Článek
Najít si na YouTube návod, jak opravit elektroniku, která zničehonic přestala fungovat, není pro Emmu Ashovou nic neobvyklého. Šestačtyřicetiletá Britka běžně navštěvuje různé bleší trhy, kde nakupuje staré věci. Tyto úlovky pak doma následně opraví a zrenovuje.
„Vždycky to bylo součástí mého života. Zachraňuji věci,“ prozradila Ashová zpravodajskému serveru BBC. Během lockdownu se jí prý povedlo opravit protékající záchod, ledničku a následně i rozbitý vysavač. „Vždycky to stojí za pokus,“ říká Ashová. „Cítím pokaždé obrovské zadostiučinění, protože to vždycky stojí o dost méně, než kdybych si zavolala nějakého opraváře.“
Mnoho lidí musí kvůli rostoucím životním nákladům omezovat své výdaje, zvyšuje se tedy počet lidí, kteří rozbité věci opravují namísto toho, aby je nahradili novými.
Podle zprávy Sustainable Consumer 2022, kterou letos vydala skupina Deloitte, si více než polovina respondentů v minulém měsíci něco svépomocí opravila.
Celosvětově se z elektroniky za rok vyprodukuje až 50 milionů tun odpadu, z nichž se recykluje pouhých 20 procent. Zvýšený počet oprav domácí elektroniky je tedy pozitivní zprávou.
Některou domácí elektroniku je však složitější opravit než jinou.
Podle mezinárodní analytické skupiny YouGov si loni ve Velké Británii opravilo nebo je schopno si opravit vysavač 42 procent lidí. U jiných spotřebičů však toto číslo prudce klesá. Například televizor si zvládne opravit pouze 14 procent dotázaných a mikrovlnnou troubu dokonce jen desetina.
Podle BBC vznikají po celé Velké Británii různé veřejné dílny, kam lidé mohou nosit rozbité věci a místní dobrovolníci jim je pomohou opravit nebo jim poradí, jak na to. Často jsou v různých kavárnách, knihovnách, kostelech nebo jiných veřejných prostorech.
„Nejde jen o to něco opravit, ale abyste se naučili novým dovednostem a cítili se schopni postarat se o své vlastní věci,“ řekl pro BBC Ugo Vallauri, spoluředitel londýnské organizace The Restart Project.
Podle BBC je po celém světě takových opravárenských kaváren a dílen asi 2 400. Podobné projekty vznikají i u nás, většinou jde o veřejné dílny, které zájemcům buď poskytují prostor a nářadí, nebo pořádají různé kurzy a řemeslné dílny. V Praze je to například projekt Z pokoje do pokoje, v Brně pak Hobbylab a v Ostravě Fajna dilna. Na smíchovské náplavce má svou sousedskou dílnu DOK16 také pražská Městská knihovna.
SPECIÁL: Jak zvládnout krizi
Vše na jednom místě: Máme pro vás kalkulačky, přehledné návody, energetickou poradnu, přehled všech dotací a odpovědi na další otázky, které vám pomohou snížit dopady zdražování.
„Jen subkultura“
I když obliba opravování roste, stále jde v porovnání s novými nákupy o minoritní záležitost. „Určitě existuje subkultura lidí, kteří si chtějí pořídit opravené věci, ale je to do značné míry subkultura,“ uvedl pro BBC Tim Cooper, profesor udržitelného designu a spotřeby na Nottingham Trent University.
„Ačkoli po celém světě existují tisíce opravárenských kaváren, které odvádějí skvělou práci, v porovnání s miliony výrobků, které lidé kupují, jsou poměrně malé. Musíme opustit kulturu vyhazování.“
Způsobem, jak lidi povzbudit k opravám starých spotřebičů, by mohly být i různé vládní kroky. Vallauri pro BBC uvedl, že se snaží dosáhnout toho, aby britská vláda opravy usnadnila snížením daní. Podobným způsobem to podle něj funguje například v Rakousku, kde vláda rozdává poukázky na opravy, jež pomáhají snížit náklady na opravu o 50 procent až do hodnoty 200 eur (4 900 Kč). Podobný program existuje i v německé spolkové zemi Durynsko.
Francie mezitím v loňském roce pro některé elektronické výrobky zavedla takzvaný index povinných oprav. Například při koupi chytrého telefonu nebo sekačky na trávu se zobrazí skóre od jedné do deseti podle toho, jak je konkrétní výrobek opravitelný.
Podle BBC se i přesto zdá, že si stále více lidí ve Spojeném království skutečně opravuje věci doma. Webová stránka Espares, která nabízí náhradní díly pro vše od ledniček po vysavače, uvádí, že její prodeje ve Spojeném království se oproti roku 2019 zvýšily o třetinu.
Na svých webových stránkách a na YouTube zveřejňuje návody na opravy a loni spustila nástroj pro videochat, jenž lidem umožňuje ukázat svůj problém týmu zákaznického servisu.
„Vždy když mají lidé hlouběji do kapsy, vidíme zlepšení,“ říká šéf značky Adam Casey. „Je přece mnohem logičtější, aby například místo toho, aby utratili stovky liber za novou myčku, mohou si sami vyměnit ostřikovací rameno za 20 liber.“
Všem lidem paní Ashová vzkazuje, aby „to zkusili sami“. „Vždycky můžete na YouTube najít video, kde někdo opravuje jakoukoli závadu na vašem zboží,“ říká. „Opravit něco vám přinese velké uspokojení a je to opravdu posilující.“