurence.
„Dařilo se nám získat nové zákazníky, kteří k nám přecházeli od všech našich hlavních konkurentů,“ přiblížil Naegele. Největším rivalem, s nímž se přetahuje o zákazníky, je diskont Lidl. „V roce 2022 nakupovalo v našich prodejnách 162 milionů zákazníků, loni jich bylo už 175 milionů, tedy o 8 procent víc,“ dodal německý manažer, který v čele českého Penny stojí od září 2023.
Nejrychleji zisk vzrostl síti Albert, která měla v Česku 340 prodejen a v tržbách je třetím největším hráčem na trhu. Obchodník mluví o silném růstu svého e-shopu.
„Během roku 2023 Albert Česká republika téměř zdvojnásobil online prodeje oproti roku 2022,“ uvedl ve výroční zprávě. Online prodej rozšířil do Zlína a zahájil také spolupráci s rozvozovou společností Wolt, pomocí které se dostal do Brna, Olomouce, Ostravy, Plzně a Prahy.
Aktualizace: do textu jsme doplnili vyjádření řetězce Kaufland